دکتر جوانی تاکید دارد، انقلابیون با تداوم حرکت انقلابی، آرمان‌ها و اهداف را محقق می‌کنند

مجلس آینده در تراز انقلاب اسلامی باشد

هر انقلابی در معرض آسیب‌ها و انحرافاتی قرار دارد که ممکن است در مسیر حرکت آن، خلل وارد کند. از این رو، چالش و دغدغه اصلی همه تحولات بزرگ اجتماعی، بویژه انقلاب‌ها، صیانت از جهتگیری اصلی آنهاست. با وجود فراز و نشیب‌های بسیار در روند حرکت انقلاب اسلامی و موانع و مشکلات و با وجود دشمنی‌ها و کارشکنی‌هایی که از سوی دشمنان داخلی و خارجی متوجه نظام جمهوری اسلامی در 37 سال گذشته شده است، در حرکت کلی انقلاب اسلامی، هیچ گونه انحرافی صورت نگرفته و انقلاب با قدرت به سمت اهداف خویش در حرکت است.
کد خبر: ۸۷۶۰۷۱
مجلس آینده در تراز انقلاب اسلامی باشد

همزمان با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی،‌ دکتر یدالله جوانی، استاد دانشگاه و مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه عقیده دارد، افرادی را می‌توان انقلابی دانست که همچنان در حال پیگیری اهداف انقلاب هستند و در این مسیر تلاش می‌کنند تا مجلسی در خور شأن جمهوری اسلامی ایران تشکیل شود. وی در گفت‌وگویی کوتاه در این زمینه به سوالات ما درباره ویژگی‌های انقلابی بودن بعد از گذشت زمان مدیدی از انقلاب پاسخ داد.

شاخص‌های انقلابی بودن و ضدانقلابی بودن بعد از گذشت سی و اندی سال از انقلاب اسلامی ایران چیست؟

درباره شاخص‌های سنجش انقلابی بودن یا ضدانقلابی بودن می‌توان گفت، اساسا انقلاب اسلامی حرکتی بود که ملت ایران در راه خدا انجام داد و با هدف تحقق حاکمیت الهی و پیاده‌سازی اسلام و شریعت و رسیدن به قله‌های الوهیت انجام شد. حرکت ملت ایران،‌ دارای مبانی اصولی و نیز حرکتی هدفمند بود که آرمان‌ها و اهدافی را پی می‌گرفت که با تداوم این حرکت انقلابی، آرمان‌ها و اهداف تحقق پیدا کرد.

وقتی می‌گوییم جریان انقلابی یعنی جریانی که به اصول و مبانی انقلاب اعتقاد دارد و تلاش می‌کند آرمان‌ها و اهداف انقلاب ـ که مهم‌ترین آن آرمان‌سازی اسلامی و رسیدن به حیات طیبه است ـ دنبال شود. در نقطه مقابل، وقتی بحث ضدانقلاب مطرح می‌شود یعنی جریان و حرکتی که با اساس انقلاب اسلامی از ابتدا مخالف بوده یا در ادامه مخالف انقلاب شده و به مقابله و رویارویی با انقلاب پرداخته و در مسیر انقلاب سنگ‌اندازی کرده است.

این طیف، از نیروها و مجموعه‌هایی تشکیل شده است، شامل دشمنان خارجی و در راس آن، آمریکا و صهیونیسم و دولت‌های مرتجع عرب تا جریان‌های ضدانقلابی که در ایران و قبل از انقلاب وابسته به رژیم پهلوی بودند و با انقلاب اسلامی منافع آنها به خطر افتاد یا گروه‌ها و تشکل‌های غیردینی و مذهبی که به لحاظ اعتقادی جمهوری اسلامی را برنتابیدند و در مقابل انقلاب اسلامی ایستادند. حرکت انقلاب اسلامی، حرکت ملت ایران با محوریت حضرت امام(ره) بود و بعد از انقلاب،‌ این حرکت هدفمند دنبال شد چراکه بحث نظام‌سازی در اولویت بود و سپس تعیین ساختارها باید مدنظر قرار می‌گرفت که این حرکت تا امروز که در دهه چهارم انقلاب هستیم، ادامه دارد.

پس با این تعریف، شاخص‌ها مشخص می‌شود؟

اگر بخواهیم شاخصه‌های انقلابی و ضدانقلابی بودن را مشخص کنیم، می‌توانیم بگوییم کسانی که آرمان‌های حضرت امام را قبول و به ایشان به عنوان رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی اعتقاد دارند، از شاخصه‌های انقلابی بودن برخوردارند.

از دیگر شاخص‌ها، قبول ولی فقیه به عنوان محور حرکت انقلاب اسلامی است که مردم به عنوان اصلی‌ترین نیروی حرکت‌آفرین به آن اعتقاد دارند و در ادامه ایستادگی در مقابل دشمنان بشریت و دین از محور‌های مهم این حرکت است.

انقلاب ما مبانی و اهداف و البته شعارهایی دارد که التزام داشتن عملی به این شعارها، شاخص انقلابی بودن است.

ما در شعارهایمان، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی را به عنوان شاخص اصلی حرکت کسانی که جامعیت اسلام را قبول دارند، فریاد زدیم که همین شعارها نیز ملاک مهمی برای ما به شمار می‌رود.

از دیگر ویژگی‌های انقلابی، ایستادگی در مقابل ظلم ظالم و مستکبران و حمایت از ملت‌های مظلوم و مستضعف در برابر ظالمان تاریخ است که در مجموع می‌توان گفت،‌ تمام کسانی که حرکت انقلاب اسلامی، مبانی، اهداف، اصول و شعارهای انقلاب را قبول کرده، اعتقاد راسخ به آن دارند و معتقدند با تمام وجود باید در صحنه بود تا این شعار‌ها تحقق پیدا کنند، افراد انقلابی هستند.

در نقطه مقابل، کسانی که اعتقادی به این شعارها ندارند و به دامن استکبار پناه برده و با آمریکا و جریان صهیونیست و دولت‌های مرتجع همراه شدند تا در مقابل ملت ایران بایستند،‌ از جریانات ضدانقلاب هستند.

در این وادی البته برخی زمانی از نیروهای انقلاب بودند ولی در ادامه مسیر، دچار نوعی استحاله و تجدیدنظر شدند و از اصول و مبانی انقلاب رویگردان و امروز به سدی در راه انقلاب تبدیل شدند و با فاصله گرفتن از این حرکت امروز به جریان ضد انقلاب پیوستند.

باید گفت انقلاب جریان پویا و در حال حرکت رو به جلو است که با حرکت ملت ایران از نقطه‌ای آغاز شده تا بر قله‌های عزت و افتخار بایستد و هر کس با هر پیشینه‌ای در مقابل این حرکت قرار گیرد در مجموعه افراد ضدانقلاب تعریف می‌شود گرچه انقلابی‌ها و ضدانقلابی‌ها طیف گونه هستند.

طیف گونه بودن به چه معنایی است؟

ما در جریان انقلاب، افرادی را داریم که با تمام وجود و با روحیه حماسی و شهادت‌طلبی در صحنه حاضر هستند، اما برخی در مراتب پایین‌تر از انقلابی‌گری قرار می‌گیرند.

در دایره افراد ضدانقلاب نیز همین قانون حاکم است و کسانی را داریم که تنها به لحاظ اعتقادی با انقلاب مخالفند، اما در عمل حرکتی نمی‌کنند، اما برخی در عین مخالفت، با تمام توان با نظام مقابله و محاربه می‌کنند و شمشیر و اسلحه می‌کشند و در مقابل این حرکت می‌ایستند. بنابراین جریان انقلابی و ضدانقلابی ذومراتب و طیف گونه است.

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس فکر می‌کنید نامزد‌های انتخاباتی کدام یک از این ویژگی‌های انقلابی را باید بیشتر مدنظر قرار دهند؟

وقتی صحبت از مجلس شورای اسلامی در دوران پس از انقلاب می‌شود، باید تاکید کرد ملت ایران مجلسی می‌خواهد که در تراز انقلاب اسلامی بوده و به تناسب شرایط امروز، درک درستی از انقلاب داشته باشد و موقعیت کشور و نیاز‌های مردم را بداند و معتقد باشد، کشور براساس نقشه تبین شده از سوی حضرت امام اداره شود.

مجلس انقلابی مجلسی است که در آن، تک‌تک نمایندگانی که مردم انتخاب می‌کنند به اصول و مبانی انقلاب و آرمان‌های آن وفادار باشند و در خانه ملت تلاش کنند این آرمان‌ها تحقق یابد.

چه افرادی می‌توانند آرمان‌های انقلاب را محقق کنند؟

افرادی که می‌خواهند وارد مجلس شوند، باید اعتقاد به بحث تمدن‌سازی اسلامی داشته باشند و دشمن کینه‌توزی مانند آمریکا را دشمن واقعی خود بدانند و با روحیه استکبارستیزی با دشمنان کشور برخورد کنند. کسانی که قصد ورود به مجلس را دارند، نباید به آمریکا به عنوان فرشته نجات نگاه و تصور کنند که با رفتن به سمت رابطه با آمریکا مشکلات حل می‌شود.

نامزدها، باید اسرائیل را غده‌ای سرطانی در جهان بدانند که باید با او مبارزه کرد و در کشور نیز معتقد به این باشند که در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی براساس اسلام و احکام الهی عمل کنند.

کاندیداها باید همان نگاهی را که برای تامین نیازهای مادی و معنوی و معیشتی مردم دارند، به آخرت مردم داشته باشند و بهشت و جهنم آنان نیز برایشان مهم باشد.

مشکل بشر امروز این است که حکومت‌ها صرفا نیازهای دنیایی انسان‌ها را مورد توجه دارند، اما در نظام اسلامی باید به هر دو نیاز دنیوی و اخروی توجه شود.

از آنجا که مجلس قانونگذار است و در اداره کشور نقش ایفا می‌کند و اگر بخواهد در تراز انقلاب اسلامی جهتگیری همسو با انقلاب داشته باشد، لازمه‌اش این است که نامزدها در این مسیر قرار داشته باشند تا مردم بتوانند اصلح افراد را انتخاب کنند تا مجلس منتخب مردم، حرکت روبه جلوی انقلاب را پیش ببرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها