نادین گوردیمر بانوی بزرگ ادبیات آفریقای جنوبی که همواره به عنوان تلاشگری ضد آپارتاید شناخته می شد، در 90 سالگی درگذشت.
کد خبر: ۶۹۶۱۷۹
نویسنده بزرگ ضد آپارتاید درگذشت

این نویسنده برجسته که جایزه ادبی نوبل را در کارنامه‌اش داشت، دیشب درگذشت.

نادین گوردیمر که برای موضع گیری ها و تلاشش در تمام طول زندگی علیه سیستم آپارتاید و تبعیض نژادی در جهان شناخته و تحسین می شد در هنگام مرگ 90 سال داشت.

خانواده گوردیمر ساعتی پیش با اعلام این خبر اعلام کردند او در منزلش در ژوهانسبورگ با زندگی وداع کرد.

در این بیانیه گفته شده که او در کنار فرزندانش «هوگو» و «اوران» چشم از جهان فروبست.

گوردیمر جایزه نوبل را در سال 1991 دریافت کرد و این جایزه برای نوشته های اخلاقی جادویی اش که برای انسان‌ها سودمند بودند، به وی تعلق گرفت.

گوردیمر در ششمین رمانش با عنوان «محافظه کار» در سال 1974 جایزه «من بوکر» را دریافت کرد با این حال او از 15 سال پیش از دریافت این جایزه نیز در جهان ادبیات شناخته شده بود و جایزه «دبلیو اچ» کشورهای مشترک المنافع را دریافت کرده بود.

خانم گوردیمر در دهه هفتم و هشتم زندگی اش در جنبش های ضد تبعیض نژادی فعال بود و دوستی نزدیکی با نلسون ماندلا و تلاش او برای رفع تبعیض نژادی داشت. او در سال 1962 متن سخنرانی ماندلا را چنین تغییر داده بود:«آماده ام بمیرم».

او تمامی این اندیشه ها را در نوشته هایش نیز بازتاب داد و همین موجب شد تا شماری از آثارش در آفریقای جنوبی ممنوع شود. «یک جهان از بیگانه ها» از جمله آثار او بود که به مدت 12 سال در زادگاهش اجازه انتشار نیافت. رمان «دختر برگر» نیز در سال 1979 بلافاصله پس از انتشار ممنوع شد.

گوردیمر در سال 1998 به فهرست نهایی جایزه «اورنج» راه یافت اما نخواست به این رقابت ادامه بدهد چون این جایزه فقط مختص نویسندگان زن بود.

گوردیمر تا واپسین روزهای زندگی اش به نوشتن ادامه داد و مجموعه داستان‌های کوتاه او با عنوان «دوران زندگی: داستان‌ها» در سال 2011 منتشر شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها