jamejamonline
فرهنگی صدا و سیما کد خبر: ۸۹۷۶۹۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵  |  ۰۳:۰۰

رسانه ملی می‌تواند در دو بخش «تبیینی» و «پایش رسانه‌ای» موضوع اقتصاد مقاومتی را وارد جامعه و توده مردم کند، البته که در هر دو بخش حد و اندازه را نگه دارد و این‌گونه استنباط نشود که رسانه ملی با اهدافی خاص و غیرفنی، موضوع را پیگیری می‌کند.

اقتصاد‌ مقاومتی‌ در‌ آینه‌ رسانه‌ ملی

در بخش تبیینی می‌توان حداکثر در مدت دو ماه از طریق زیرنویس یا نوشته‌هایی که روی تصویر (کپشن) به صورت کوتاه در لابه‌لای برنامه‌های پربیننده می‌آید و همچنین برنامه‌های گفت‌وگو محور، به تعریف و تشریح ویژگی‌های مثبت اقتصاد مقاومتی پرداخت، چون واقعیت این است که بسیاری از مردم مطلب چندانی درباره آن نمی‌دانند و از آثار مثبت آن آگاه نیستند.

در همین بخش، خبرنگاران و گزارشگران رسانه ملی می‌توانند در حاشیه مصاحبه‌هایی که با مسئولان کشوری و محلی دارند از آنها درباره مفهوم اقتصاد مقاومتی و ویژگی‌های سودمند آن برای جامعه بپرسند تا ذهن و فکر مسئولان و مردم بیشتر به این موضوع معطوف شود.

همچنین نباید از ساخت برنامه‌های تاثیرگذار کوتاه نمایشی به صورت انیمیشن مانند آنچه پیشتر برای مصرف درست برق با عنوان «بابا برقی»، یا رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با عنوان «داداش سیاه» پخش می‌شد، غافل شویم. البته ساخت این برنامه‌ها زمانبر است ولی شاید برای پخش در تابستان آماده شود.

در بخش «پایش رسانه‌ای» که می‌تواند از نیمه سال شروع شود، رسانه می‌تواند اقدامات عملی دستگاه‌های اجرایی را در زمینه اقتصاد مقاومتی به مرور پی‌گیری کند و در برنامه‌های گفت‌وگومحور با حضور کارشناسان اقتصادی بی‌طرف و شناخته شده به نقد و بررسی کارهای انجام شده و کارهای باقیمانده در این زمینه بپردازد.

باید در نظر داشت اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی بیشتر به عهده دستگاه‌های اجرایی کشور است و مردم قاضی خوبی برای سنجش عملکرد این دستگاه‌ها هستند. رسانه ملی می‌تواند نقاط قوت و ضعف دستگاه‌های اجرایی و ارزیابی مثبت و منفی از عملکرد آنها را از زبان کارشناسان حرفه‌ای و بی‌طرف بیان کند و هیچ‌گاه نباید قضاوت در این زمینه به گردن رسانه ملی بیفتد که نتایج منفی آن بیش از نتایج مثبت آن است.

دکترسید علی اوجی

کارشناس رسانه

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
این ۵۰ ثانیه تلخ

این ۵۰ ثانیه تلخ

با ذهن ده دوازده سالگی‌ات نگاه کنی، فکر می‌کنی زنگ تفریح یک مدرسه خورده و بچه‌ها دارند هوریز می‌کنند توی حیاط مدرسه که از بوفه ساندویچ مزخرف کالباس خشک بخرند و نوشابه فانتای تگری و این یک ربع وقت آزاد را خرج شکمشان کنند و بادگلوهای سوزنده را توی کلاس بزنند و بینی‌شان تا مغز سرشان تیر بکشد و بسوزد و کیف کنند.

حوزه هنری و تحول دیجیتال

حوزه هنری و تحول دیجیتال

با آن کاپشن خاکی رنگ و شال گردنی که همیشه روی صورتش می‌کشد، سوار بر موتور وارد حیاط می‌شود، چرخی دور حوضچه خوشرنگ حوزه می‌زند و کنار دیوار آینه‌کاری شده، موتورش را تکیه می‌دهد، عینک ته استکانی اش را با انگشت بالا می‌دهد و دستی به سبیل سیاهش می‌کشد و می‌رود گوشه پله‌ها کنار قیصر می‌نشیند و با سیگار و چاق سلامتی، صحبت‌شان گل می‌اندازد.

بابایی جنگ را درست نوشت نه درشت!

بابایی جنگ را درست نوشت نه درشت!

بابایی از آنجا که خود رزمنده بوده، در سال‌های جنگ به معنای حقیقی کلمه با شهدا زندگی کرده و بعد از جنگ نیز همان ضرورت و رسالت را حس کرده و همان مسیر را ادامه داده است.

گفتگو

بیشتر
مادر و دخترانه!

گفتگو با بازیگران سریال «مادرانه» که این روزها از آی‌فیلم بازپخش می‌شود

مادر و دخترانه!

پیشنهاد سردبیر بیشتر
افطاری‌ ها

ماه رمضان امسال چه سریال‌هایی روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما خواهند رفت؟

افطاری‌ ها

پیشخوان بیشتر