برابر چین از بهترین‌ بازیکنان استفاده می‌کنیم

خاکپور درگفت‌وگو با العرب قطر: می‌توانیم به فینال صعود کنیم

وضعیت شاگردان خاکپور پس از باخت مقابل قطر چگونه است؟

از بیم تا امید

تیم فوتبال امید ایران در حالی فردا در دیدار مرگ و زندگی باید برابر چین صف‌آرایی کند که دو روز پراسترس را به دلیل شکست برابر قطر پشت سر گذاشت؛ شکستی که انتقادهای جدی را متوجه کادرفنی تیم کرد، اما این تیم هنوز ناامید نشده است!
کد خبر: ۸۷۳۴۰۰
از بیم تا امید

به گزارش جام جم ورزشی ، شاگردان محمد خاکپور دیروز و امروز را در حالی سپری کرده و می‌کنند که در دو بازی گذشته خود در پیکارهای انتخابی المپیک یک باخت و یک برد اندوخته دارند. کارنامه‌ای که همان‌قدر قابل دفاع نیست، نمی‌توان به انتقاد از آن هم پرداخت زیرا هنوز کار تمام نشده و تیم امید این شانس را دارد با گذشتن از سد تیم حذف شده چین جواز صعود به مرحله دشوار حذفی این رقابت‌ها را کسب کند. با این حال بخت خوبی که این تیم از دست داد، صدرنشینی گروه بود و با وجود پیروزی قابل پیش‌بینی برابر چین از هم‌اکنون باید منتظر جدال سخت و نفسگیر برابر ژاپن پیشتاز گروه دوم این رقابت‌ها باشد.

تیم ایران در حالی جمعه شب 2 بر یک برابر قطر تن به شکست داد که ناهماهنگی بازیکنان، تکیه بر خلاقیت فردی، انجام پنج تغییر در ارنج تیم (سه تغییر بازیکن و دو تغییر پست)، تعویض‌های دیرهنگام و تزلزل خط دفاعی از جمله نکاتی بود که منتقدان متوجه تیم تحت هدایت محمد خاکپور کردند.

علاوه بر این، تغییر سیستم بازی تیم امید از 1ـ3ـ2ـ4 به 4ـ1ـ4ـ1 دادن فضای ضدحمله به حریف به دلیل جابه‌جایی کنعانی‌زادگان و به طور کلی نبود هماهنگی در خط دفاعی دیگر انتقادهایی بود که متوجه تیم امید شد. با این حال در شرایطی کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی بعد از دیدن دو بازی این تیم در محل جایگاه تماشاگران، قطر را به سمت پرتغال ترک کرد که محمد مایلی‌کهن نیز دلیل این باخت را وجود بازیکنان صغر سنی در ترکیب حریف دانست.

محمد خاکپور سرمربی تیم امید پس از بازی در جمع خبرنگاران گفت: سعی کردیم از بهترین بازیکنان خود استفاده کنیم تا از سرعت آنها سود ببریم، اما متاسفانه شانس با ما یار نبود. قطری‌ها از چهار موقعیت به دست آمده دو گل زدند، اما ما موقعیت‌های زیادی را از دست دادیم.

خاکپور افزود: پس از بازی بازیکنانم را جمع کردم و به آنها گفتم شما تلاش خودتان را کردید و این برایم ارزش داشت. چشمی هم که ضربه پنالتی را از دست داد خیلی ناراحت بود چون فکر می‌کرد او عامل باخت تیم بوده است، اما من با تمام بازیکنانم صحبت کردم که تلاش‌شان را انجام دادند.

وی در مورد از دست دادن پنالتی توسط روزبه چشمی گفت: تصمیم من بود که بگویم کدام بازیکن پنالتی را بزند. او در تمرینات ما یکی از بهترین پنالتی‌زنان است. چشمی یکی از بهترین بازیکنان میدان بود.

خاکپور تصریح کرد: بازی ایران و قطر در سطح بین‌المللی بالایی برگزار شد و هر دو تیم عملکرد خوبی داشتند. اگر فکر کنیم مسابقه بدون اشتباه برگزار ‌شود که شاهد هیچ گلی در مسابقات نخواهیم بود.

سرمربی تیم امید با بیان این‌که هنوز شانس صعود داریم و بازی بعدی ما خیلی مهم است، در مورد شانس صعود تیم‌ها از این گروه گفت: قطر شش امتیازی است و در صدر جدول قرار دارد و ما و سوریه هم شانس داریم. به نظر من هر سه تیم ایران، قطر و سوریه شانس صعود دارند. تلاش می‌کنیم مقابل چین بهترین عملکرد را داشته باشیم و از گروهمان صعود کنیم.

عذرخواهی چشمی

روزبه چشمی، کاپیتان تیم فوتبال امید که در این بازی متزلزل ظاهر شد و یک ضربه پنالتی را هم از دست داد، گفت: قبل از بازی سرمربی تیم تعیین کرده بود که ضربات پنالتی را من بزنم، اما متاسفانه بدشانس بودم و دروازه‌بان حریف هم با تشخیص درست واکنش خوبی نشان داد و مانع گل شدن توپ شد. بابت این اتفاق واقعا شرمنده بازیکنان، کادر فنی و مردم شدم، اما قطعا در بازی‌های بعد این اتفاق را جبران خواهم کرد.

چشمی ادامه داد: قطعا اگر پنالتی ما گل می‌شد، جریان بازی کاملا تغییر می‌کرد و با امتیاز از زمین بیرون می‌آمدیم. اما به هر حال بازی با قطر تمام شده و خوشبختانه با صحبت‌هایی که کادرفنی و مدیر تیم امید انجام دادند بچه‌ها خیلی زود باخت مقابل قطر را فراموش کرده و به لحاظ روحی و روانی شرایط عادی پیدا کردند.

تیم 5/5 میلیاردی

شکست تیم امید برابر قطر و بگو مگوهای مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان با مدیر رسانه‌ای تیم امید در فضای مجازی باعث شد این وزارتخانه دست به افشاگری هزینه‌های انجام شده برای این تیم بزند.

گزارشی که پیشاپیش دست‌اندرکاران این تیم را برای هرگونه توجیه شکست احتمالی خلع سلاح کرد. در حالی که در ماه‌های گذشته حبیب کاشانی مدیر تیم امید همواره تاکید می‌کرد این تیم را با کمک خیرین آماده کرده است و فقط مبلغ ناچیزی از کمیته ملی المپیک دریافت کرده است که دیروز پایگاه خبری وزارت ورزش از هزینه کرد 5/5 میلیاردی برای این تیم پرده برداشت.

براساس گزارش اعلامی فدراسیون فوتبال، حد فاصل مردادماه 93 تا آذرماه 94 هزینه‌های برگزاری اردوهای تیم امید ایران دو میلیارد و 249 میلیون تومان، هزینه برگزاری مسابقات یک میلیارد و 582 میلیون تومان، هزینه حق‌الزحمه مربیان و کادرفنی یک میلیارد و172 میلیون تومان و در مجموع پنج میلیارد تومان برای برنامه‌های تیم امید هزینه شده است.

بنابر این گزارش، در این مدت از سوی کمیته ملی المپیک ایران مبلغ 132 میلیون تومان برای هزینه بلیت تیم ملی امید ایران پرداخت شده، ضمن این‌که وزارت ورزش و جوانان چند روز قبل از عزیمت تیم امید به مسابقات 400 میلیون تومان پرداخت کرده است.

درباره ادعاهای کمک‌های مردمی در این گزارش آمده است: مبلغ 350 میلیون تومانی که آقای کاشانی، مدیر تیم امید در مورد آن صحبت کرده بود، نزد فدراسیون چنین رقمی موجود نیست و به حساب واریز نشده است، ضمن این‌که در این مدت فقط از طریق شهرداری منطقه یک، مبلغ 200 میلیون تومان به حساب فدراسیون واریز شد و در همان روز هزینه تیم شد.

پنالتی نبود، پنالتی بود

قضاوت تیم داوری این بازی چگونه بود؟ رضا غیاثی، کارشناس داوری و رئیس پیشین کمیته داوران فدراسیون فوتبال در این خصوص به فارس گفت: در روزی که هیچ بهانه‌ای از داوری نداریم، باید بگویم که داور مالزیایی نه‌تنها به ضرر ما قضاوت نکرد؛ بلکه در پاره‌ای از تصمیماتش هم به سود ایران سوت زد.

وی ادامه داد: تکلی که در دقیقه 55 روزبه چشمی روی بازیکن قطر زد، می‌توانست یک خطای پنالتی باشد که داور پنالتی قطر را ندید. غیاثی تصریح کرد: در دقیقه 69 بازی هم پنالتی که به سودمان گرفته شد، پنالتی نبود؛ زیرا بازیکن ما پایش را از عقب به پای بازیکن قطر گره زد و یک پنالتی گرفت. شاید خیلی‌ها از این حرف‌های من مکدر شوند، اما من فقط نظر کارشناسی خودم را در مورد قضاوت داور مالزیایی می‌گویم و بهتر است بازیکنان و مربیان و کادر سرپرستی تیم امید واقعیت‌ها را آن طور که هست، ببینند و خود را فریب ندهند.

جلالی: برخی مشکلات قابل حل نیست

مجید جلالی، سرمربی سایپا از زاویه‌ای دیگر به تیم امید می‌نگرد. او که سابقه فعالیت در تیم‌های پایه تیم ملی را دارد، گفت: تیم امید در خط دروازه، هافبک و فوروارد بسیار خوب است، اما در خط دفاع مشکلاتی دارد که این مشکلات را نمی‌توان در دو سه ماه برطرف کرد؛ زیرا وقتی بازیکنانی با کیفیت متوسط در اختیار دارید، در کوتاه‌مدت نمی‌توان بر این مشکلات فائق شد. جلالی افزود: کادر فنی امید می‌خواست در نیمه اول یک مساوی مقابل قطر بگیرد و در نیمه دوم از ترابی و پهلوان استفاده کند. شاید بهتر بود در نیمه دوم کمی بسته‌تر بازی می‌کردیم. دریافت گل اول از قطر برنامه‌های تیم را مختل کرد. با این حال امیدوارم در بازی آخر پیروز شویم و از گروهمان صعود کنیم. امید ایران تیم خوبی است، البته در دفاع مشکلاتی دارد. برخی مشکلات تیم را می‌توان با دفاع حل کرد، اما برخی دیگر از مشکلات با تمرین قابل حل نیست و به کیفیت بازیکنان مربوط می‌شود!

چراغپور: این باخت زنگ خطر بود

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال ایران در ارزیابی خود از شرایط تیم امید گفت: مشکل اصلی تیم امید در این 40 سال چه با حضور مربیان داخلی و چه خارجی، تبدیل بازی انفرادی به بازی تیمی بوده است. این مشکل در بازی با قطر هم کاملا به چشم می‌آمد؛ یعنی از نظر بازی نفری به مراتب برتر از قطری‌ها بودیم، اما از نظر کار تیمی آنها برتر از ما بودند.

او با بیان این‌که شکست مقابل تیم متوسط قطر زنگ خطر محسوب می‌شود، افزود: در این تورنمنت تا اینجای کار دیدیم که کادرفنی تیم امید مدرن و بُرنده فکر نمی‌کند و اگر همانند بازی با سوریه به گل رسیده‌ایم، به دلیل جرقه‌های فردی بازیکنان ما بوده است. در واقع موج ناشی از حرکات فردی بازیکنان تا جایی تیم را پیش می‌برد، اما برای موفقیت در یک تورنمنت، یک تیم لازم است و با این سبک بازی کار بسیار دشواری برای صعود داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
-
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
۰
۰
اگر این تیم به المپیك برود من دیگر فوتبال نگاه نمی كنم .!! مگر می شود بدون دانش كار بزرگ انجام داد ؟ زهی خیال باطل . اگر گاهگاهی این تیم می برد فقط به خاطر استعداد فردی بازیكنان است و نه دانش مربیان . متاسفانه بعضی از مربیان فقط ادعا هستند و در عمل چیزی در چنته ندارند .

نیازمندی ها