برزخ اقتصادی نداریم

چند روز پیش آقای علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره خروج از رکود اظهارنظری داشتند که بسیار برایم جالب بود.
کد خبر: ۸۸۶۲۹۰
برزخ اقتصادی نداریم

وی اعلام کرد کشور از رکود خارج شده و همه موضوعاتی که در نامه چهار وزیر در شهریور به رئیس‌جمهور نوشته شد، وارد فاز اجرایی شده است.

در این باره به چند نکته اشاره می‌کنم که مهم‌ترین آن رکود و رونق است که این دو مقابل یکدیگر بوده و هیچ برزخی میان آنها نیست. به بیان بهتر یا باید در دوره رکود قرار داشته باشیم یا در دوره رونق. اما با بررسی بیشتر در این زمینه، می‌توان متوجه شد که کارگاه‌های تولیدی همچنان با ظرفیت کمی کار خود را ادامه می‌دهند.

زمانی کشور وارد رونق می‌شود که چرخش پول و کالا به صورت آنی مشاهده شود و زمانی که این چرخش کند می‌شود، معنای رکود را بهتر می‌رساند.

اکنون این چرخش تغییر کرده اما این تغییر ناشی از وام برای خودروسازان و لوازم خانگی است و تولیدی برای مصرف اتفاق نیفتاده است.

زمانی کشور وارد رونق می‌شود که تولید برای مصرف اتفاق بیفتد نه این‌که با وام، کالاهای داخل انباری را بفروشیم و تولید کنیم و دوباره انبارها را پر از کالا کرده و ادعا کنیم که تولید بهبود یافته است.

دولت با کمک وام، 110 هزار خودرو و تعدادی لوازم خانگی به مردم فروخت، اما آیامشکل این دو صنعت حل شد؟ در نتیجه باید به دنبال راهکارهایی باشیم که رشد اقتصادی پایدار را حاکم کند، نه این‌که برای اقتصاد در نقش مسکن ظاهر شود.

وقتی کشور وارد رونق می‌شود که نرخ بیکاری در جامعه روند نزولی داشته باشد و به جمعیت شاغل کشور افزوده شود و در کنار اینها دولت باید به فکر مشاغل دانش‌بنیان باشد؛ اما طبق آمار بانک مرکزی، نرخ بیکاری رو به افزایش است و چطور می‌شود با رشد نرخ بیکاری، رونق اقتصادی حاکم شود.

وقتی آمار بیکاری در کشور افزایش یابد، اوضاع اجتماعی و فرهنگی نیز مورد هجمه قرار خواهد گرفت و به نوعی می‌توان گفت که اشتغال سد محکمی برای مقابله با فساد است.

وقتی کشور وارد رونق می‌شود که بنگاه‌های تولیدی توانایی تولید بیشتر و همچنین جذب نیروی انسانی را داشته باشند، اما هر سال شاهد تعدیل نیرو در کارخانه‌های تولیدکننده به دلیل کمبود نقدینگی هستیم و تا زمانی که مشکلات اشتغال و همچنین معیشت خانوار رو به بهبود نرود نمی‌توان شاهد رشد اقتصادی بود.

دکتر مسعود دانشمند - دبیرکل خانه اقتصاد ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عمواوغلی
-
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
۰
۰
حقوقی كه به بازنشستگان نیروهای مسلح می دهید زندگیشان برزخ كه نه بلكه جهنم است باسی سال خدمت سخت ودشوارشبانه روزی باز نشستگی مساوی با ( زندگی در جهنم ) وكسی هم به دادشان نمی رسد هم جسم وهم روحشان درزمان شاغلی اسیب وهم در بازنشستگی دیده ومی بیند

نیازمندی ها