وضعیت آماده‌سازی قهرمانان دوومیدانی ایران پیش از رقابت‌های آسیایی چگونه است؟

گام‌های سریع در جاده آسیا

اول) دوومیدانی داخل سالن ایران، نفرات برتر خود را برای رقابت‌های قهرمانی آسیا معرفی کرد. جدای از نتایج رقابت‌های تیمی که در آن تهران، کرمانشاه و آذربایجان شرقی اول تا سوم شدند و استان‌های قم، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و گلستان نیز در رده‌های چهارم تا هشتم قرار گرفتند نتایج انفرادی دوومیدانی کاران هم رضایت‌بخش بود.
کد خبر: ۸۷۶۷۳۲
گام‌های سریع در جاده آسیا

در این رقابت‌ها که با عنوان گرامیداشت دهه فجر برگزار شد رضا قاسمی در دوی 60 متر، سجاد هاشمی و مهدی زمانی در دوی 400 متر، حسین کیهانی در دوی 1500 متر، میلاد دریساوی در پرش سه‌گام، محمدرضا وظیفه دوست و کیوان قنبرزاده در پرش ارتفاع و علی ثمری و محمدحسین اسکندری در پرتاب وزنه جواز حضور در مسابقه‌های داخل سالن قهرمانی آسیا را میان بیش از 200 ورزشکار از 31 استان و منطقه آزاد کیش در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب تهران به دست آوردند.

در بخش بانوان تیم تهران بر سکوی نخست ایستاد و خراسان رضوی و فارس در مکان‌های دوم و سوم قرار گرفتند. در این دوره فرزانه فصیحی در دوی 60 متر، سپیده توکلی در پنجگانه و لیلا رجبی در پرتاب وزنه سه ورزشکاری بودند که جواز حضور در رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا را با جابه‌جا کردن رکوردهای داخلی به دست آوردند.

دوم) رضا قاسمی، دونده دوهای سرعت ایران در رقابت‌های داخل سالن شرکت کرد و توانست در 60 متر قهرمان شود. قاسمی به همراه رضا تفتیان در مسابقه‌های دوی 100 متر قزاقستان سهمیه المپیک گرفتند و برای این رقابت‌ها آماده می‌شوند؛ اما قاسمی در برنامه‌های خود رقابت‌های داخل سالن را هم گنجاند و به عنوان قهرمان این رقابت‌ها به رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا می‌رود. قاسمی درباره اهدافش برای شرکت در این دوره از پیکارها به جام‌جم می‌گوید: مدت‌ها بود مسابقه نداشتم، بنابراین تصمیم گرفتم در رقابت‌های قهرمانی کشور بدوم. هدف اصلی من رقابت‌های المپیک است، اما تا رسیدن به این رقابت‌ها تصمیم گرفتم در دوومیدانی سالنی آسیا و جهان که ماه بعد در آمریکا برگزار می‌شود، شرکت کنم.

دونده المپیکی، سطح رقابت‌های قهرمانی کشور را بسیار مطلوب توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: سطح رقابت‌ها خوب بود و فقط می‌توانم بگویم رضا تفتیان، دیگر دونده المپیکی تنها غایب پیکارها بود که اگر می‌آمد شرایط خیلی بهتر می‌شد. رضا برای المپیک برنامه دارد و حتما نمی‌توانست در خلال برنامه‌های آماده‌سازی خود پیکارهای قهرمانی کشور را بگنجاند.

قاسمی که بعد از مسابقه‌ها در تهران به کیش رفته و تمریناتش را در آنجا ادامه می‌دهد درباره برنامه‌های بعدی خود می‌گوید: به مسابقه‌های قهرمانی آسیا فکر می‌کنم و می‌خواهم با رکورد خوب از این رقابت‌ها به دوومیدانی سالنی جهان در آمریکا راه پیدا کنم. او که در گفت‌وگوهای قبلی با ما از روند آماده‌سازی خود گلایه داشت و می‌گفت با هزینه شخصی تمرین می‌کند، این روزها روحیه و انگیزه بهتری دارد، زیرا به نظر می‌رسد فدراسیون به او در کنار ورزشکاران المپیکی توجه می‌کند. قاسمی می‌گوید: شرایط خیلی بهتر از گذشته شده و به من همراه مربیانم در اردوی کیش توجه می‌شود. فدراسیون دوومیدانی با تقبل هزینه‌های آماده‌سازی، فکر ورزشکاران ملی را آرام‌تر کرده است.

سوم) یکی از ورزشکاران موفق در دوومیدانی داخل سالن ایران محمدرضا وظیفه‌دوست است. او در ماده پرش ارتفاع داخل سالن رکورد زد و رکوردی را که تا جمعه پیش به نام حسین شایان بود، به نام خودش تغییر داد. وظیفه دوست در پرش ارتفاع با ثبت رکورد 24/2 متر علاوه بر ارتقای 2 سانتی‌متری رکورد ایران، به عنوان قهرمانی در این ماده دست یافت و جواز حضور در مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا را به دست آورد.

رکورددار پرش ارتفاع داخل سالن می‌گوید: با رکورد ورودی بازی‌های المپیک برزیل 5 سانتی‌متر فاصله دارم و امیدوارم بتوانم سهمیه این بازی‌ها را به دست بیاورم. خیلی خوشحالم که توانستم رکورد ایران را بعد از چند سال جابه‌جا کنم. نمی‌توانم بگویم با چند درصد آمادگی در مسابقات شرکت کردم، اما با صددرصد آمادگی شرکت نکردم.

وظیفه دوست مانند بیشتر شرکت‌کنندگان سرشناس در دوومیدانی داخل سالن ایران، برنامه‌ریزی خود را معطوف به مسابقه‌های داخل سالن قهرمانی آسیا کرده است. او می‌خواهد سهمیه بازی‌های جهانی و سپس بازی‌های المپیک را به دست آورد. وی می‌افزاید: با رکورد ورودی المپیک 5 سانتی‌متر فاصله دارم و امیدوارم بتوانم المپیکی شوم. خوشبختانه سهمیه ورودی مسابقه‌های قهرمانی داخل سالن آسیا را به دست آورده‌ام و بعد از آن سعی می‌کنم سهمیه جهانی داخل سالن را هم بگیرم. بعد گرفتن سهمیه بازی‌های المپیک آرزوی من است.

چهارم) فرزانه فصیحی نام خود را در کنار افرادی مثل سپیده توکلی و لیلا رجبی در مسابقه‌های داخل سالن آسیا می‌بیند. او می‌گوید 3 صدم ثانیه با رکورد ورودی جهان فاصله دارد که در مسابقه‌های قطر به آن دست می‌یابد. دونده 60 متر داخل سالن ایران ادامه می‌دهد: مسابقه‌های 60 متر بانوان در سطح فنی بسیار خوبی برگزار شد و از این که توانستم در این رقابت‌ها قهرمان شوم خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم.

فصیحی، دوومیدانی را از 19 سالگی به طور جدی آغاز کرد و تمریناتش را در اصفهان پشت‌سر گذاشت، اما برای او که گام‌های حرفه‌ای در دوهای سرعت برمی‌دارد، امکانات شهرش ناچیز است. قهرمان ایران می‌گوید: به خاطر کمبود امکانات نمی‌توانم در سالن تمرین کنم و تنها سالن تمرینات دوومیدانی را به اسکیت داده‌اند؛ بنابراین بزرگ‌ترین مشکل من تمرین کردن است که گاهی با هزینه شخصی سالن اجاره می‌کنم و تمریناتم را انجام می‌دهم.

فصیحی در سه سال گذشته در رقابت‌های اوپن مالزی، امارات و مسابقه‌های بین‌المللی دهه فجر در 100 متر و 4 در 400 متر و همین طور 60 متر داخل سالن بانوان به مدال‌های طلا، نقره و برنز دست یافت و برای اهالی این ورزش چهره شناخته شده‌ای است. فصیحی می‌گوید: پیکارهای قهرمانی ایران در مجموعه آفتاب انقلاب در واقع ماکت رقابت‌های آسیایی بود که استفاده از تجربیات این رقابت‌ها در قطر به کارمان می‌آید. حضور در رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا در قطر فرصت تازه‌ای برای من است تا از این رقابت‌ها بخت خود را برای مسابقه‌های جهانی آمریکا آزمایش کنم.

ورزشکاران مستعد ایرانی

روبرت فازه کاش مربی مجارستانی دوومیدانی

از این که در سالن دوومیدانی ایران، مسابقه‌هایی با این شور و حال و تماشاگر با حساسیت بالا برگزار می‌شود، جای خوشحالی دارد. چنین مسابقاتی در ایران در نوع خود بی‌نظیر است. در مجارستان هم تا به حال در مسابقات داخل سالن این شور و حال را تجربه نکرده بودم. حضور تمام ملی‌پوشان و ورزشکاران شهرهای مختلف که نشان از انگیزه آنان برای کسب سهمیه مسابقات داخل سالن آسیا و جهان دارد، بسیار ستودنی است و نشان‌دهنده تفکر مدیریت صحیح برای آینده‌سازی دوومیدانی ایران است. برای رسیدن به سکوهای افتخار در دنیا، ورزشکاران ایرانی همه چیز دارند و فقط با تمرینات منظم و استفاده از مربیان تخصصی در مواد مختلف در واقع راه رسیدن به این سکو‌ها هموارتر می‌شود.

یک اتفاق خوب

در حاشیه مسابقه‌های دوومیدانی داخل سالن مردان قهرمانی کشور گرامیداشت دهه فجر، احد برنجی، پیشکسوت دوومیدانی با وجود بیماری در محل پیکارهای داخل سالن حاضر شد. وی به دلیل عارضه قلبی مدتی بستری بود، اما فدراسیون دوومیدانی به پاس قدردانی از این پیشکسوت در روزهای برگزاری رقابت‌ها وی را به مجموعه آفتاب انقلاب آورد. برنجی که در دهه هشتم زندگی خود به سر می‌برد شاگردان زیادی برای این رشته تربیت کرده است و به نوعی پدر دوومیدانی کشور به شمار می‌رود. او همچنین مولف کتاب دوومیدانی ایران است.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها