مجلس نمایندگان آمریکا به منظور سنگ‌اندازی در توافق هسته‌ای، سرانجام مصوبه‌ای را تصویب کرد که در صورت اجرایی‌شدن آن قدرت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای رفع تحریم‌های بین‌المللی به واسطه توافق هسته‌ای ایران کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۸۷۸۹۶۶

به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز، این طرح که آن را «شفافیت تامین مالی تروریسم توسط ایران» می‌خوانند در حالی روز سه‌شنبه در مجلس نمایندگان تائید شد که سه هفته پیش، رای‌گیری در همین باره متوقف شده بود. این مصوبه با 246 رای موافق در برابر 181 رای مخالف مورد تائید قرار گرفت که در آن تمامی رای‌های موافق از سوی جمهوریخواهان بود و دموکرات‌ها نیز به صورت گسترده با آن مخالفت کردند.

انتظار نمی‌رود حتی با وجود کنترل جمهوریخواهان بر مجلس نمایندگان و سنا، این مصوبه به قانون تبدیل شود.

حتی در صورت تصویب آن در سنا نیز اوباما قول مخالفت و وتوی آن را داده و اعلام کرده است این اقدام باعث از بین رفتن توافق هسته‌ای به عنوان یک اتفاق تاریخی خواهدشد.

مجلس نمایندگان ماه گذشته میلادی این طرح را تصویب کرده بودند، اما پس از آن‌که تقریبا یک سوم اعضا در زمان مقرر در رای‌گیری حاضر نشدند، نتایج باطل شد. رای‌گیری قبلی در 13 ژانویه انجام شد. در 16 ژانویه مقامات ایران از توافق پیچیده‌ای با آمریکا خبر دادند که به موجب آن چهار زندانی آمریکایی به محض اجرای توافق هسته‌ای آزاد شدند.

مشاوران کنگره اعلام کردند که رای‌گیری مجلس نمایندگان به دلیل اصرار پاول رایان، رئیس جدید مجلس برای حضور به‌موقع اعضا در رای‌گیری باطل اعلام شد و این موضوع ارتباطی به موضوع توافق تبادل زندانیان نداشت.

100 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شده است

در همین حال جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره ارزیابی این وزارتخانه از میزان دارایی‌های آزادشده جمهوری اسلامی ایران در قالب توافق هسته‌ای گفت: برآورد این وزارتخانه تفاوتی با وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره دارایی‌های آزاد شده ایران ندارد و یکصد میلیارد دلار از دارایی‌های تهران آزاد شده است.

به گزارش ایرنا و به نقل از تارنمای وزارت خارجه آمریکا، کربی در پاسخ به ارقام متفاوتی که وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت خارجه آن کشور در مورد دارایی‌های آزاد شده ایران ارائه کرده‌اند، گفت، دارایی‌های متعلق به ایران یکصد میلیارد دلار بوده و تمام آن آزاد شده است. کربی تصریح کرد: میزان نقدینگی‌ای که ایرانیان به آن دسترسی دارند کمی بیش از 50 میلیارد دلار است، زیرا مقداری از دارایی‌های آزاد شده ایران مصروف بدهی به چین یا دیگر تعهدات بین‌المللی خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر آن، بخشی از دارایی‌های آزاد شده ایران، صرف امور زیربنایی خواهد شد.

به هر حال این‌که ایرانیان نقدینگی در دسترس خود را چگونه هزینه کنند به خودشان مربوط است. به گزارش ایرنا، پیش از این، برخی منابع غربی ادعا کرده بودند که وزارت خارجه آمریکا میزان دارایی‌های آزاد شده ایران را بیش از وزارت خزانه‌داری این کشور اعلام کرده است.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت پیش از این در گفت‌وگو با شبکه العالم، دارایی‌های آزاد شده ایران را افزون بر یکصد میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این دارایی‌ها آزاد شده است و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

تهدید شرکت‌های خارجی از سوی وزیر انرژی آمریکا

وزیر انرژی آمریکا گفت: کسانی که می خواهند با ایران روابط اقتصادی داشته باشند، باید با چشمان کاملا باز وارد عمل شوند و به گزینه‌هایی مانند احتمال برگشت‌پذیری تحریم‌ها و امثال آن توجه داشته باشند.

به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ارنست مونیز در سخنانی در موسسه تحقیقاتی ویلسون در واشنگتن افزود: تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده اما تحریم‌های دیگر برداشته نشده است در نتیجه ممکن است نهادی از فهرست تحریم‌های هسته‌ای خارج شود اما به علت مسائل دیگر همچنان در تحریم باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها