در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد؛

آرزوی موفقیت رئیس جمهور برای رئیس جدید رسانه ملی

در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید شد

فصل تعامل

رئیس جمهور روز یکشنبه در جلسه هیات دولت ضمن تبریک آغاز مسئولیت رئیس جدید سازمان صداوسیما، اظهار امیدواری کرد که روحیه مسئولانه دکتر علی‌عسکری به عنوان رئیس جدید رسانه ملی بتواند به پیشبرد برنامه‌های پیشرفت کشور کمک کند.
کد خبر: ۹۰۵۵۸۷
فصل تعامل

رئیس‌جمهور در جلسه اخیر دولت بر تقویت هویت ملی و روحیه خودباوری و جهت‌گیری کلی رسانه ملی به منظور تقویت امید و اعتماد دو جانبه تاکید کرد و گفت: همه ما برای حل مشکلات و تحقق اهداف پیشرفت کشور وظایفی داریم و مأموریت سازمان صداوسیما فراهم آوردن زمینه برای حضور، مشارکت و مسئولیت‌پذیری مردم در همه امور بویژه مسائل اقتصادی است. دکتر روحانی گفت: تلاش صداوسیما باید در جهت رفع کاستی‌ها و تشویق اقدامات مثبت باشد و به‌جای بزرگ‌نمایی نگرانی‌ها، تقویت هویت ملی و روحیه خودباوری در دستور کار رسانه ملی قرار گیرد. شنیده‌ها حاکی است در این جلسه علاوه بر رئیس‌جمهور اعضای کابینه نیز از حضور دکتر علی عسکری در رسانه ملی استقبال کرده‌ و وی را فردی تعامل‌گرا دانسته‌اند. به اعتقاد بسیاری از دولتمردان، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی، انتخاب دکتر علی‌عسکری با تحول همراه خواهد بود و رسانه ملی می‌تواند در مسیر رشد و پیشرفت روزافزون قرار بگیرد.

آغازی برای تغییرات بنیادی

به اعتقاد حسن بهشتی‌پور پژوهشگر ارشد و تحلیلگر مسائل سیاسی، حضور یک رئیس آشنا به مسائل فنی در سازمان صداوسیما می‌تواند آغازی باشد برای اتفاقات خوب و تغییرات بنیادی و اساسی. وی در این باره توضیح داد: سازمان صداوسیما دیر یا زود باید به سمت تغییرات بنیادین حرکت کند و با توجه به گسترش فناوری‌های نوین ارتباطی، فضای اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی دیجیتال که دکتر علی‌عسکری با آن خوب آشنا هستند، باید فرصت رقابت در تولید محتوا و در نتیجه امکان افزایش کیفیت برنامه‌ها فراهم شود.

بهشتی‌پور معتقد است: در شرایطی که تلویزیون از نظر فنی به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده، از نظر محتوایی نیز باید شاهد اتفاقاتی باشیم تا تناسب و توازن در این رسانه حفظ و به‌روز شود. همان‌طور که به اصل 44 قانون اساسی درباره هواپیمایی، بانک و سایر موارد تجدیدنظر شد لازم است با وجود این همه شبکه ماهواره‌ای در قانون مرتبط با سازمان صداوسیما نیز تجدیدنظر صورت بگیرد.به اعتقاد این پژوهشگر، رئیس جدید صداوسیما با توجه به دانش فنی، نگاه متعادل و روحیه‌ای تعامل‌گرا بهتر از هر کسی می‌تواند شرایطی فراهم کند که تولید در تلویزیون برون‌سپاری شود و سازمان صداوسیما صرفا نظارت و پخش را برعهده داشته باشد.

تحولات محتوایی

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که سال‌هاست دکتر علی‌عسکری را می‌شناسد، وی را مدیری خوش‌فکر توصیف و درباره ریاستش بر سازمان صداوسیما اظهار کرد: دکتر علی‌عسکری معتدل است و به گروه و جناحی وابستگی ندارد. بنابراین اگر آزادی عمل داشته باشد، می‌تواند صداوسیما را در مسیر تعادل قرار داده و به ایجاد وحدت ملی در کشور کمک کند.

به اعتقاد این عضو کمیسیون فرهنگی، پیشینه دکتر علی‌عسکری در زمینه فنی، منشا تغییر و تحولاتی در زمینه توسعه فنی سازمان صداوسیما خواهد شد و از آنجا که رئیس جدید سازمان صداوسیما نگاه درستی به مبنای تفکری انقلاب اسلامی ایران دارد، قطعا با کمک مشاوران مجرب می‌تواند در زمینه محتوایی نیز منشا تحولات اساسی در سازمان باشد.

از نگاه علی مطهری، صداوسیما در چند زمینه نیازمند تغییر و تحولاتی جدی‌تر است. او در این باره توضیح داد: در حوزه خبر، نیاز به اطلاع‌رسانی درست، کامل و بی‌طرف احساس می‌شود و لازم است بخش‌هایی در اخبار رادیو و تلویزیون اصلاح شود.

وی همچنین بخش فیلم و سریال را نیازمند توجه بیشتر دانست و توضیح داد: ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی از مواردی است که به کمک آثار خوب نمایشی مقدور می‌شود. همچنین لازم است تا به منظور مقابله با فرهنگ غربی در ارائه این دسته از تولیدات تلویزیونی دقت بیشتری صورت بگیرد. علی مطهری جلب اعتماد عمومی را مهم‌ترین وظیفه و عملکرد رسانه ملی دانست و اظهار امیدواری کرد رئیس جدید سازمان صداوسیما موفق به انجام آن شود.

حضوری مثبت و موثر

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، منتخب مجلس دهم ضمن تاکید بر وضعیت حساس کنونی در رسانه ملی و قبول وظیفه در چنین شرایطی از سوی دکتر علی‌عسکری، معتقد است: نوع استقبال مسئولان، صاحب‌نظران و نخبگان از انتصاب ایشان به عنوان ریاست سازمان صداوسیما نشان دهنده، سابقه ارزشمند و عزم جدی ایشان و گویای انتظارات بسیاری است که از دکتر علی‌عسکری وجود دارد. وی با تاکید بر توانایی‌ و کارایی رئیس جدید رسانه ملی، حضور دکتر علی‌عسکری را مثبت و موثر دانست .

بهترین انتخاب در شرایط کنونی

سعید ابوطالب، نماینده سابق مجلس معتقد است دکتر علی‌عسکری بهترین گزینه برای ریاست سازمان صداوسیماست. وی در این‌باره توضیح داد: رئیس جدید سازمان صداوسیما را از زمانی می‌شناسم که در مجلس هفتم برای سازمان بودجه تعیین می‌کردیم. آقای علی‌عسکری در ارتباطی منطقی و دوستانه ضرورت‌های دیجیتالی شدن سیستم‌ها را برای نمایندگان تشریح می‌کرد و اگر تعاملات ایشان نبود شاید روند دیجیتالی شدن فرستنده‌های سازمان درآن زمان به نتیجه نمی‌رسید.

ابوطالب که سابقه برنامه‌سازی در صداوسیما را نیز دارد، با تاکید بر اهمیت تعامل در رسانه‌ای مانند رسانه ملی، گفت: سازمان صداوسیما با نهادهای بزرگ از جمله دستگاه‌های مخابراتی، دفاعی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی در ارتباط است و تعامل صحیح و منطقی شرط اول موفقیت آن که خوشبختانه دکتر علی‌عسکری قادر به ایجاد تعامل است.

وی تعامل بین رسانه ملی و سایر دستگاه‌ها از جمله دولت را بیشتر از همه به نفع خود رسانه ملی دانست و تصریح کرد: با در نظر گرفتن شرایط سازمان، بهترین گزینه برای ریاست آن انتخاب شده و پیش‌بینی من براساس شناختی که از آقای علی‌عسکری دارم، این است که در کمتر از یک سال دیگر صداوسیما به شکلی کاملا محسوس متحول می‌شود.

تعامل قوای سه‌گانه با رسانه ملی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ضرورت وجود گفتمان انقلاب میان نهادها و سازمان‌ها گفت: رسانه ملی وظیفه مدیریت گفتمان و گفتمان‌سازی را برعهده دارد. ثمره گفتمان نظام در قوای سه‌گانه متجلی می‌شود لذا بدون هماهنگی و تعامل بین قوای سه‌گانه و رسانه ملی، امکان این‌که توفیق کامل برای این رسانه حاصل شود، وجود نخواهد داشت.

دکتر علی آقامحمدی افزود: رئیس جدید رسانه ملی با توجه به اهداف سازمان باید تعامل سطح بالایی در سطح روسای قوای سه‌گانه برقرار کند و از سوی دیگر روسای قوا نیز باید دوره جدید رسانه ملی را فرصتی برای تعامل و هم‌افزایی بیشتر بدانند. رئیس‌جمهور باید در تأمین نیازها و منابع مالی این رسانه شخصا ورود کند و امور مالی سازمان را به سامان برساند.

وی با اشاره به تشکیل مجلس شورای اسلامی جدید تا چند روز آینده، گفت: دوره جدید رسانه ملی برای این مجلس تازه یک فرصت تلقی می‌شود، چراکه آقای علی‌عسکری مدیری اهل تعامل است و می‌تواند همکاری مناسبی را با سازمان صداوسیما برقرار کند.

آذر مهاجر ـ محمد زندکریمخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها