سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر از عصر فردا در تهران آغاز می‌شود، این جشنواره به‌دلیل توجه به ذائقه مخاطبان توانسته رکورد فروش بلیت‌های جشنواره را به بالای دو میلیارد تومان برساند و همچنین با برگزاری جایزه باربد 260 سکه بهار آزادی به آثار برتر موسیقی اهدا کند.
کد خبر: ۸۸۰۲۸۵
سکه باران موسیقی فجر

این اتفاقات خوب در حالی رخ می‌دهد که در این جایزه جایی برای نوازندگان در نظر گرفته نشده است.

به گزارش جام‌جم، در روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر هستیم، جشنواره‌ای که سی‌و‌چهارمین دوره‌اش را همراه با نارضایتی منتقدان و اهالی رسانه و در بی‌نظمی کامل پشت‌سر می‌گذارد. پیش از آن هم جشنواره تئاتر فجر برگزار شد که می‌توان گفت اتفاق چندان خاصی نداشت و تمام تلاش مسئولان بر مساله دوری از حاشیه‌ها و حفظ آرامش از دست رفته اهالی تئاتر طی سال‌های گذشته بود. با توجه به برگزاری یک تئاتر فجر محتاط، فیلم فجر شلخته و ناراحت و تجسمی فجر مثل همیشه کم‌فروغ، بسیاری به موسیقی فجر چشم دوخته‌اند؛ جشنواره‌ای که قرار است در شکل و شیوه برگزاری با دوره‌های قبل متفاوت باشد و جذابیت‌های از دست رفته این جشنواره را دوباره زنده کند.

شروع نینوایی

سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر از فردا در تهران آغاز می‌شود و 30 بهمن به کار خود پایان می‌دهد. نخستین اجراهای این جشنواره در روز افتتاحیه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. ابتدا هنگامه اخوان پیشکسوت موسیقی بانوان همراه با گروه بهار ساعت 15 و 30 دقیقه روی صحنه می‌رود.

در ادامه ساعت 18 و 15 دقیقه نجمه تجدد هم اجرای بعدی را روی صحنه می‌برد. این دو اجرا مخصوص بانوان است. سپس ارکستر سمفونیک تهران ساعت 21 به رهبری علی رهبری به اجرای موسیقی می‌پردازد. آن‌طور که رهبری می‌گوید، در این اجرا قطعه «نینوا» از ساخته‌های حسین علیزاده اجرا می‌شود.

او در این باره به فارس گفت: ما در اجرای افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر قطعه «نینوا»ی حسین علیزاده را با جان و دل می‌نوازیم و فکر می‌کنم بتوانیم ایشان را خوشحال کنیم.

فروش 2 میلیاردی بلیت‌ها

این دوره از جشنواره با جدول متنوع و جذابی روبه‌رو هستیم که همه ژانرهای موسیقی در آن حضور دارند و مخاطبان بیشتری را به حضور در اجراها ترغیب کردند، تا جایی که بنا بر اعلام روابط عمومی این جشنواره، فروش بلیت‌ها از دو میلیارد تومان هم گذشته و بلیت اجرای گروه‌های «آوای موج»، «چارتار»، کاوه یغمایی (دو سئانس)، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری، «کامنت و داماهی»، «بارتولومی بیتمن»، احسان خواجه‌امیری، دالیبور کاروای، مسعود شعاری و کریستف رضاعی، کیوان ساکت و سالار عقیلی، ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری لوریس چکناواریان، انزو فاواتا و آنتونیو ری به‌طور کامل فروخته شده است.

دست و دلبازی باربد

از دیگر اتفاقات قابل توجه این دوره از جشنواره موسیقی، برگزاری جایزه «باربد» است که آثار برتر حوزه موسیقی را انتخاب کرده و در مجموع ۲۶۰ سکه بهار آزادی در بخش‌های مختلف به آثار برگزیده اهدا خواهد کرد.امسال بیش از 500 آلبوم که از مهر سال 92 تا مهر امسال منتشر شده‌اند با حضور 70 موسیقیدان حرفه‌ای مورد داوری قرار گرفته‌اند.

آن‌طور که دبیرخانه جشنواره اعلام کرده است، برگزیده ویژه بهترین آلبوم سال ۶۰ سکه بهار آزادی جایزه می‌گیرد.

در بخش موسیقی ایرانی بهترین آلبوم با کلام ۲۰ سکه بهار آزادی، بهترین آلبوم بی‌کلام ده سکه بهار آزادی، خواننده و آهنگساز برتر هر کدام ده سکه بهار آزادی دریافت می‌کنند.در بخش موسیقی نواحی هم بهترین آلبوم ۲۰ سکه بهار آزادی دریافت خواهد کرد. در بخش موسیقی فیوژن بهترین آلبوم باکلام و بی‌کلام هر کدام ده سکه بهار آزادی، در بخش موسیقی کلاسیک بهترین آلبوم ۲۰ سکه بهار آزادی و بهترین آهنگساز ده سکه بهار آزادی جایزه می‌گیرند. در بخش موسیقی پاپ بهترین آلبوم ۲۰ سکه بهار آزادی، بهترین خواننده و تنظیم‌کننده هر کدام ده سکه بهار آزادی، در بخش پاپ-تلفیقی و دیگر ژانرها بهترین آلبوم با کلام ۲۰ سکه بهار آزادی و بهترین آهنگساز ده سکه بهار آزادی دریافت می‌کنند. همچنین در بخش جایزه ویژه ایران فرهنگی هم که تاکنون توضیح بیشتری درباره آن ارائه نشده ده سکه بهار آزادی به برگزیده اهدا خواهد شد.

نوازنده‌ها کجا هستند؟

در ایران همیشه با خواننده‌سالاری روبه‌رو بوده‌ایم و مسئولان بارها درباره این اتفاق و تبعات آن در موسیقی کشور صحبت کرده‌اند. همیشه در مواجهه با ارکستر سمفونیک و مشکلات آن هم از نوازندگان دم زده‌ایم و حقوق از دست رفته‌شان را گوشزد کرده‌ایم. حالا هم وقتی برای نخستین‌بار با یک اتفاق خوب در جشنواره موسیقی مواجه می‌شویم در میان دریافت‌کنندگان جوایز جایی برای نوازندگان در نظر گرفته نشده است.

در بخش موسیقی‌های پاپ و فیوژن هم آهنگساز برگزیده معرفی نمی‌شود و البته در برخی بخش‌ها هم خواننده حذف شده است. گویی قرار است یک اتفاق خوب در مدلی ناقص رخ دهد و همه فعالان موسیقی در آن گنجانده نشده و سهمی نداشته باشند.

انتشار پوستر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر

پوستر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر، توسط پونه میرلو طراحی شده است. این پوستر به رنگ زرشکی لاکی است که یک رنگ اصیل ایرانی محسوب می‌شود و همچنین در فضایی انتزاعی طراحی شده است. میرلو در آن از المان‌های موسیقایی، صدا و ضبط بهره برده است. طی سال‌های گذشته در جشنواره موسیقی، این پوستر یکی از بهترین طراحی‌ها را داشته است.

زینب مرتضایی‌فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها