آمادگی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برای 7 اسفند

شمارش معکوس برای انتخابات پرشور

در فاصله چهار روز مانده به انتخابات، تبلیغات، چهره شهرها را تغییر داده و در فضای مجازی نیز بحث انتخابات و رقابت نامزدها و حامیان گروه‌ها و طیف‌های سیاسی داغ است. در این میان دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات و تامین امنیت این رویداد سیاسی نیز در تلاشند تا زمینه برگزاری انتخابات سالم و باشکوه و امن را فراهم کنند.
کد خبر: ۸۸۳۵۸۷

وزیر کشور که شنبه‌شب مهمان برنامه تلویزیونی نگاه یک بود، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات ارائه کرد و به مردم اطمینان داد، وزارتخانه متبوعش برای جلوگیری از بروز هرگونه شائبه در انتخابات تمام سعی خود را خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالرضا رحمانی‌فضلی با بیان این‌که هدف ما برگزاری انتخاباتی کاملا‌ قانونی و ضابطه‌مند و یک رقابت قابل قبول است، افزود: امنیت انتخابات مهم‌ترین مساله است و نیروی انتظامی حافظ و مسئول صندوق‌ها خواهد بود که آمادگی کامل دارد و در همه شعبه‌ها حضور خواهد داشت و می‌تواند از نیروهای دیگر هم کمک بگیرد.

وی تصریح کرد: در حوزه امنیت عمومی کاملا مسلط هستیم و فضا را رصد می‌کنیم، امکانات و صندوق‌ها توزیع شده است و آمادگی کامل برای رأی‌گیری داریم. رحمانی‌فضلی افزود: 53 هزار شعبه اخذ رای و 120 هزار صندوق داریم و یک میلیون نفر کارگزار در برگزاری انتخابات همکاری می‌کنند و در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده که از هموطنان اخذ رای کنیم. همچنین وسایل نقلیه و حتی بالگرد برای انتقال صندوق‌های اخذ رای به‌مناطق سخت‌گذر نیز پیش‌بینی شده است.

جابه‌جایی صندوق‌های سیار از مسیرهای مشخص

وزیر کشور درباره صندوق‌های رای سیار نیز که گاهی باعث ایجاد برخی حرف و حدیث‌ها می‌شود، توضیح داد: صندوق‌های سیار نیز باید از مسیرهای مشخص و به شکل نظارت شده جابه‌جا شود و به مردم اطمینان می‌دهیم که امنیت انتخابات فراهم می‌شود تا جلوی بهانه‌جویی‌های دشمنان و بیگانگان را بگیریم و به‌عنوان مجری اعلام می‌کنیم که همه پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

رحمانی‌فضلی گفت: جابه‌جایی صندوق‌های سیار در ماشین‌های بزرگ مانند مینی‌بوس یا اتوبوس خواهد بود تا همه ارکان انتخابات مشارکت داشته باشند.

احزاب و گروه‌ها دخالت بیگانگان را محکوم کنند

بحث دخالت رسانه‌های خارجی در انتخابات، یکی دیگر از موضوعاتی بود که رحمانی‌فضلی به آن پرداخت. وزیر کشور با بیان این‌که دشمنان در 37 سال گذشته همیشه از این حرف‌ها زده‌اند، گفت: اما مردم ما بصیرت دارند و براساس رسالت خود عمل می‌کنند و رفتارهای دولت‌های غربی بویژه آمریکا و انگلیس را در این چهار دهه دیدیم و آنها با نیت تأثیرگذاری و دخالت وارد می‌شوند، اما حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن را‌ آشکارا تحریف می‌کنند. وی افزود: از این دخالت‌ها بارها دیده‌ایم و مردم ما به شنیدن این حرف‌ها عادت کرده‌اند، اما تأثیر مستقیم و غیرمستقیم نخواهد داشت. مردم ما هیچ وقت به آنان اعتنا نکرده‌اند و نخواهند کرد و برخلاف آنان عمل می‌کنند چون مردم ما با شعور و صاحب بصیرت هستند و در چارچوب رسالت خود انتخاب می‌کنند و همه باید این نوع تبلیغات را محکوم کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: همه احزاب و گروه‌ها باید دخالت‌های بیگانگان را محکوم کنند و برای ما همان اصالت و شعور دینی مردم ارزش دارد و رفتار رسانه‌های بیگانه همیشه جنگ روانی است و آنان بیشتر دنبال ابهام و تشویش افکار عمومی هستند و می‌خواهند مسئولان اجرایی و نظارت را زیرسوال ببرند که این روش‌ها کهنه شده است و همان‌طور که در مذاکرات هسته‌ای و برجام واقعیت قدرت ایران را پذیرفته‌اند، باید به بصیرت و بینش مردم هم ایمان بیاورند. وی تأکید کرد: همه مسئولان اجرایی و ارکان برگزاری انتخابات آموزش دیده‌اند و دستورالعمل دارند، اما هیچ‌گونه نگرانی نداریم و پرداختن به رسانه‌های بیگانه وقت تلف کردن است.

نامزدها قانون را رعایت کنند

رحمانی‌فضلی درباره بحث تخلفات انتخاباتی نیز صحبت کرد و با تاکید بر این‌که نامزدها در تبلیغات باید قانون را رعایت کنند، افزود: امسال برای اولین بار جزوه‌ای را همراه ثبت‌نام به هر یک از داوطلبان دادیم که حقوق و تکالیف آنان را در همه مراحل حتی پس از انتخابات تبیین کردیم که چه حقوق و تکالیفی دارند.

وی تصریح کرد: برخی تخریب‌ها تهمت است و به قوه قضاییه گزارش می‌شود و این مسائل نباید به مردم گفته شود. رحمانی‌فضلی با بیان این‌که شکایت‌های بسیاری درباره هزینه‌های فراوان به وسیله برخی نامزدها اعلام شده است، گفت: باید این گزارش‌ها با مستندات به قوه قضاییه ارسال شود. وزیر کشور افزود: همه گروه‌های سیاسی و جناح‌ها فعال هستند و نشاط سیاسی خوبی حاکم است و تاکنون هیچ حادثه و تخلف مهمی ثبت نشده که نشانه آگاهی و دقت آنهاست. تبلیغات تا ساعت 8 صبح پنجشنبه ادامه دارد و پس از این ساعت قطع می‌شود و از ساعت 8 صبح روز جمعه آماده اخذ رای مردم هستیم.

تشکیل 2 پرونده مرتبط با انتخابات در دادستانی تهران

گرچه وزیر کشور اعلام کرده تاکنون تخلف مهم انتخاباتی ثبت نشده است، اما دادستان تهران از تشکیل دو پرونده مرتبط با انتخابات و احضار مدیر مسئول روزنامه ایران به دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران، عباس جعفری‌دولت‌آبادی با پیش‌بینی حضور فعال مردم در انتخابات پیش‌رو، آرامش و تأمین امنیت در کشور را مهم‌ترین رکن انتخابات خواند و با اشاره به رخدادهای چند روز اخیر‌ از جمله اظهارات یکی از نمایندگان مجلس علیه برخی مسئولان دولتی و مطلب درج شده در روزنامه ایران،‌ هشدار داد که دادستانی تهران به پرونده‌های متشکله در این خصوص رسیدگی خواهد کرد. وی افزود: گرچه نمایندگان مجلس حق اظهارنظر در امور کشور را دارند،‌ اما این مساله نباید با اتهام‌زنی همراه باشد. دادستان تهران از کاندیداهای انتخابات خواست موضوع تبلیغات را از اتهام‌زنی تفکیک کنند. دولت‌آبادی تصریح کرد: اعلام شکایت علیه نماینده مذکور،‌ به یکی از شعب بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه جهت رسیدگی ارجاع شده است.

اجتناب کاندیداها از ایراد افترا و توهین

دادستان تهران با توجه به انتخابات پیش‌رو، توهین و افترا به مسئولان کشور را موجب مخدوش شدن فضای انتخابات و کاهش شور انتخاباتی دانست و از مطبوعات،‌ رسانه‌های جمعی و بویژه نامزدهای انتخابات خواست تبلیغات خود را با توهین و اتهام‌زنی به دیگر افراد و مسئولان کشور همراه نکنند. وی از کاندیداهای انتخابات، مدیران مسئول مطبوعات و سایت‌های خبری خواست در ایام تبلیغات انتخاباتی در چارچوب قانون تبلیغ کنند.

نامزدها و هوادارانشان حرمت ایام فاطمیه را حفظ کنند

همچنین ستاد انتخابات کشور طی اطلاعیه‌ای از همه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و هواداران آنها خواست در عین حفظ تحرک و جنب و جوش در فضای تبلیغات، حرمت ایام فاطمیه را حفظ کنند.

نگاهی به حاشیه‌های انتخاباتی

در دوره‌های انتخاباتی مختلف، معمولا ایام تبلیغات روزهای پر شور و نشاطی است و گاهی اوقات در این فضای پرهیجان، برخی نامزدها و هوادارانشان دست به اقداماتی می‌زنند که با حاشیه‌هایی همراه است و ازسوی رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. البته برخی از این اقدامات نیز تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود که می‌تواند پیگیری‌های قضایی را به همراه داشته باشد.

در این دوره انتخابات در کنار شیوه‌های عادی و سنتی نظیر نصب بنر، توزیع بروشور و سخنرانی، استفاده از فضای مجازی نیز بشدت میان نامزدها و حامیانشان رواج دارد و دامنه تبلیغات اینترنتی و شبکه‌های مجازی و پیامکی در سراسر کشور گسترده است؛ تبلیغاتی که به صورت لحظه‌ای بر حجم آن افزوده می‌شود و گروه‌های متعدد اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و اشخاص مختلف، مردم بویژه نسل جوان را مورد خطاب قرار داده‌اند. برخی نامزدها نیز معتقدند که شیوه‌های قدیمی تبلیغ، امروز کارساز نیست. حضور چهره‌های ورزشی محبوب ملی بویژه فوتبالیست‌ها هم این روزها مورد توجه برخی نامزدها قرار گرفته است. در این زمینه ایرنا از یکی از شهرهای شمالی کشور خبر داده که یکی از نامزدهای انتخابات مجلس، بتازگی میزبان علی پروین، پیشکسوت تیم پرسپولیس و محمود فکری از پیشکسوتان تیم استقلال بوده است.

برخی ستادهای انتخاباتی در شهرهای دیگر نیز می‌گویند در همین ایام، افرادی نظیر علی فتح‌الله‌زاده، میرشاد ماجدی و تعدادی از بازیکنان تیم استقلال تهران را به نشانه حمایت از نامزد مورد نظر خود در جمع خویش داشته‌اند. چهره‌های یادشده هنوز به این‌گونه خبرها واکنشی نشان نداده‌اند.

شاخص‌ترین فعالیت تبلیغی نامزدهای انتخاباتی در برخی استان‌ها از جمله استان سمنان نیز دیدارهای خانگی و نشست‌های خودمانی همراه با پذیرایی گزارش می‌شود. به گونه‌ای که تبلیغات در برخی موارد، جایگزین تبلیغات شهری و میدانی شده است. سخنرانی در جمع نمازگزاران مساجد و جمع‌های خانگی در استان سمنان و شب‌نشینی‌های خانوادگی و طایفه‌ای نیز از رویکردهای تبلیغی نامزدهای انتخاباتی این استان است.

همزمان با تبلیغات سالم، خبرهایی از وجود تخریب رقبا از سوی برخی نامزدها در نقاط مختلف کشور می‌رسد و برخی داوطلبان مجلس، برای آن‌که به خیال خود بتوانند رای مردم حوزه‌های انتخابیه را به‌دست آورند، در روزهای اخیر سیل اتهامات را روانه رقبای خود و برخی نمایندگان مجلس کرده‌اند بدون آن‌که مدرک و سندی برای اظهارات خود بیان کنند.

یکی از نامزدهای انتخاباتی مجلس در لرستان هم گفته است: اگر طرفدار من باشید، رژ لب صورتی برای خانم‌ها و قاب عینک صورتی در میان آقایان توزیع خواهم کرد. او در یک نشست خبری در توجیه این اقدام اظهارکرد: رنگ مورد نظر ستاد تبلیغاتی‌ام را صورتی انتخاب کرده‌ام و هر کس نمادی از این رنگ داشته باشد، یعنی طرفدار من است. جدل‌های لفظی و سپس، درگیری فیزیکی عده‌ای از هواداران دو نامزد انتخاباتی در یکی از شهرهای استان اصفهان هم سه نفر مصدوم بر جای گذاشت و برای لحظاتی باعث راهبندان در مرکز این شهر شد. رئیس ستاد نظارت بر تبلیغات انتخابات شهرداری خرم‌آباد هم گفت: شش نفر به دلیل دیوارنویسی و تبلیغات غیرمجاز در این شهر بازداشت شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها