jamejamnashriyat
کد خبر: ۸۹۴۴۲۳   ۲۳ فروردين ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۱

پناهگاه حیات‌وحش نایبندان در طبس خراسان جنوبی با یک میلیون و 500 هزار هکتار وسعت،‌ بزرگ‌ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی محسوب می‌شود که فقط 9 محیط‌‌‌‌بان از آن حفاظت می‌کنند.

به گزارش مهر، براساس آمارهای ارائه‌شده، امروزه حدود 70 تا 120 قلاده یوزپلنگ آسیایی در بیش از 10 زیستگاه در مناطق مختلف کشور زندگی می‌کنند که منطقه حفاظت‌شده نایبندان طبس، یکی از این زیستگاه‌هاست.

معاون نظارت بر امور حیات‌وحش محیط‌ زیست خراسان جنوبی در این باره اظهار کرد: منطقه حیات‌وحش نایبندان، بزرگ‌ترین پناهگاه حیات‌وحش ایران است که یوزپلنگ آسیایی در آن زندگی می‌کند.

بهمن مودی با اشاره به این که از اقدامات ما برای حفاظت ازگونه در حال انقراض یوزایرانی، نصب دوربین تله‌ای در منطقه است، عنوان کرد: اگر حیوانی از جلوی این دوربین رد شود، از آن عکس می‌گیرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در گذشته، حدود 50 دوربین تله‌ای مربوط به انجمن ملی حفاظت از یوز ایرانی در این منطقه نصب بود و در نیمه دوم سال گذشته به دلیل نیاز در جای دیگر، این دوربین‌ها از استان گرفته شد.

مودی، کمبود اعتبار را بزرگ‌ترین مشکل پیش روی محیط‌ بانان برای حفاظت از یوز ایرانی دانست و افزود: با توجه به گستردگی منطقه نایبندان، حدود 50 دوربین تله‌ای برای دوربین‌گذاری تمام مناطق نیاز داریم که اطلاعات یوز و طعمه او را بدهد و نصب این دوربین‌ها به 750 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد. وی همچنین به کمبود نیروی انسانی برای کنترل منطقه وسیع نایبندان اشاره کرد و گفت: وسعت منطقه بالغ بر یک میلیون و 500 هزار هکتار است که ما آن را با تعداد 9 مأمور مستقر در منطقه پوشش می‌دهیم و با این تعداد نیرو کار بسیار مشکل است. وی به اجرای طرح ملی حفاظت از یوز ایرانی در منطقه نایبند طبس اشاره کرد و افزود: این طرح با حمایت سازمان ملل برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در کل کشور انجام می‌شود اما خراسان جنوبی از لحظه‌ای که منطقه نایبند را تحویل گرفته،‌ هنوز یک ریال اعتبار از محل این طرح دریافت نکرده است.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

ساعت چهار بار نواخت.../به مادرم گفتم: «دیگر تمام شد»/گفتم: «همیشه پیش از آن‌که فکر کنی اتفاق می‌افتد/باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم...»

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

موفق‌ترین محتواها را باید در اوج تمام کرد و نباید این‌طور باشد که آن‌قدر یک برنامه را ادامه دهند که بیننده یا شنونده، زده شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر