25 سال از آخرین قهرمانی نیم‌فصلشان می‌گذرد؛ فصلی که مارادونا برای آخرین بار در ناپولی بازی کرد و پس از آن کمتر پیش آمد تا هواداران ناپولی روزهای خوبی را پشت‌سر بگذارند.
کد خبر: ۸۷۳۰۲۱
وارثان خاطرات مارادونا

به گزارش جام جم ورزشی ، حالا ناپولی با پیروزی 5 بر یک مقابل فروزینونه باردیگر به این مهم دست پیدا کرده است؛ اتفاقی که می‌تواند آبی‌پوشان بندر ناپل را به عنوان اصلی‌ترین شانس قهرمانی کالچو معرفی کند، چراکه آمارها نشان می‌دهد در 12 فصل گذشته تیمی که قهرمان نیم‌فصل شده، در پایان قهرمانی لیگ را هم به دست آورده است.

مردی از توسکانی

یک ماه از آمدنش به ناپولی بیشتر نمی‌گذشت. برای مائوریزیو ساری فقط یک تولد ساده نبود، چراکه توانسته بود در روز تولد 57 سالگی‌اش تیمی را که از روزهای کودکی هواداراش بود برای اولین بار از فصل 1990 ـ 1989 باردیگر به صدر جدول سری A برساند؛ فصلی که ناپولی برای آخرین بار قهرمانی ایتالیا را به دست آورد و رکوردی مشابه رکورد این فصل را بر جای گذاشت. 18 بازی بدون شکست و بهترین رکورد در میان همه تیم‌های پنج لیگ معتبر اروپایی. ساری خیلی زود شمع‌های روی کیکش را فوت کرد تا نشان دهد اهل این کارها نیست و فوتبال همه دنیایش را فرا گرفته، اما نمی‌توانست خاص بودن این تولد را انکار کند؛ مردی که اگرچه متولد ناپل است، اما در تاسکنی بزرگ شده است. او در مدرسه تنها کسی بود که هوادار ناپولی بود و از همان روزها می‌توانست خود را در قامت مربی این تیم تصور کند. تصوراتش حالا در شرایطی رنگ واقعیت به خود گرفته که او تا همین ده سال پیش در بانک کار می‌کرد و در سال 2012 پس از یک فصل حضور در تیم دسته سومی سورنتو از کار اخراج شد. ساری این روزها گاهی اوقات با خودش هم حرف می‌زند؛ گویی قصد دارد به خود بفهماند همه چیزهایی را که در ناپولی به دست آورده، واقعیت دارد. شاید او اولین مصاحبه‌اش را در اینجا به یاد می‌آورد که گفت: «مربیگری در این سطح و در این تیم تنها آرزوی من است.»

لذت بزرگ

این روزها حتی آن هواداران محتاط ناپولی هم نمی‌توانند تیمشان را از میان مدعیان قهرمانی کنار بگذارند. شاید قهرمانی در فصل زمستان ارزش واقعی نداشته باشد، اما در سال‌های اخیر 12 قهرمان زمستانی فصل را با قهرمانی به پایان برده‌اند و همین به انگیزه‌ای شگفت‌انگیز برای بازیکنان این تیم تبدیل شده است. آخرین بار بیشتر از یک ربع قرن پیش این قهرمانی زمستانی با دیگو مارادونا نصیبش شده بود؛ مردی که خیلی زود در اواخر سپتامبر به محض ورود ساری، او را به زیر تیغ انتقادات خود برده بود، اما در ماه نوامبر به خاطر حرف‌هایش از ساری عذرخواهی کرد و خوشحالی‌اش را از نتایج اخیر باشگاه با عنوان «لذت بزرگ» نشان داد: «می‌دانم شهر ناپل و هواداران ناپلی من می‌توانند امروز جشن بگیرند؛ اتفاقی که مرا خوشحال‌تر از آنها می‌کند. اکنون می‌خواهم پسرها قهرمانی لیگ را به دست بیاورند.»

شهروند افتخاری ناپل

این روزها دوست‌داشتنی‌ترین چهره بندر ناپل کسی نیست جز پپه‌ رینا، دروازه‌بان اسپانیایی و باتجربه این تیم که با شادی‌های وصف‌ناپذیرش در میان بازی و مهربانی خالصانه‌اش برای شهر، جایش را میان هواداران باز کرده و نقش مهمی در قرار گرفتن ناپولی در این موقعیت ایفا کرده است. شهردار ناپل که در نظر دارد به زودی عنوان شهروند افتخاری را به این دروازه‌بان 33 ساله اهدا کند، درباره رینا می‌گوید: «او دروازه‌بان بزرگی است که با عملکرد خود توانسته از ناپل و مردم این شهر دفاع کند. به همین خاطر درباره اعطای شهروند افتخاری به وی طی چند روز گذشته مذاکراتی انجام گرفته است.»

ناجی دیگری از آرژانتین

گلزنی در هشت بازی متوالی نه‌تنها خاطرات درخشش دیگو مارادونا را بار دیگر تداعی کرد بلکه این ذهنیت را به وجود آورد که ناجی دیگری در آرژانتین قصد دارد رویای قهرمانی را برای ناپولی زنده کند. گونزالو هیگواین در سومین فصل حضورش در ناپولی قهرمان هواداران تیمش شده و به دنبال تحقق رویای آنهاست، اما شاید تنها کسی باشد که پس از مقایسه شدن با مارادونا خنده‌اش قطع می‌شود و به نظر می‌رسد علاقه‌ای نسبت به این نوع مقایسه ندارد. برای هیگواین کمی نبوغ از «ویلا فیوریتو» کافی بود تا ناپل برایش مانند کشور مادری‌اش باشد و با همان عرق برای آبی‌های سن پائولو بدرخشد. او اگرچه علاقه‌ای به مقایسه شدن با مارادونای بزرگ ندارد، اما مرور آخرین روزهای سال 1990 که ناپولی آخرین قدم‌های حرکت به سوی اسکودتو را بر می‌داشت، مارادونا با 16 گل در صدر جدول گلزنان ایستاده بود.

فصلی که در پایان، هم ناپولی قهرمان شد و هم مارادونا کفش طلا را به خانه برد. حالا هیگواین هم در همین شرایط قرار دارد و در 19 بازی توانسته 18 بار برای تیمش گلزنی کند تا این امکان وجود داشته باشد که یک رکورد شگفت‌آور را به ثبت برساند؛ بازیکنی که مقابل اینتر تنها 64 ثانیه نیاز داشت تا دومین گل سریع تاریخ ایتالیا را وارد دروازه سمیر هاندانوویچ کند. هیگواین این روزها فقط با گل‌هایش قضاوت می‌شود چراکه طوری گلزنی می‌کند که انگار نمی‌تواند مانع آن شود. گلزنی در خونش جان گرفته و از جوش و خروش نمی‌افتد. شاید او مانند مارادونا نباشد و همان طور که خودش هم علاقه‌ای ندارد، قابل قیاس با شماره 10 افسانه‌ای آرژانتین و ناپولی نباشد، اما مهاجم سابق رئال مادرید در مسیر اسطوره فوتبال سرزمین خود قرار گرفته و نمی‌تواند از داستانی که هواداران ناپولی برایش نوشته‌اند و او را در نقش مارادونای 25 سال قبل و قهرمان این روزهای تیمشان می‌بینند، خود را خارج کند.

مارادونا: با هلی‌کوپتر می‌آیم

مارادونا، ستاره آرژانتینی که هفت سال را در تیم ناپولی گذراند و با این تیم قهرمان سری آ ایتالیا (اسکودتو) هم شد، از عملکرد بازیکنان ناپولی قدردانی کرد.

اسطوره ناپولی ضمن ابراز خوشحالی از قهرمانی تیم سابق خود در نیم فصل سری آ ایتالیا، ابراز امیدواری کرد که ناپولی بتواند در پایان فصل در صدر جدول قرار بگیرد.

وی در این باره گفت: از این پیروزی خیلی خوشحال شدم. دانستن این‌که هواداران سابق من الان خیلی خوشحال هستند برای من خیلی مهم است. حالا وقت آن رسیده است که قهرمان سری آ ایتالیا شوید.

وی درباره برنامه‌اش برای شرکت در جشن قهرمانی ناپولی افزود: با شناختی که از شهر ناپل و هواداران ناپلی خود دارم، می‌دانم که آنها از قهرمانی تیمشان‌ چقدر احساساتی می‌شوند و این مرا بیشتر خوشحال می‌کند. حالا من از تیم‌مان می‌خواهم که قهرمان لیگ شود. اگر ناپولی اسکودتو را ببرد، من با هلی‌کوپتر خودم را به سن‌پائولو خواهم رساند تا با هوادارانمان جشن بگیرم.

منبع: گاردین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها