سال 95 می‌تواند سال نمایشنامه‌های ایرانی باشد

ب مثل بهار، ت مثل تئاتر

در کنار رونق کم‌نظیر سینما در تعطیلات نوروز، هنر تئاتر هم تعطیل نبود و روز و شب‌های پرفروغی را سپری کرد. این روشنایی سرسالی صحنه، نوید سالی درخشان را برای هنر نمایش داد. با گذشت تعطیلات، موج جدیدی از نمایش‌ها در سالن‌های مختلف روی صحنه رفته است یا بزودی خواهد رفت تا بهارِ تئاتر ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۲۰۵۰
ب مثل بهار، ت مثل تئاتر

نمایش‌هایی که از حضور چهره‌های سرشناسی مانند گلاب آدینه، آتیلا پسیانی، ایرج راد، فرزانه کابلی، لیندا کیانی، شهرام قائدی، شهرام عبدلی و فرهاد قائمیان بهره می‌برند. همچنین باید به حضور هنرمندان تلویزیونی برنامه‌های محبوبی چون خندوانه و کلاه قرمزی همچون رامبد جوان، محمد بحرانی (جناب خان) و هوتن شکیبا (صداپیشه دیبی) هم در برخی از این نمایش‌ها اشاره کرد که می‌تواند برای تماشاگران جذاب باشد.

به گزارش جام‌جم، این روزها نمایش‌های جدیدی در تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی پایتخت روی صحنه رفته است که برخی از مهم‌ترین آنها، آثاری است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. نکته مهم و قابل اشاره درباره این نمایش‌ها این است که بیشتر آنها براساس نمایشنامه‌ها و متون ایرانی شکل گرفته یا از سوی نمایشنامه‌نویسان جوان و پیشکسوت کشورمان به نگارش درآمده است؛ نکته‌ای ارزشمند که نشان می‌دهد کارگردانان تئاتر ما علاوه بر اجرای نمایشنامه‌های برجسته تئاتر جهان، به متون ایرانی برآمده از فرهنگ و رسوم کشورمان هم توجه کافی دارند.

چهره‌ها در بازار عاشقان

هادی مرزبان، کارگردان برجسته تئاتر کشورمان که او را با کارگردانی نمایشنامه‌های زنده‌یاد اکبر رادی، نمایشنامه‌نویس فقید به یاد می‌آوریم، این روزها نمایشی پربازیگر را در تالار وحدت روی صحنه دارد. «بازار عاشقان» که ساعت 18 هر روز اجرا می‌شود، براساس زندگی مولانا شکل گرفته و نمایشنامه آن را محمد ابراهیمیان نوشته است. در این نمایش بازیگران شناخته شده‌ای چون فرهاد قائمیان، فرزانه کابلی، شهرام عبدلی، محمد حاتمی و ایرج راد بازی می‌کنند.

آتیلا پسیانی در یک سوراخ گرفتار شد!

آتیلا پسیانی انسی دیرینه با تئاتر دارد و در میان فعالیت‌های انبوه تلویزیونی و سینمایی اش، هیچ‌وقت تئاتر را فراموش نمی‌کند. برای همین در فصول مختلفی می‌توان او را یا به عنوان بازیگر یا به عنوان کارگردان در تئاتر پیدا کرد. او از سه شنبه در نمایشی به نام «سوراخ» بازی می‌کند و در این کار با بازیگرانی چون داریوش موفق، وحید آقاپور، هانی عبدالمجید و روح‌الله حقگوی لسان همبازی است. یکی از نکات دیگر درباره بازیگران، حضور هوتن شکیباست که او را با صداپیشگی کاراکتر دیبی در مجموعه کلاه قرمزی به یاد می‌آوریم. نویسنده و کارگردان این نمایش جابر رمضانی است و قرار است ساعت 21 هرشب در تئاتر مستقل تهران به نشانی ضلع شرقی چهار راه ولیعصر اجرا شود.

جناب خان هم سیگاری شد

جناب خان، سلطان بلامنازع خندوانه را می‌توانید این روزها در نمایشی با عنوان «بهمن کوچیک» ببینید. البته منظور ما حضور صداپیشه این شخصیت یعنی محمد بحرانی است. او در این نمایش با بازیگرانی چون امیر سلطان احمدی (عروسک‌گردان پسرعمه‌زا در مجموعه کلاه قرمزی)، مهدی شاهپیری و مهران نائل همکاری می‌کند. کارگردانی این نمایش را هم نائل به عهده دارد و ساعت 21 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود.

رامبد اینجا، رامبد اونجا، رامبد همه جا

رامبد جوان که نامش با برنامه خندوانه عجین شده و سری جدید این برنامه پربیننده را در نوروز روی آنتن برد، این روزها به عنوان تهیه‌کننده دو نمایش حضور پررنگی هم در تئاتر دارد. کارگردانی هردونمایش هم با احسان گودرزی است. یکی نمایشی به نام مثل شلوار جین آبی است که گودرزی در آن بازی می‌کند و ساعت 18 و 30 دقیقه در همان سالن تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود. نمایش دیگری که جوان تهیه کنندگی آن را به عهده دارد، «اسلحه ناموس منه» با بازی مرتضی درویش است که ساعت 19 و 30 دقیقه در تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود. نکته جالب این‌که از صدای نگار جواهریان هم در این نمایش استفاده شده است.

گلاب آدینه در راه ایرانشهر

گلاب آدینه، بازیگر توانا و شناخته شده تئاتر و سینما این روزها بار دیگر خود را آماده می‌کند که با نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» روی صحنه نمایش حضور داشته باشد. نمایشی که به دلیل اجراهای موفق پیشین بار دیگر فرصت اجرا پیدا کرده است و علاوه بر آدینه، بازیگرانی چون شیرین بینا، مونا فرجاد، حمید رحیمی، محمد صدیقی‌مهر و حمیده مستعان در آن بازی می‌کنند. این نمایش که کارگردانی آن را شهاب حسین‌پور به عهده دارد و نمایشنامه آن را محمدامیر یاراحمدی نوشته، از پنجشنبه 26 فروردین در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود. ساعت اجرای این اثر 21 است.

حساب قائدی پرداخت نمی‌شه!

شهرام قائدی که او را بیشتر با بازی در فیلم و سریال‌های کمدی می‌شناسیم، از جمله بازیگران شناخته شده‌ای است که از چهارشنبه با بازی در نمایشی با عنوان «حساب پرداخت نمی‌شه!» این بار کمدی را روی صحنه تئاتر تجربه می‌کند. کارگردان این نمایش کاوه مهدوی است و علاوه بر قائدی، بازیگرانی چون مهسا مهجور، علیرضا مهران و غزاله جزایری در آن بازی می‌کنند. محل اجرای این نمایش تالار سایه مجموعه تئاترشهر است و هرروز ساعت 18 و 15 دقیقه روی صحنه می‌رود.

لیندا کیانی در یافت‌آباد

لیندا کیانی، بازیگر جوان تلویزیون هم از جمله چهره‌هایی است که بزودی در نمایشی به نام یافت آباد به تئاتر می‌آید. نویسندگی و کارگردانی این نمایش را سیدمحمد مساوات به عهده دارد و علاوه بر کیانی، بازیگرانی چون احسان بهلولی، نوشین کریمی، محمدعلی محمدی، رومینا مومنی، تینو صالحی، حمیدرضا محمدی و پوریا رحیمی سام در آن بازی می‌کنند. یافت‌آباد از پنجشنبه آخر فروردین و ساعت 19 و 30 دقیقه هر روز در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

درخشنده در سنگلج، صدیق شریف در خانه نمایش

یکی از رسم‌های دیرین تئاتر که چند سالی است دوباره باب شده، سنت مراسم آغازین و زنگ افتتاحیه برای شروع نمایش‌هاست. پوران درخشنده، کارگردان سرشناس سینما و فخرالدین صدیق‌شریف، بازیگر پیشکسوت تلویزیون و سینما هم از جمله هنرمندانی‌اند که قرار است زنگ افتتاح دو نمایش را به صدا درآورند. درخشنده ساعت 19 امشب در تماشاخانه سنگلج حاضر می‌شود تا زنگ افتتاح نمایش «ناگهان پیت حلبی» را به صدا درآورد. نویسنده این نمایش امیرعلی نبویان و کارگردان آن کوروش سلیمانی است و قرار است ساعت 19 هر روز روی صحنه برود.

مسیح کاظمی، وحید آقاپور، محمد طیب طاهر، رامین سیاردشتی، ارسطو خوش رزم و محمدرضا آزادفرد، بازیگران این نمایش هستند. صدیق شریف هم ساعت 19 فردا در خانه نمایش حضور می‌یابد تا نمایش «فصل بهار نارنج» به کارگردانی غلامرضا عربی به‌طور رسمی اجراهای خود را آغاز کند. ندا سلیمانی، علی بلبلی، مریم دیهیم بخت، حجت‌الله سنگانه، بابک محمد‌زاده، محسن رستمی، حمیدرضا کیانی‌خواه و شیما شوری بازیگران این نمایش هستند.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها