بیماری پوستی ناشی از شغل، ممکن است در اثر تماس با عامل شغلی مانند مواد شیمیایی، نور آفتاب یا سرما ایجاد می شود و یا اینکه زمینه آن وجود دارد و عامل شغلی به عنوان محرک سبب بروز آن می شود.
کد خبر: ۸۷۶۶۲۲
بیماری‌های پوستی که در محل کار سراغ‌تان می‌آید

به گزارش جام جم سرا، دکتر نیما صرافی راد عضو انجمن متخصصان پوست ایران گفت:مهمترین اقدام در درمان بیماری های پوستی این است که ابتدا مشخص شود بیماری فرد به شغل او وابسته است یا از قبل زمینه آن وجود داشته وعامل شغلی آن را تشدید کرده باشد.

وی افزود: در بسیاری از موارد ثابت شده که مواجهه با مواد شیمیایی سبب بروز بیماری پوستی شده ،بنابراین مهم است که مشخص کنیم که مشکل پوستی ایجاد شده وابسته به شغل بوده یا زمینه آن وجود داشته است.

صرافی را توضیح داد: بسیاری از شاغلان مانند آرایشگرها و کارگران ساختمانی به دلیل تماس با مواد مختلف و شاغلینی مانند خلبانان، کشاورزان و دامپروران به دلیل تابش شدید نور آفتاب ممکن است به بیماری های پوستی مبتلا شوند.

درماتیت ها شایع ترین بیماری های پوستی

عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران اظهار کرد: شایع ترین بیماری های پوستی، درماتیت ها هستند که در اثر آنها پوست در نتیجه تماس با یک ماده شیمیایی دچار علائم بالینی می شود.
صرافی راد افزود: درماتیت ها شامل دو نوع درماتیت تماسی تحریکی و درماتیت تماسی آلرژیک است.

وی توضیح داد: علائم بالینی درماتیت ها شامل، قرمزی، سوزش، خارش و پوسته پوسته شدن است و در موارد حاد، تاول های آب دار و دانه های ریز نیز بر روی پوست دیده می شود که هرچه به سمت مزمن شدن برود این علائم شدت بیشتری می یابد.

درماتیت تماسی تحریکی

وی توضیح داد: شایع ترین درماتیت تماسی، نوع تحریکی آن است که 80 تا 90 درصد موارد را شامل می شود.

صرافی راد در مورد درماتیت های تماسی گفت: در این بیماری ماده ای که با پوست تماس دارد، می تواند آسیب سلولی ایجاد کند البته برای ایجاد آسیب سلولی، پوست باید با مواد به مدت طولانی و با غلظت بالا تماس داشته باشد.

وی افزود: همچنین اگر فرد در معرض ترکیبی از چند عامل مانند گرما، خشکی پوست، کاهش رطوبت محیط، استفاده از صابون و مواد پاک کننده باشد، از آنجایی که هر کدام از این ها به طور جداگانه آسیبی به پوست وارد می کنند، تجمع این آسیب ها باعث ایجاد التهاب روی پوست می شود.

درماتیت تماسی آلرژیک

صرافی راد ادامه داد: نوع دیگری از درماتیت های تماسی، آلرژیک هستند که از شیوع کمتری نسبت به نوع تحریکی برخوردارند، اما به دلیل گستردگی بیشتر و دخیل بودن سیستم ایمنی بدن، ممکن است عوارض و علائم شدیدتری داشته باشند.

وی گفت: به طور کلی تماس با برخی فلزات مانند نیکل، کبالت یا کروم که در سیمان، صنعت چاپ، کبریت و رنگ نیز وجود دارد و یا برخی مواد دیگر مانند جیوه که در صنعت شیشه سازی به کار می رود، می توانند سبب ایجاد درماتیت های پوستی شوند.

آکنه

متخصص پوست و مو آکنه را از دیگر عوارض پوستی ناشی از شغل عنوان کرد و گفت: آکنه بیشتر در اثر تماس پوست با مواد نفتی و مشتقات آن، روغن، ترکیبات کربن و هیدروکربن های هالوژنه که در حشره کش ها وجود دارد، می تواند سبب بروز جوش هایی به صورت آکنه شود.

صرافی راد، اختلالات رنگدانه ای یا بافت همبند را نیز از دیگر عوارض پوستی ناشی از تماس با مواد شیمایی دانست و افزود: البته این اختلالات بسیار نادر است اما حتی زنان خانه دار نیز در نتیجه تماس با مواد شوینده ممکن است با این عارضه مواجه شوند.

سرطان

عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران گفت: سرطان هایی، سرطان شغلی محسوب می شوند که عوامل شغلی در ایجاد یا پیشرفت آن نقش داشته باشند.

صرافی راد توضیح داد: اولین سرطان پوستی ناشی از شغل در کارگران لوله بخاری پاک کن در قرن هجدهم گزارش شده است اما امروزه نیز تماس با برخی مواد مانند هیدروکربن های موجود در زغال سنگ و ترکیبات نفتی می تواند سرطان زا باشد و افرادی که در پالایشگاه ها یا پمپ های بنزین با این مواد سروکار دارند، در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی سرطان های پوستی در اثر اشعه UV خورشید را از دیگر سرطان های ناشی از شغل عنوان کرد و افزود: این نوع سرطان بیشتر در کشاورزان، دامپروران، خلبانان، راننده ها، ماموران پلیس و کارگران دیده می شود البته ابتلا به سرطان های پوستی پس از دو تا سه دهه در معرض نور شدید خورشید بودن، بروز می یابد.

صرافی راد گفت: البته نوع مواجهه با ملانوم با سایر سرطان های پوستی تفاوت دارد و در برخی گزارش ها آمده است که برخی از افراد مانند خلبانان که در ارتفاع بالا و با شدت زیاد نور خورشید به مدت طولانی در تماس هستند، میزان ابتلا به ملانوم در آنها حدود یک و نیم تا دو برابر است.

عرق جوش و سرمازدگی

وی اظهار کرد: عرق جوش عارضه دیگری است که در اثر گرمای زیاد در محیط کار بروز می کند و در مشاغلی مانند نانوایی دیده می شود.

صرافی راد سرمازدگی را نیز از دیگر عوارض شغلی برشمرد و گفت: برخی از افراد نیز که به دلیل شغل خود در معرض سرمای شدید هستند، ممکن است دچار سرمازدگی شوند و یا اینکه ممکن است داشتن یک بیماری زمینه ای در کنار سرمای زیاد محیط کار، سبب ایجاد زخم هایی در برخی اندام های بدن مانند نوک انگشتان که در تماس مستقیم با سرما هستند، ایجاد شود.

عضو انجمن متخصصان پوست و مو در خصوص درمان عوارض و بیماری های پوستی ناشی از مشاغل مختلف گفت: به طور کلی اولین اقدام در این زمینه قطع تماس با عامل ایجاد کننده این بیماری ها از طریق پوشیدن دست کش و رعایت اصول ایمنی در کار است و پس از آن از آنجایی که هر یک از این عوارض درمان خاص خود را دارد، باید به پزشکان مربوطه مراجعه و توصیه های لازم را دریافت کنند.

منبع​ :​ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها