بعد از اعلام حکم جدید دیوان عالی آمریکا مبنی بر پرداخت دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا به خانواده‌های قربانیان آمریکایی در بمبگذاری سال 1983 در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت، هیات دولت کارگروهی را با مسئولیت وزیر امور اقتصادی و دارایی مأمور بررسی این حکم و پیگیری استیفای حقوق کشورمان کرد.
کد خبر: ۹۰۰۸۳۰

مهلت پنج روزه پنج مرد کابینه برای رسیدگی به این مأموریت درحالی دیروز به پایان رسید که واکنش‌ها به اقدام آمریکا در مصادره اموال کشورمان ادامه دارد.

تلاش مجلس برای استیفای حقوق ایران

در همین راستا دیروز نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود، اقدام اخیر دادگاه‌های داخلی آمریکا در مصادره 1/8 میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی ایران را تهدیدی جدی علیه نظم و حقوق بین‌الملل دانست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدحسن ابوترابی‌فرد افزود: کنگره آمریکا همراه دیگر قوای این کشور تصور دارند در عصر حجر زندگی می‌کنند و می‌توانند با تکیه بر قدرت نظامی خویش منافع ملت‌ها را به نفع منافع نامشروع خویش مصادره کنند، روند رسیدگی قضایی که به صدور این حکم خارج از همه ضوابط و مقررات بین‌المللی انجامید، در همه مراحل جعلی، ساختگی، غیرمستند و بوضوح در حکم یک اقدام متخلفانه بین‌المللی است.

وی تاکید کرد: ملت بزرگ ایران در برابر این اقدام خارج از همه ضوابط و مقررات و قوانین بین‌المللی دستگاه قضایی، کنگره و مسئولان آمریکا، با همه قدرت خواهد ایستاد؛ قوای سه‌گانه و مجلس شورای اسلامی از تمام ظرفیت خویش برای استیفای حقوق ملت عزیز ایران استفاده خواهد کرد.

ابوترابی‌فرد یادآور شد: رژیم آمریکا بداند همان‌گونه که در همه عرصه‌های تقابل با جمهوری اسلامی طعم تلخ شکست را تجربه کرده در این عرصه هم شکست تلخی را تجربه می‌کند و ملت بزرگ ایران حقوق خویش را به زیباترین شکل ممکن استیفا خواهد کرد و مشتی دیگر بر دهان یاوه‌گویان و نظام غیرعادلانه آمریکا خواهد کوبید.

اقدام آمریکا، نقض برجام است

همچنین دیروز مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در توقیف اموال ایران، این اقدام را نقض برجام دانست و گفت که باید مجلس درباره اقدام متقابل از وزیر امور خارجه سوال کند.

غلامعلی حدادعادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌و‌‌گو با تسنیم درباره عکس‌العمل دولت در مقابل بدعهدی آمریکا گفت: باید مطابق قانونی که خودشان (دولت) امضا کردند، عمل کنند.

وی درباره توقیف دو میلیارد دلاری اموال مردم ایران توسط آمریکایی‌ها، متذکر شد: این‌گونه موارد اثبات فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند ما اعتمادی به آمریکایی‌ها نداریم و آنها با این عملشان ثابت کردند که حق با رهبری است.

وی درباره اقدام متقابل دولت و مجلس ایران علیه آمریکا متذکر شد: اقدام متناظر دست دولت است و مجلس هم باید با توجه به اختیاراتش به وظیفه خود عمل و از وزیر امور خارجه در این خصوص سوال کند که تاکنون چه اقدامی کرده‌است.

دولت به سازمان ملل شکایت کند

از دیگر سو، امام ‌جمعه موقت تهران دست‌درازی آمریکایی‌ها به اموال و دارایی‌های ایران را راهزنی خیابانی دانست و گفت که دولت در این‌باره به سازمان ملل شکایت کند. آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی، منتخب مردم تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با تسنیم، درباره اقدام اخیر آمریکا در دست‌درازی به اموال و دارایی‌های ایران، افزود: دشمنی آمریکا با ما همیشگی است و همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره داشتند، آمریکایی‌ها از هر وسیله‌ای برای رسیدن به اهدافشان علیه ما استفاده می‌کنند.

وی با بیان این‌که مواضعی که دولت نسبت به این اقدام گرفته، مواضع خوبی بوده، ابراز امیدواری کرد با پیگیری و دنبال‌ کردن این موضوع توسط دولت نتیجه مطلوب حاصل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها