گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران، شب دوشنبه با حضور در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران، نزدیک به پنج تن میوه قاچاق شامل گلابی آمریکایی، آلو و انبه آفریقایی، لیموترش برزیلی، گریپ فروت چینی، سیب فرانسوی، انگور شیلیایی و میوه‌ اژدها کشف کرد.
کد خبر: ۸۸۵۸۵۸

چند هفته پیش بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و جمعی از پرسنل نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی با انتقاد از واردات میوه به کشور، فرمودند:« آدم خجالت می‌کشد وقتی در روزنامه‌ها می‌بیند که واردات انواع و اقسام میوه خارجی انجام می‌شود در صورتی که پرتقال و سیب ما روی درخت می‌ماند.» بعد از این اظهارات رهبر انقلاب بود که علیرضا جمشیدی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، بخشنامه‌ای را در چهار بند صادر و بر مبارزه با قاچاق میوه از مبادی ورود تا سطح عرضه تأکید کرد و از مدیرانش خواست نظارت خود را بر بازارهای میوه و تره‌بار بیشتر کنند.

به گزارش تسنیم، اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران پیرو همین بخشنامه، شب دوشنبه اقدام به برگزاری گشت ویژه قاچاق میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار کرد که در این گشت نمایندگان پیش‌آگاهی، سازمان جهاد کشاورزی و نماینده اتاق اصناف حضور داشتند.

پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران که گشت تعزیرات را همراهی می‌کرد، درباره روند ورود میوه‌های قاچاق به کشور گفت: متأسفانه این میوه‌ها طی روندی خلاف وارد کشور می‌شود. به این صورت که تریلی‌های حاوی میوه‌های قاچاق که به‌نام ترانزیت وارد کشور شدند، در انبارهای اطراف استان تهران تخلیه و سپس محموله‌های آن با محموله‌های مشابه جابه‌جا می‌شود و این محموله‌ها سر از میدان یا فروشگاه‌ها در می‌آورد.

وی افزود: به عنوان کشوری که از لحاظ منابع کشاورزی هیچ کمبودی نداریم، حتی ورود یک کیلو میوه خارجی، خسارت بزرگی به کشور می‌زند. به عنوان مثال برای شب عید پیش‌بینی پرتقال، سیب و تمام میوه‌های مورد نیاز شده اما همین میوه‌های قاچاق، بازار را دچار نقصان کرده و آسیب می‌زند.

پوراحمدنژاد توضیح داد: تهران به‌عنوان مقصد قاچاق محسوب می‌شود و این خاصیت تمام پایتخت‌های دنیاست. این نوع کالاها برخلاف کالاهای دیگر که شاید بتوانند از مبادی دیگر وارد یا به‌صورت مسافری حمل شوند، نیاز به حمل سردخانه‌ای دارد. به همین دلیل شاید از یکصد میوه‌فروشی سطح شهر، تنها دو میوه‌فروشی چنین میوه‌هایی را عرضه کنند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران افزود: این میوه‌ها عمدتا از طریق ترانزیت وارد و در انبارها تخلیه می‌شود. بارها پس از تخلیه در انبارها، تغییر یافته و میوه‌های قاچاق از بازار‌های ما سردرمی‌آورد. البته باید بگوییم این میوه‌ها در میدان تره‌بار عمومیت ندارد.

پور‌احمدنژاد با بیان این‌که متخلفان و فروشندگان میوه‌های قاچاق در حضور تعزیرات حکومتی و در محل وقوع تخلف، اعمال قانون می‌شوند، گفت: فردی که نگهداری یا حمل کالای قاچاق را به عهده دارد، طبق قانون برای مرتبه نخست معادل دو برابر ارزش ریالی، جریمه و ضبط کالای قاچاق، برای مرتبه دوم، سه برابر ارزش ریالی و ضبط کالا و برای بار سوم به شش برابر ارزش کالای قاچاق، ضبط کالا، تعطیلی فروشگاه و شش ماه حبس محکوم می‌شود.

فقط 4 نوع میوه اجازه ورود به کشور دارد

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: به غیر از چهار میوه گرمسیری شامل موز، انبه، آناناس و نارگیل که زمینه تولید آنها در کشور وجود ندارد، هیچ میوه‌ خارجی اجازه ورود ندارد. ما اول کارمان را از میدان مرکزی میوه ‌و تره‌بار آغاز کردیم و طی روزهای آینده نیز این روند در میوه‌فروشی‌های سطح شهر ادامه خواهد داشت.

کشف کالای قاچاق از مستأجر رئیس اتحادیه بارفروشان

در جریان گشت شب دوشنبه، مشخص شد حجره‌ای که از آن نارگیل‌های شیری قاچاق کشف شده، متعلق به رئیس اتحادیه بارفروشان است اما محمودی رئیس اتحادیه گفت: مالک این حجره من هستم، ولی محموله‌ای که گرفته‌اید، مربوط به مستأجرم است. محمد محمدی، رئیس تعزیرات حکومتی استان تهران هم که در گشت تعزیرات حضور داشت، درباره اظهارات رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: وظیفه اصلی اتحادیه نظارت بر عملکرد صنوف است. اتحادیه وظیفه دارد نظارت کند و قاچاق هرجا دیده شود، خلاف است و اتحادیه باید گزارش کند. تاکنون اتحادیه بارفروشان یک گزارش تخلف از صنف خود نداده است. تخلف وجود دارد، اما مشکل این است که چاقو دسته خود را نمی‌برد.

نکته قابل تامل گشت تعزیرات این بود که رئیس اتحادیه بارفروشان که بر مستاجر خودش نیز نظارت ندارد، چطور می‌خواهد بر میدان میوه و تره‌بار نظارت کند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها