از همدلی سیاسی تا رفع مشکلات معیشتی

اولویت‌های مجلس دهم از زبان نمایندگان ملت

انتخابات مجلس دهم پایان یافت و منتخبان مردم هفتم خرداد سال آینده باید بر صندلی‌های سبز بهارستان و برجای نمایندگان پیشین تکیه بزنند تا برای چهار سال دو وظیفه مهم تقنین قوانین و نظارت بر حُسن اجرای آن را فارغ از بحث‌وجدل‌های انتخاباتی، شعارهای تبلیغاتی را به انجام رسانده و تمامی همت خود را بر پیگیری مطالبات بحقی بگذارند که مردم به امید تحقق آن پای صندوق رای حاضر شدند. با پایان یافتن حرف و حدیث‌های انتخاباتی، حالا صاحب‌نظران، تحلیلگران، منتخبان ملت و مسئولان دولتی هر یک تلاش می‌کنند اولویت‌هایی را برای مجلس بعد مورد توجه قرار دهند. با توجه به این‌که شعارهای انتخاباتی هر دو لیست اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای حضور در بهارستان، مبتنی بر «رونق اقتصادی» و «رفع مشکلات معیشتی» بوده است،
کد خبر: ۸۸۶۲۳۳

از هم‌اکنون می‌شود پیش‌بینی کرد که موضوعات اقتصادی در اولویت مجلس‌نشینان باشد. با این حال به گمان بسیاری از صاحب‌نظران محقق شدن این شعارهای انتخاباتی، نیاز به همدلی، پرهیز از حاشیه‌پردازی و همگرایی سیاسی دارد. به این ترتیب شاید بتوان مهم‌ترین توصیه به منتخبان مردم را عمل به شعار سال دانست. همان شعاری که بر همدلی و همزبانی بیش از پیش تاکید دارد.

همدلی وهمزبانی یکطرفه نیست

سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان و منتخب این شهر در مجلس دهم با تاکید بر این‌که درهمه دوره‌ها باید فضای همدلی وهمزبانی میان قوا ومردم وجود داشته باشد، این نکته را مورد توجه قرار داد که نمی شود یک طرف انتظار داشته باشد که همراهی و هم زبانی باشد ولی طرف دیگر چنین برخوردی نداشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که از طیف اصولگرایان راهی مجلس دهم شده، با اشاره به ترکیب حزبی مجلس آینده اعم از اصلاح طلب واصولگرا و اعتدالیون، افزود: اگر دولت فضای همدلی را ایجاد کند به‌نظر می‌رسد می‌توان این ویژگی را میان تمامی گروه‌ها پررنگ‌تر کرد. وی با تاکید براین‌که بالاترین اولویت کاری دولت و مجلس درآینده، بحث معیشت مردم و برطرف شدن رکود است و گفت: رکود کمر مردم را شکسته و بهتر است برای رونق اقتصادی، جلوی واردات بی‌رویه گرفته، و تولید و اشتغال زمین خورده کشور احیا شود. نماینده فلاورجان خاطرنشان کرد: با وجود این‌که دولت ادعا می‌کند شاخص رشد اقتصادی رو به رشد است ولی به‌نظر می‌رسد تلاش بر این است که شاخص رشد اقتصادی کشورهای دیگر توسط ایران بالا برود و ما همچنان شاهدیم که رشد اقتصادی به سمت منفی سوق پیدا می‌کند. عضو کمیسیون اقتصادی اظهارکرد: وقتی ارز را به‌دلیل واردات از کشور خارج می‌کنیم یعنی داریم برای کشورهای دیگر اشتغال زایی می‌کنیم و همین سیاست نادرست قدرت خرید مردم را پایین آورده و رشد اقتصادی را منفی می‌کند.

ضرورت اشتغال‌زایی

رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده سبزوار و منتخب این حوزه انتخابیه در دوره آتی مجلس نیز با بیان این‌که مجلس آینده باید در فضای اعتدال شکل گیرد و گفت: اولویت کاری این مجلس باید معیشت، اشتغال با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت روابط بین‌المللی باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن، آشتی با دنیا با حفظ حقوق وکرامت ایران اسلامی را از دیگر اولویت‌های مجلس آینده دانست و افزود: در مجلس آینده، دیگر تندروهای دو طرف حضور ندارند و اکثرا اعتدالیون دو طیف به مجلس راه یافته‌اند لذا با این ساختار، فضای اعتدال و ‌عقلانیت در مدیریت این مجلس نیز قطعی است.

توجه به خواسته‌های مردم

محمدرضا تابش نماینده اردکان و منتخب مجلس دهم از این شهر نیز با بیان این‌که فضای مجلس دهم باید متاثر از فضای انتخاباتی و خواسته‌های بحق مردم باشد و گفت: اگر فضای تصنعی پیش آوردیم و مجلس به مسائل اصلی مردم نپردازد، مجلسی ناکام خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه که از طیف اصلاح‌طلب به مجلس راه یافته با تاکید بر حضور مسالمت‌آمیز مردم در پای صندوق رای، افزود: مجلس باید هر چه مردم در رای خود مد نظر قراردادند منطبق با نیاز روز، با رعایت اخلاق و حرمت‌ها در مسیر توسعه و تعالی، مدنظر قرار دهند تا غرور مردم احیا شود.

نقد روند گذشته در دستورکار

عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده آمل و دیگر منتخب راه یافته از این شهر نیز با اشاره به این‌که مردم در این دوره از انتخابات به نقد روند گذشته مجلس پرداختند، گفت: مردم در این انتخابات گفتند که از روند موجود اقتصادی، سیاسی ونحوه مبارزه با فساد راضی نیستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به این‌که اشتغال اولویت اصلی مجلس دهم است، گفت: در هر منزلی اکنون چند جوان بیکار که سن ازدواج آنها رو به اتمام است حضور دارند که به‌نظر می رسد اشتغال، معیشت و کاهش گرانی باید در همکاری دولت و مجلس حل و فصل شود. این نماینده طیف اصولگرا تاکید کرد: اگر در مجلس آینده فضای دوستی شکل نگیرد، هرگز نمی‌توانیم به سمت حل مشکل برویم و اگر خدای نکرده مجلس اصل را بر دعوا بگذارد دیگر باید فاتحه بسیاری از چیزها خوانده شود و همین امر مردم را نا امید می‌کند.

توصیه رهبر انقلاب به منتخبان مردم

رهبر معظم انقلاب در پیامی که در تجلیل از حضور حماسی مردم در انتخابات هفتم اسفند صادر فرمودند، به منتخبان توصیه کردند: « ساده‌زیستی، پاکدستی، حضور پیوسته در جایگاه مسئولیت، ترجیح منافع ملی بر خواسته‌های شخصی و جناحی، ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانه، واکنش انقلابی به نقشه‌های بدخواهان و خائنان، منش جهادی در اندیشه و عمل، و در یک جمله: کار برای خدا و در راه خدمت به خلق خدا را، برنامه دائمی خویش در دوران این مسئولیت بدانند و به هیچ قیمت از آن تخطی نکنند.»

در همین راستا اکنون مردم منتظرند ببینند منتخبان ملت چگونه این فرمایشات را سرلوحه کار خود قرار داده و می‌توانند به مطالبات مردم جامه عمل بپوشانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها