یک برجستگی بسیار کوچک زیر پوستتان است. منظورم پوست کف پا یا لای انگشتان پاست. این ضایعه کوچک، بیماری پوستی خاصی به نظر نمی‌رسد، اما هنگام راه رفتن گاهی چنان دردناک می‌شود که امانتان را می‌برد...
کد خبر: ۸۷۶۲۷۰
مانند میخ در کف پـا!

میخچه یا کالوزیتی در واقع ضایعه‌ای ناشی از شاخی شدن پوست است که در اثر تروما یا ضربه مکرر فیزیکی، بویژه ناشی از کفش نامناسب، اختلال آناتومیک یا فعالیت کاری یا ورزشی ایجاد می‌شود. به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود از پوشیدن کفش‌‌های تنگ، نوک تیز، پاشنه بلند و گشاد خودداری کنید و به بهداشت و مرطوب نگه داشتن کف پایتان توجه کنید.

جالب است بدانید میخچه از وارد آمدن فشار زیاد و طولانی‌مدت روی ناحیه‌ای کوچک از پوست که نزدیک به استخوان است ایجاد می‌شود .حال اگر همین فشار به نقطه‌ای وارد شود که استخوانی در نزدیکی آن نباشد، فشار براحتی دفع می‌شود و فرصتی برای ایجاد میخچه به وجود نخواهد آمد. به همین دلیل است که میخچه معمولا بین انگشتان یا کف پا ایجاد می‌شود.

به گفته دکتر محمد گلشنی، متخصص پوست و مو و دبیر انجمن متخصصان پوست ایران، میخچه در واقع پاسخ طبیعی حفاظت‌کننده بدن در مقابل آسیب است که باعث می‌شود پوست در محل ضخیم شود و در نهایت میخچه ایجاد کند که باعث ناراحتی و درد در فرد می‌شود. وی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: میخچه یا کالوزیتی در افرادی که دچار بیماری‌های عروق محیطی یا دیابت هستند اهمیت دارد و نیازمند توجه ویژه است.

میخچه در کف پایتان چه می‌کند؟

ریسک فاکتور‌های ایجاد میخچه شامل برجستگی‌های استخوانی در پا کفش‌های نامناسب و ضربه‌های مکرر در اثر فعالیت‌های ورزشی و هر عاملی است که ایجاد فشار کند.

این متخصص پوست با تاکید بر این که هر کدام از موارد گفته شده باعث فشار به پوست می‌شوند و را ه رفتن و دویدن باعث فشار متقابل شده و این باعث ایجاد اصطکاک مداوم و ضخیم شدن پوست می‌شود، روند بروز میخچه را توضیح می‌دهد: این سیکل فشار و اصطکاک و ضخیم شدن پوست در نهایت به ایجاد میخچه منجر می‌شود. البته این مشکل منحصر به پا نبوده و ممکن است در دست‌ها نیز در مشاغل خاص ایجاد شود.

توجه داشته باشید میخچه را با پینه کف پا اشتباه نگیرید و به خاطر داشته باشید معمولا پینه‌ها دردناک نیستند ولی میخچه از آنجا که اعصاب پوست را نیز درگیر می‌کند، در صورت وارد آوردن فشار روی آن دردناک می‌شود. به علاوه پینه بزرگ‌تر از میخچه است.

درمان خانگی یا پزشکی؟

مهم‌ترین نکته در درمان میخچه از بین بردن فشار اولیه است. بی‌شک در مواردی که کار و ورزش سبب آن باشد باید فعالیت شغلی و ورزشی تعدیل شود و در مواردی که کفش مناسب نباشد باید از کفش مناسب استفاده شود.

دکتر گلشنی با اشاره به درمان خانگی میخچه می‌گوید: از روش‌های درمان خانگی، استفاده از لگن آب گرم در محل میخچه و پس از آن استفاده از جسمی مانند سنگ پا برای کاهش ضخامت پوست محل است.

وی می‌افزاید: درمان‌هایی مانند چسب میخچه یا قطره‌های میخچه حاوی ماده موثره سالیسیلیک اسید است که این ماده کراتولیتیک بوده و باعث حل شدن کراتین و لایه‌برداری پوستی می‌شود. البته این درمان‌ها برای بیماران دیابتیک و بیماری‌های عروق محیطی توصیه نمی‌شود و این بیماران حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. همچنین شیو کردن میخچه در خانه توصیه نمی‌شود زیرا ریسک عفونت در محل و بافت‌های اطراف را افزایش می‌دهد.

دبیر انجمن متخصصان پوست ایران میخچه تاکید می‌کند: چسب‌های میخچه که حاوی سالیسیلیک اسید هستند، باید روی سطح میخچه تمیز و خشک قرار بگیرند و برای 48 ساعت در محل باقی بمانند. در صورتی که با این درمان‌ها میخچه همچنان ناراحت‌کننده یا دردناک باقی بماند، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود.

درمان میخچه با جراحی!

امروزه دیگر مجبور نیستید درد و فشار ناشی از میخچه را هنگام راه رفتن تا طی شدن مراحل درمانی تحمل کنید.

چراکه به گفته دکتر گلشنی، وسایل ارتوپدیک وجود دارد که امکان پخش فشار روی پا بدون افزایش فشار روی میخچه را فراهم می‌کند. وی با اشاره به جراحی میخچه در کسانی که مستعدد بروز این عارضه پوستی هستند و بکرات آن را تجربه می‌کنند، می‌گوید: جراحی میخچه باید حتما شامل برداشتن نیدوس یا هسته مخیچه نیز باشد. به بیان دیگر، در موارد جراحی حتما باید فشار برداشته شود چراکه بدون برداشته شدن فشار احتمال عود این عارضه بالاست.

پاهای مستعد میخچه

به خاطر داشته باشید خانم‌هایی که علاقه‌مند به پوشیدن کفش‌های نوک تیز و پاشنه بلند هستند نسبت به آقایان، بیشتر مستعد بروز میخچه در پاهایشان هستند. البته پوشیدن کفش‌های بزرگ نیز سبب بروز میخچه می‌شود. زیرا کفش گشاد نیز منجر به ساییده شدن پوست در بعضی از نقاط می‌شود که تکرار این حالت، باعث پیدایش میخچه می‌شود. همچنین افرادی که دچار ناهنجاری‌‌های استخوانی هستند هم در معرض خطر ابتلا به میخچه قرار دارند. البته دیابتی‌ها بیش از دیگر افراد نسبت به بروز میخچه آسیب‌پذیرند. به همین دلیل، توصیه می‌‌شود این بیماران از کفش‌‌های مناسب و اندازه پای خود استفاده کنند و همیشه مراقب بهداشت پایشان باشند. ورزشکاران ازجمله فوتبالیست‌ها، کوهنوردان و کسانی که دچار انحراف کف پا هستند نیز استعداد زیادی برای ابتلا به میخچه دارند.

پونه شیرازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها