مدیرکل صداوسیمای مرکز بوشهر:

انعکاس فرهنگ بومی و محلی و مطالبات مردمی

اشاره: صداوسیمای مرکز بوشهر، فعالیت خود را با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 و ضرورت اطلاع‌رسانی و پخش اطلاعیه‌های کوتاه و آژیر آغاز کرد. مردم این استان در تیر 1376 شاهد افتتاح شبکه استانی صدای مرکز بوشهر بودند و سپس باگسترش امکانات فنی، جذب نیروی انسانی متخصص و مهیا شدن سایر پیش‌نیازهای لازم، شبکه استانی سیمای مرکز بوشهر نیز در مهر 1383 مصادف با نیمه‌شعبان افتتاح شد. این شبکه با تولید تله‌فیلم‌ها و برنامه‌های تاک‌شو توانسته جایگاه خوبی را بین مردم کسب کند، البته نباید فراموش کرد که استان بوشهر به دلیل حضور هنرمندان برجسته از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است. در گفت‌وگو با سیدحسین ناظر، مدیرکل صداوسیمای بوشهر، وضعیت استقبال مردم از برنامه‌های صداوسیمای استانی را مورد بررسی قرار دادیم.
کد خبر: ۸۹۸۰۴۲

در حال حاضر مرکز بوشهر از چه امکاناتی برای تولید برنامه‌ها بهره می‌برد و آیا زیرساخت لازم برای تولید کیفی در مرکز فراهم است؟

صداوسیمای بوشهر از لحاظ امکانات تولید برنامه، محدودیت‌ها و کمبودهای زیرساختی دارد، ولی آنچه بر همه این محدودیت‌ها و کمبودها سایه انداخته، ظرفیت بسیار بالای هنری همه همکاران صداوسیمای بوشهر در تولیدات رادیویی، تلویزیونی، خبری و موسیقایی است. امیدواریم همه همکاران صداوسیمای بوشهر در یک اقدام جهادی سال 95 را به سال شکوفایی برنامه‌سازی و زیرساختی فنی تبدیل کنند.

چه برنامه‌هایی برای سال جدید در نظر دارید؟

رونمایی از فیلم سینمایی «نه و پنج دقیقه» ویژه زندگی خلبان شهید یاسینی، مجموعه انیمیشن «دو قرن مقاومت و پیروزی» با محوریت شهید رئیسعلی دلواری، مجموعه مستند تلویزیونی «گیا و زیا» ویژه گیاهان و جانوران دارویی خلیج‌فارس، مستند تلویزیونی «زیر آبی کشتی غرق شده رافائل» و مستند‌های تلویزیونی «از سینیز تا سیراف» مربوط به معرفی استان، زنان بوشهری در دفاع مقدس، سمفونی رئیسعلی دلواری، سمفونی شهدای خلیج‌فارس، سمفونی نی‌مه‌های دریایی (برگرفته از موسیقی نواحی مختلف استان) و سمفونی شهر و شهرستان‌های بوشهر (برگرفته از موسیقی نواحی مختلف استان) بخش‌هایی از اتفاقات خوب سال جاری خواهد بود. همکاران تلاشگر حوزه فنی هم برای شکوفایی زیر ساخت‌های فنی امسال، سیستم ارسال ماهواره‌ای صدا و تصویر زنده (SNG)، ایجاد چهار استودیوی تلویزیونی در شهرستان‌های استان و مرکز دیتاسنتر و افزایش پوشش فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی را به مردم استان هدیه می‌دهند.

به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی بوشهر، فعالیت رسانه‌ای شبکه‌های بیگانه زیاد است. با این شرایط وضعیت استقبال مردم از برنامه‌‌های صداوسیمای استانی چگونه است؟

احساس نیاز به شبکه استانی در شرایطی شکل گرفت که از یک‌سو به لحاظ شرایط جغرافیایی استان بوشهر، در اکثر نواحی این استان امواج تلویزیونی کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس بدون هرگونه تجهیزات خاصی قابل دریافت بود و از سوی دیگر، سازمان صداوسیما برای راه‌اندازی شبکه‌های استانی و پاسخ به تقاضا و نیاز مخاطبان این خطه رسالت داشت، لذا شبکه استانی بوشهر با هدف انعکاس فرهنگ بومی و محلی و مطالبات مردمی و به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی رسانه‌های بیگانه شروع به کار کرد و اکنون طبق آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما برنامه‌های صداوسیما و خبر مرکز به طور میانگین با 73 درصد اعتماد و رضایتمندی مخاطبان استانی همراه است.

در حال حاضر شبکه استانی بوشهر چه میزان مخاطب دارد؟

براساس نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در حوزه سیما 3/75 درصد مخاطب، در حوزه صدا 7/30 درصد مخاطب و در حوزه خبر 72 درصد مخاطب دارد.

شبکه استانی بوشهر چه برنامه‌هایی برای حفظ مخاطبان و تداوم موفقیت‌ها دارد؟

طراحی سازوکار موثر مدیریت پیام در تمامی ابعاد، بهبود سیستم ارتباطی با تمامی اقشار و گروه‌های مخاطب به منظور توجه بیشتر به نیازهای آنان و تحکیم پیوند میان مردم و رسانه، حضور مدام و موثر شبکه استانی صداوسیما در تمام شهرستان‌ها و بخش‌های استان، نظرخواهی و تهیه گزارش‌های مردمی در برنامه‌های مختلف و انعکاس مسائل و مشکلات مردم در رسانه و پیگیری آنها از مهم‌ترین برنامه‌های ما برای حفظ و افزایش مخاطب است.

مهم‌ترین اولویت‌هایی که در حال حاضر در برنامه‌سازی استان باید مورد توجه قرار گیرد، چیست؟

برنامه‌سازی ویژه برای نامگذاری سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، توجه به تمام شهرستان‌های استان، معرفی امکانات استان، ترویج آداب و رسوم صحیح بومی و محلی با تاکید بر همبستگی ملی، تحکیم بنیان خانواده بر پایه آموزه‌های اسلامی و فرهنگ غنی بومی و محلی، ارتقای بهداشت و سلامت جسمی و روانی آحاد جامعه از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌سازی در صداوسیمای بوشهر است.

با توجه به جایگاه ویژه موسیقی میان مردم بوشهر، در زمینه ساخت موسیقی‌ و بازسازی و حفظ ملودی‌های اصیل سنتی چه برنامه‌هایی دارید؟

ظرفیت‌های موسیقایی استان بوشهر و توانمندی هنرمندان این خطه از شهرت ملی و بین‌المللی برخوردار است و امسال واحد موسیقی مرکز با استفاده از هنرمندان موسیقی استان، شش قطعه موسیقی پوئم سمفونی براساس آواهای غنی بوشهر در دست تولید و پخش دارد.

این تولیدات با هنرمندی هنرمندان بومی منطقه ساخته می‌شود؟

بله. البته در انتخاب افراد به تجربه و توانمندی آنها در نواختن سازهای مختلف توجه بیشتری می‌شود.

تعامل شما با شبکه‌های استانی و همجوار و شبکه‌های سراسری در چه سطحی است؟

حضور در شبکه‌های سراسری و استانی از طریق اجرای برنامه‌های مشترک و ارسال برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با ساختارهای مختلف جهت پخش از شبکه‌های استانی و سراسری با هدف ترویج فرهنگ، سنن و ارزش‌های پسندیده ایرانی ـ اسلامی انجام می‌شود. علاوه بر آن‌ در مواقع ضرورت (سفر مقامات کشوری ـ حوادث غیرمترقبه و...) شبکه‌های استانی همجوار با اعزام گروه‌های برنامه‌ساز و فنی نقشی هم‌افزا برای انعکاس این رویدادها ایفا می‌کنند.

نهادهای موثر در استان همچون استانداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه با صداوسیمای استان تعامل دارند؟

تعامل و همکاری کلید واژه اصلی مسئولان صداوسیماست و در استان بوشهر این تعامل و همکاری بین شخصیت‌های مذهبی و سیاسی، دستگاه‌های دولتی، تقنینی، قضایی، نظامی و انتظامی با صداسیما بسیار خوب و مناسب است، اما در این میان از نقش مردم به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی در تعاملات با صداوسیما نباید غافل باشیم؛ زیرا رسانه یک رسانه ملی است و صداوسیمای بوشهر نیز با مردم خوب و خونگرم استان بوشهر تعامل خیلی خوبی دارد.

فرشید شکیبا

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها