شبکه افق سریال فرانسوی ‌ مردان سایه را ‌ در 12 قسمت پخش کرد که با استقبال مخاطبان روبه رو شد . این اثر یک تریلر سیاسی است که به روابط پیچیده و پنهان ساکنان کاخ الیزه می‌پردازد و ما را به قلب تنش‌های دولتی در فرانسه می‌برد.
کد خبر: ۸۹۳۲۶۶
تنش در خانه پوشالی

داستان اینچنین آغاز می‌شود: رئیس‌جمهور فرانسه در یک حادثه تروریستی کشته می‌شود و نخست وزیر او فیلیپ دلو موقتا جانشین او می‌شود. رئیس سابق ارتباطات کاخ ریاست‌جمهوری که در آمریکاست به فرانسه می‌آید به او کمک کند تا بتواند در انتخابات برنده شود. این ماجرای فصل اول سریال است که در آن تلاش سیاستمدارانی را به تصویر می‌کشد که هر یک سعی دارند با خدعه و نیرنگ برنده انتخابات زود هنگام شوند.

در ادامه و در فصل دوم سریال شاهد بحران‌هایی هستیم که در فرانسه روی می‌دهد و ساکنان کاخ الیزه را به چالش می‌کشاند.

رئیس‌جمهور در این فصل با دو نوع فاجعه و بحران روبه‌رو می‌شود: بحران در زندگی شخصی و فجایعی در زندگی کاری و سیاسی‌اش.

سریال مردان سایه در کل به دسیسه‌ها و بازی‌های پشت‌پرده می‌پردازد.

فریب، توطئه، خیانت و دسیسه موضوع اصلی داستان و اتفاقاتی است که بیننده را در 12 قسمت سریال با خود همراه می‌کند.

پنهان از افکار عمومی

نام اصلی این سریال ـ مردان سایه ـ اشاره خوب و درستی دارد به آدم‌هایی که نقش‌های موثری در تصمیم‌گیری‌ها دارند، اما هیچ‌گاه دیده نمی‌شوند. آدم‌هایی که در سایه وارد دنیای سیاست شده‌اند و نقش اساسی در انتخابات و پیروزی افراد برای به‌دست گرفتن پست‌های حساس حتی ریاست‌جمهوری دارند، اما رد پایی از خود به‌جا نمی‌گذارند. سریال مردان سایه تلفیقی از قدرت و سیاست است و نشان می‌دهد چگونه ورای قانون افرادی در دولت فرانسه تصمیم‌گیری می‌کنند.‌همچنین روابط و نقش مشاوران، رسانه‌ها، احزاب و سازمان‌های امنیتی در این روند تصمیم‌گیری را بخوبی به تصویر می‌کشد.

سریال مردان سایه از معدود سریال‌های فرانسوی بود که با اقبال از سوی شبکه‌های تلویزیون انگلستان روبه‌رو شد. جالب آن‌که در برگردان نام سریال به زبان انگلیسی نام سریال به اسپین تغییر پیدا کرد.

اسپین اشاره‌ای به واژه اسپین داکتر دارد. چرخش خبری یا اسپین یکی از شگرد‌های علم روابط عمومی است و اسپین داکتر‌ها افرادی هستند که با روش‌های مختلف درصدد ساختن و پرداختن یک خبر یا از دور خارج کردن شدت و اهمیت آن هستند و در سازمان‌ها و نهاد‌های تصمیم‌گیرنده فعالیت می‌کنند و این درست مشابه کاری است که مردان سایه انجام می‌دهند.

اما مقایسه سریال مردان سایه با سریال خانه پوشالی اجتناب‌ناپذیر است. خانه پوشالی یا House of Cards که ابتدا در سه سری ساخته شد و اکنون چند سالی است که چند سری از آن در تلویزیون‌های آمریکا توسط کارگردانان شناخته شده ساخته و روی آنتن می‌رود، دقیقا به نقش افرادی می‌پردازد که پنهان از افکار عمومی در تصمیمات سرنوشت‌ساز سیاسی تاثیر گذارند و با جاه‌طلبی سیاستمداران را هدایت می‌کنند تا سرانجام خود قدرت را در دست بگیرند.

برخی منتقدان نیز سریال مردان سایه را با سریال بورگن محصول دانمارک مقایسه می‌کنند که در سه فصل ساخته شد و ماجراهای پشت‌پرده به قدرت رسیدن رئیس یکی از احزاب دانمارک به قدرت را به تصویر می‌کشد. سریال مردان سایه در فرانسه نامزد و برنده جوایزی از چند جشنواره معتبر تلویزیونی از جمله جشنواره تلویزیونی مونت کارلو شد.

تقابل شاگرد و استاد

سریال مردان سایه دو شخصیت اصلی دارد. سیمون کاپیتا، مشاور رسانه‌ای سابق کاخ الیزه و لودویک دیموژ که شاگرد سابق کاپیتا بوده و اکنون در مقابل او ایستاده است. آنها هر دو مشاوران و بازیگردانان قدرت در کاخ الیزه هستند که خلاف هم حرکت می‌کنند.

سیمون کاپیتا که نقش او را برونو ولکوویچ بازی می‌کند مشاور رئیس‌جمهور قبلی بوده و به آمریکا رفته است، که در ابتدای سریال و با تغییرات جدید الیزه به فرانسه برمی‌گردد تا بتواند مانع به قدرت رسیدن فیلیپ دلو نخست‌وزیر فرانسه شود. رقابت این دو در کنار داستان‌های دیگری که سریال آن را دنبال می‌کند، سریال مردان سایه را دیدنی‌تر کرده است.

گریگـــوری فیتوســی، بازیگر خوش‌چهره‌ای که نقش لودویک دیموژ را بازی می‌کند متولد 1976 است و اصالت الجزایری دارد. او بیشتر یک بازیگر تلویزیونی است و هنوز حضور جدی در سینما نداشته است.

او کارش را با بازی در چند سریال تلویزیون فرانسه آغاز کرد و به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شد.

یکی از معروف‌ترین آنها بازی در سریال پلیسی مارپیچ بود که از تلویزیون فرانسه و چند شبکه تلویزیونی در اروپا پخش شد. فیتوسی بین سال‌های 2013 تا 2015 نیز در سریال 24 قسمتی آقای سلفریج محصول ITV به ایفای نقش پرداخت. سال 2015 نیز در سریال آمریکایی اودیسه آمریکایی بازی کرد.

برونو ولکوویچ چهره سینمایی‌تری دارد. او متولد 1961 فرانسه است و در فیلم‌هایی چون توریست (2010) وC.I.D (1997) بازی کرده است.

فصل اول سریال مردان سایه ژانویه 2012 پخش شد و پس آن در اکتبر 2014 فصل دوم آن از کانال 2 تلویزیون فرانسه نیز نمایش درآمد.

هم‌اکنون نیز مقدمات ساخت فصل سوم سریال در حال انجام است و سال آینده پخش خواهد شد. در مورد موضوع فصل جدید تاکنون خبری منتشر نشده است.

لادن بهبود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها