مرز چزابه را دریابید

مرز چزابه در 110 کیلومتری شمال غرب اهواز و در محدوده شهرستان دشت آزادگان واقع است. چزابه یکی از دو مرز رسمی استان خوزستان است که به منظور افزایش صادرات غیرنفتی تاسیس و راه‌اندازی شد، اما با گذشت بیش از یک دهه از تولد این مرز زمینی، تاکنون نتوانسته در قامت و اندازه یک مرز جامع و توانمند، پاسخگوی تلاشگران عرصه صادرات استان باشد.
کد خبر: ۸۷۰۹۷۵
مرز چزابه را دریابید

استقرار مرز چزابه در نقطه‌ای مناسب به جهت نزدیکی به مرکز و بسیاری از مناطق آرام عراق می‌توانست زمینه‌ساز و تسهیل‌کننده بهترین و بیشترین حجم از صادرات ایران به کشور عراق باشد که متاسفانه به دلایل مختلف از جمله نبود مدیریت واحد و عدم انسجام در اتخاذ تصمیم‌های مرتبط وهمچنین نبود زیرساخت‌های لازم تاکنون شاهد رونق این نقطه صادراتی نبوده‌ایم.

با وجود همکاری خوب دستگاه‌های دست اندرکار و برگزاری چندین جلسه به‌ویژه با فرماندار دشت آزادگان و قول‌های داده شده مبنی بر بهبود وضعیت ناخوشایند حاکم بر مرز چزابه، به عنوان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز برای کاستن از حجم انبوه مشکلات مرز چزابه تلاش زیادی به کاربستم، اما سیطره ارباب گونه برخی دستگاه‌ها بر مقدرات مرز چزابه و تعامل فراقانونی و مایوس‌کننده با بازرگانان و هزینه‌سازی بدون دلیل آنان تا این لحظه به عنوان مانع اصلی توسعه آن نقطه حیاتی و نارضایتی مخاطبان تلقی شده است که امیدوارم مسئولان (در سطوح ملی و استانی) برای حل و فصل نهایی و قطعی این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

نارضایتی از امنیت حاکم بر بارانداز و گلایه‌مندی شدید بازرگانان و رانندگان، تعریض نشدن جاده منتهی به مرز از دو طرف، در دسترس نبودن متولیان مربوطه هنگام بروز مشکلات، تعیین ساعات مشخص و محدود برای تردد خودروهای حامل کالا از طرف مرزبانی عراق، نبود فضای مناسب برای استراحت، بی‌اعتنایی به حداقل‌های بهداشتی، ترافیک سنگین، بی‌توجهی به ضرورت تجهیز و راه‌اندازی بار انداز دوم، اخذ سلیقه‌ای و غیرمعیاری والبته کاملا اجحاف گونه اجاره بهای غرفه‌ها و... تنها جزئی از مشکلات قابل رویت و همیشگی آن نقطه مهم مرزی و اقتصادی به شمار می‌رود.

اتاق بازرگانی اهواز با اعطای فرصت چندین و چند ماهه به منظور تجدیدنظر در روش‌ها و رویه‌های اتخاذ شده و رفع نواقص و کاستی‌های مرزچزابه اقدام کرده، اما شهرداری بستان ظاهرا خود را موظف به انجام وظایف نمی‌بیند و به مرز چزابه به عنوان یک فرصت درآمدی محض می‌نگرد که نتیجه این نگاه وضعیت اسفبار فعلی مرز است که به نارضایتی و اعتراض بازرگانان و رانندگان و بسیاری از مراجعه‌کنندگان منجر شده است.

به این ترتیب اتاق بازرگانی اهواز به موجب قانون و در چارچوب ضوابط با تدوین پیشنهادهای لازم درجهت اصلاح وضعیت حاکم بر مرز چزابه تلاش مضاعفی کرده و از تمامی دستگاه‌های ملی و استانی برای مطالعه و بررسی این پیشنهادها یاری می‌خواهد. چراکه چنین وضعیتی موجب دلسردی و نارضایتی عمده بازرگانان شده وتداوم آن باعث وارد آمدن خساراتی بزرگ‌تر به اقتصاد استان و از دست رفتن فرصت‌های طلایی اقتصادی خواهد شد.

شهلا عموری

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها