سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: زبان سمنانی در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۸۷۵۳۸۵
زبان سمنانی، میراث معنوی شد

به گزارش ایسنا، آرزو گلکار با اعلام این خبر، اظهار کرد: برای نخستین بار، زبان سمنانی در جلسه ثبت میراث معنوی کشور، به ثبت رسید و دستاورد بزرگی در حوزه ثبت میراث معنوی برای سمنان رقم خورد.

وی با بیان این‌که ثبت زبان سمنانی اهمیت فراوانی دارد، گفت: فارسی، ترکی، کردی، بلوچی، ارمنی و عربی از زبان‌های شناخته شده در ایران هستند و اضافه شدن زبان سمنانی به این ردیف، اهمیت زیادی دارد.

گلکار گفت: زمانی که فهم مشترک از صحبت بین دو نفر از طرق کلامی و با توسل به ایما و اشاره برقرار نشود، گفته می‌شود که دو نفر با دو زبان مختلف صحبت می‌کنند.

وی استان سمنان را جزیره لهجه‌ها و گویش‌ها دانست و گفت: ثبت زبان سمنانی، زمینه ثبت سایر گویش‌ها و لهجه‌های منطقه سمنان را فراهم می‌کند.

گلکار از ثبت گولاچ(تکنیک‌های پخت نان آئین برات شهرستان سمنان) در فهرست میراث معنوی خبر داد و افزود: این پرونده نیز در جلسه اخیر ثبت آثار معنوی به ثبت رسید.

پیش از این 61 اثر معنوی استان شامل مراسم معنوی، صنایع‌دستی، فنون سنتی و ... در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مراسم گل‌غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنوپزان در سمنان، تهیه آب دعا در شاهرود، آئین‌های مرتبط با ازدواج در استان، نخل‌گردانی در مهدیشهر و شهمیرزاد از جمله مراسم معنوی استان سمنان است که در فهرست ملی ثبت شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها