یک مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تایید کرد که با ارائه اطلاعاتی در بازداشت و متعاقب آن حبس 27 ساله «نلسون ماندلا» فعال برجسته مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی نقش داشته است.
کد خبر: ۹۰۴۹۴۷
رد پای «سیا» در بازداشت ماندلا

به گزارش جام جم آنلاین، روزنامه انگلیسی «دیلی میل» روز یکشنبه نوشت: «دونالد سی. ریچارد» مامور سابق سیا با بیان نقش خود در بازداشت نلسون ماندلا با این بهانه که وی مهره اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده است، برای نخستین بار تایید کرد که چگونه نیروهای امنیتی آفریقای جنوبی را در روز بازداشت ماندلا در سال 1962 هدایت کرده است.
این مامور 88 ساله سازمان سیا که در آن سالها رسما به عنوان معاون کنسولی آمریکا در شهر دوربان آفریقای جنوبی فعالیت می کرد، گفت: به عنوان بخشی از بازی قدرت ژئوپلتیکی دوران جنگ سرد اطلاعاتی را ارائه داده است زیرا ماندلا خطرناک ترین کمونیست در خارج اتحادیه جماهیر شوروی بود.
نشریه ساندی تایمز انگلیس نیز روز یکشنبه در گزارشی در این زمینه نوشت: مامور مخفی سیا مطلع شد که ماندلا در تاریخ پنجم اوت از دوربان به ژوهانسبورگ سفر خواهد کرد و مدعی شد که جزییاتی از مسیر حرکت ماندلا را به افرادی که در اداره پلیس با آنها در تماس بوده، ارائه داده است به این معنا که آنها می توانستند مسیر حرکت ماندلا را مسدود کنند.
خودرو ماندلا در مسیر متوقف شد و ماموران وی را که لباس مشکی بر تن داشت و پشت فرمان خودرو نشسته بود، بازداشت کردند.
ماندلا ریاست حزب کنگره ملی آفریقا (ANC) را برعهده داشت و از انقلاب و قیام آشکار علیه دولت آفریقای جنوبی حمایت می کرد و در آن زمان یکی از مهمترین افراد تحت تعقیب بود.
وی پس از بازداشت، محاکمه و به 27 سال حبس محکوم شد.
ماندلا سپس رئیس جمهوری کشور جدید آفریقای جنوبی با ساختاری جدید شد و به یکی از چهره های بانفوذ حقوق بشر در تاریخ بدل شد.
ریچارد چند هفته قبل از مرگش (اوایل 2016) در مصاحبه با «جان اروین» کارگردان انگلیسی گفت به خاطر زندانی شدن ماندلا متاسف نیست. این مامور سیا قویا معتقد بود که ماندلا تحت نفوذ روسیه کمونیست بوده و قصد داشته جمعیت هندی ها در «ناتال» منطقه محل استقرارش را تشویق به قیام کند.
به گفته ریچارد، این امر راه را برای تهاجم اتحاد جماهیر شوروی سابق و بروز اختلافاتی بین روسیه و آمریکا که می توانست منطقه را به آشوب بکشاند، هموار می کرد.
ریچارد که در سال 1978 بازنشسته شد، بقیه زندگی اش را در کلرادو سپری کرد.
وی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه بوکنل آمریکا در رشته علوم سیاسی، در وزارت خارجه آمریکا مشغول به کار شد.
راننده ریچارد می گوید وی هرگز رسما با سیا همکاری نداشته و به عنوان دیپلمات در کشورهایی همچون پاکستان، کره جنوبی و آفریقای جنوبی فعالیت می کرد.
هر چند از مدتها قبل شایعاتی درباره مداخله سیا در بازداشت ماندلا منتشر شده بود اما تاکنون چیزی تایید نشده بود.
«جرالد لودی» از مقامات اطلاعاتی بازنشسته آفریقای جنوبی در سال 1990 به هفته نامه نیوزویک گفته بود که سیا در درون حزب کنگره ملی افریقای جنوبی در دوربان جاسوس داشت که اطلاعاتی را به مامورانش ارائه می دادند.
سیا از اظهارنظر درباره چنین گزارش هایی و نیز انتشار پرونده های مربوط به ماندلا و فعالیت هایش در زمان بازداشت وی خودداری کرده است.
به نوشته دیلی میل، در حالی که ماندلا بارها با حزب کمونیست در ارتباط بوده است وی همواره هر گونه وابستگی به این حزب را تکذیب کرده بود.
حزب کمونیست آفریقای جنوبی پس از مرگ ماندلا در سال 2013 اعلام کرد که وی در زمان بازداشتش عضو کمیته مرکزی این حزب بوده است هر چند که وی با خانواده اش دچار اختلاف شد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها