همزمان با رزمایش دریایی ولایت 94 که در سواحل مکران و آب‌های شمال اقیانوس هند در حال برگزاری است، یک فروند زیردریایی و یک فروند پهپاد نیروی دریایی ارتش با شناسایی ناوهواپیمابر آمریکا، از این شناور تصویربرداری کردند.
کد خبر: ۸۷۷۱۷۱

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، زیردریایی میدجت نیروی دریایی که از کلاس غدیر است در این عملیات با استقرار در نزدیکی ناوهواپیمابر آمریکایی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و فیلمبرداری از این ناو کرده است. بنا بر اخبار واصله، این زیردریایی در فاصله بسیار نزدیک و بدون جلب توجه ناو آمریکایی اقدام به این کار کرده و تصاویری بسیار واضح از این ناو هواپیمابر ضبط کرده است. خبرگزاری فارس نیز در گزارشی از این ماجرا نوشت: به نظر می‌رسد این ناوهواپیمابر، ناو هری ترومن با شماره بدنه CVN75 باشد. سایت بی.بی.سی فارسی هم در این‌باره نوشته است: این ناو که از سوخت هسته‌ای استفاده می‌کند، برای حملات هوایی علیه گروه داعش در عراق و سوریه، در خلیج فارس مستقر شده است.

به گفته امیر دریادار سیدمحمود موسوی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پهپاد مورد استفاده در این عملیات، علاوه بر قابلیت شناسایی، از توان رزمی نیز برخوردار بوده و امکان مقابله با تهدیدات را نیز داشته است. به گزارش آسوشیتدپرس، نیروی دریایی آمریکا از تائید یا تکذیب این اخبار خودداری کرده است. اما علاوه بر زیردریایی غدیر، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین نیروی دریایی ارتش نیز با پرواز بر فراز ناوهواپیمابر آمریکا اقدام به شناسایی این ناو کرده و تصاویر ضبط شده از آن، آنلاین در اختیار فرماندهان قرار گرفته است.

روز چهارشنبه گذشته، در اولین روز برگزاری این رزمایش هم امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش از اخطار هواپیماهای گشت دریایی و ناوشکن البرز به یک فروند ناوشکن آمریکایی و یگان پروازی همراه آن که در نزدیکی محدوده تاکتیکی رزمایش در حال تردد بودند، خبر داده بود.

به گفته سیاری، در این اخطار به نیروهای آمریکایی تذکر داده شد که از ورود به محدوده تاکتیکی رزمایش خودداری کرده و فاصله ایمن را از محدوده پرتاب موشک‌ها و اژدرهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حفظ کنند که پس از این اخطار، ناو آمریکایی و یگان پروازی همراه آن بی‌درنگ با فاصله گرفتن از محدوده رزمایش نسبت به اجرای مقررات و عرف بین‌المللی قوانین دریایی اقدام کردند.

رونمایی از جدیدترین رادار نیروی دریایی ارتش

روز پنجشنبه در دومین روز رزمایش ولایت 94 هم از جدیدترین رادار نیروی دریایی ارتش با قابلیت کشف و شناسایی همزمان اهداف سطحی و هوایی رونمایی شد. به گزارش فارس، بُرد نمونه اولیه این رادار 150 کیلومتر است و در نمونه‌های بعدی، این بُرد تا 400 کیلومتر هم خواهد رسید. این رادار که اکنون با نصب روی یک ایستگاه سیار در رزمایش در حال استفاده است، قابلیت مقابله با جنگال را داشته و در صورت از کار افتادن بخشی از آن نیز قادر به ادامه انجام ماموریت است.

شلیک موفق 4 فروند موشک کروز نور

دیروز هم چهار فروند موشک کروز نور با موفقیت در دریای مکران پرتاب شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی رزمایش ولایت 94 گفت: موشک‌های شلیک شده در این مرحله با موفقیت به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کرد. امیر دریادار موسوی افزود: با تلاش متخصصان داخلی، قدرت و دقت این موشک‌ها ارتقا یافته و نیروی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی، مجهز به آن شده است.

موشک نور، دل دشمن را می‌لرزاند

فرمانده نیروی دریایی ارتش هم با اشاره به آزمایش موفقیت‌آمیز موشک‌ها گفت: شلیک موشک کروز نور، دل هر خصمی را به لرزه در می‌آورد و غرش اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریا را نشان می‌دهد. به گزارش مهر، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری با بیان این‌که «نور» توسط یگان ساحلی نیروی دریایی ارتش شلیک شده است ادامه داد: این شلیک، غرشی افتخارآمیز برای تک تک ایرانیان است. فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این‌که نیروی راهبردی دریایی با توانمندی ای‌که در عرصه موشکی به‌دست آورده به هیچ تهدیدی اجازه نمی‌دهد که سواحل و آب‌های سرزمینی کشورمان را مورد تعرض قرار دهد اظهار کرد: منافع جمهوری اسلامی ایران را در عرصه دریا با قدرت حفظ می‌کنیم.

امیردریادار سیاری با اشاره به ویژگی‌های موشک نور گفت: بُرد این موشک حدود 150 کیلومتر است، دقت و سرعت آن در وضعیت خوبی است و هدف از پیش تعیین شده را نیز به‌صورت کامل منهدم می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها