آشنایی با مناطق گردشگری ایران

شوشتر و شگفتی‌هایش

از شما چه پنهان، قصدمان این بود که شوشتر، این شهر بی‌نظیر را معرفی کنیم؛ شهری که شوش را با آن همه عظمت و شکوهش در گذشته به حاشیه راند و به گفته تاریخ‌نویسان از جمله حمزه اصفهانی، شوشتر به معنی خوب‌تر شهر شد؛ شهری که یونسکو نتوانست دربرابر جهانی شدنش مقاومت کند و مجموعه آبشارها و آسیاب‌های آبی آن به همراه قلعه سلاسل، بند میزان، برج کلاه فرنگی، رودخانه دست‌کند گرگر و ... در فهرست میراث جهانی جا خوش کرد. اگر تصور می‌کنید مبالغه است، خودتان به دیدن این شهر بروید که شنیدن کی بود مانند دیدن.
کد خبر: ۸۹۰۹۷۷
شوشتر و شگفتی‌هایش

به گزارش جام جم آنلاین ، این مجموعه جهانی که به سازه‌های آبی تاریخی شوشتر شهرت یافته، مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند. در سفرنامه مادام ژان دیولافوآ، باستان‌شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.

قلعه سلاسل از دیگر عجایب شوشتر، دژی بود بسیار بزرگ با حیاط‌های مفصل و متعدد، سربازخانه‌ها، طویله‌ها، حمام‌ها، شبستان‌ها، برج‌ها، باغچه‌ها، قورخانه و حوض‌های بزرگ که حصار و خندق آن را در برمی‌گرفت. متأسفانه اکنون تمامی عمارت‌های آن تخریب شده‌اند و جز اتاق‌های زیرزمینی، شوادان‌ها و تونل‌های داریون چیزی از آن نمانده‌است. ولی دیدن بقایای آن هم شگفت‌زده‌تان خواهد کرد و وقتی متوجه شوید که این قلعه تا 50سال پیش سرپا بوده از حماقت تخریب‌کنندگانش، اشک بر چشمانتان جاری خواهد شد. دیولافوآ در سال ۱۸۸۱میلادی درباره قلعه می‌گوید: «قلعه سلاسل اقامتگاه رسمی والی خوزستان است.»

بند میزان نیز از عجایب دیگر این شهر است؛ سدی که ساختنش را به شاپور اول ساسانی نسبت می‌دهند. پل بند گرگر، بند برج عیار و نیایشگاه صابئین، بند ماهی‌بازان شوشتر (بند خداآفرین)، نهر داریون، پل بند شادروان، بند خاک، پل بند لشکر و پل شاه‌علی، بند شرابدار، بافت قدیم شوشتر و ... بخش‌های دیگری از جاذبه‌های دیدنی این شهر را تشکیل می‌دهد.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها