به گزارش جام جم آنلاین ، محمد سعیدی گفت: طی شش ماه گذشته، برنامهریزیها به گونهای رقم خورده که کشتی های ایرانی بتوانند بدون محدودیت در آبراه های بینالمللی تردد کنند، ضمن اینکه توانستیم دو شرکت در اروپا ایجاد کنیم و با شرکت های خارجی همکاری مشترکی انجام دهیم؛ در شرایط جدید بدون هیچ محدودیتی به بنادر دنیا رفت و آمد داریم و محصولات صادراتی و وارداتی حمل می کنیم.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: متاسفانه در چند سال گذشته ناوگان حمل و نقل دریایی کشورمان به علت تحریم ها امکان نوسازی آن فراهم نشد و قراردادهایی که بسته شده به تعویق درآمد و امکان بستن قرارداد جدید نیز به دلیل تحریم ها وجود نداشت؛ اما اکنون دسترسی به ناوگان سرحال برای رقابت با رقبای بین المللی به زودی انجام میشود و این امکان با توسعه ناوگان و قراردادهایی که بسته شده امکانپذیر است.
وی تصریح کرد: خطوط مختلفی را در اروپا ایجاد کردهایم، خط آسیای شرقی را به آمریکای جنوبی و خلیج فارس به آمریکای جنوبی و شمالی ایجاد خواهد شد؛ در حالیکه هفت سال بود که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امکان تردد به بنادر اروپایی و آمریکای جنوبی و شمالی نداشت و فقط در خطوط مشخص تردد داشت و علت اصلی آنها تحریم ها بود.
سعیدی افزود: پس از برجام توانستیم کارهای بزرگی را انجام بدهیم و با شرکت های کشتی سازی بزرگ قرارداد منعقد کنیم که حداقل دو سال طول می کشد تا نخستین کشتی وارد ناوگان حمل و نقل دریایی کشور شود؛ البته بسیاری از خطوطی که در گذشته داشتیم از بین رفته است که باید مجددا ایجاد کنیم تا به جایگاه اصلی خودمان برگردیم.
وی اظهار داشت: کشتیرانی در دو بعد فعالیت میکند یکی محصولات صادراتی و وارداتی به کشور که حدود ۴۰ درصد است و دیگر حمل و نقل دریایی برای کشورهای دیگر است؛ بخش توسعه ناوگان زمان بر است اما خطوط جدید در ۶ ماه آینده ایجاد خواهد شد. در این میان، نخستین کشتی جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی در هامبورگ است که از آنجا به بلژیک و سپس به خلیج فارس بار حمل خواهد کرد؛ این در حالی است که ۸۰ درصد تجارت دنیا روی دریا جابجا می شود و اگر بتوانیم شرکت پویای دریایی داشته باشیم تجار با اطمینان بیشتر کالای خود را به دست مشتری خواهند رساند.
سعیدی به رکود موجود در دنیا اشاره کرد و افزود: باید هوشمندانه برخورد کنیم تا بتوانیم جایگاه خود را به دست آوریم؛ چراکه ایجاد بازارهای جدید با توجه به نیروی انسانی کارآمد و هوشمند ایرانی و ایجاد شرکت های بین المللی با شرکای خارجی که تعدادی از آنها انجام شده است نوید رشد حمل و نقل دریایی پویا را می دهد.
سعیدی ادامه داد: با برخی از شرکت های اروپایی قراردادهای مشترک بسته ایم و ایجاد قرارداد با این شرکت های بین المللی کار سختی است و آنها را شریک خود کرده ایم. در این چارچوب جدید ما و شرکت های اروپایی سهم قابل توجهی از بازار اروپایی را به خودمان اختصاص خواهیم داد.
منبع: مهر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد