فریده شجاعی، نایب‌رئیس سابق فدراسیون فوتبال سخت‌ترین روزهایش را پشت می‌گذارد

وقت صبوری بانوی فوتبال

هم فوتبال، هم بسکتبال و هم والیبال. دست آخر هم همسر یک فوتبالیست و دو فرزند عاشق ورزش.
کد خبر: ۸۶۹۹۴۹
وقت صبوری بانوی فوتبال

جام جم آنلاین - 1- این بخشی بسیار خلاصه و محدود از زندگی فریده شجاعی است. زنی که در سال‌های اخیر ستون فوتبال بانوان محسوب می‌شد. بانویی که فوتبال بانوان را رونق بخشید و به اوج‌گیری فوتسال بانوان کمک زیادی کرد. فریده شجاعی در تمام سال‌های اخیر نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در تمام اتفاقات فوتبال بانوان داشته و دارد. اما دغدغه‌های این روزهای شجاعی چیز دیگری است؛ بیماری سخت همسر. همسری به نام منصور پورحیدری با سابقه 390 مرتبه نشستن روی نیمکت استقلال.
2- تمام زندگی منصور پورحیدری به رنگ آبی پیراهن استقلال خلاصه می‌شود همین عشق به رنگ آبی او را به فریده شجاعی رساند. دختر ورزشکار و فعال آن سال‌ها در تیم بسکتبال تاج بازی می‌کرد و مشترک بودن رنگ آبی پیراهن او با رنگ آبی پیراهن منصورخان عاقبت آنها را به یکدیگر رساند. حالا دیگر تمام زندگی فریده شجاعی با ورزش گره خورده بود. همسرش فوتبالیست بود، خودش بسکتبالیست و خواهرش هم هم تیمی‌اش در تیم بسکتبال بانوان به شمار می‌رفت. در این میان فریده شجاعی علایق خود را به والیبال هم نشان داده بود. او روزهایی را به یاد می‌آورد که منصورخان برای تماشای بازی‌های او به سالن می‌آمد. اما آن روزها به سرعت گذشت و شجاعی و پورحیدری پای سفره عقد نشستند. پرونده ورزش اما برای فریده شجاعی بسته نشد و اتفاقا حالت جدی تری به خود گرفت.
3- فریده شجاعی پای ثابت تمام اتفاقات مربوط به فوتبال است. شجاعی نزدیک به یک سال است که دیگر سمتی در فدراسیون فوتبال ندارد اما تمام آنچه بر فوتبال و فوتسال بانوان گذشت درست یا غلط همه حاصل برنامه‌ریزی‌های او بود. شجاعی لیگ برتر فوتبال بانوان را راه‌اندازی کرد و لیگ فوتسال بانوان را نیز رونق بخشید. برای حضور هر چه بیشتر تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال بانوان در رقابت‌های بین‌المللی تمام تلاش خود را به کار برد و برای فراهم کردن امکانات و شرایط مالی و سخت‌افزاری در هر دو بخش فوتبال و فوتسال بانوان نیز فعالیت‌های زیادی انجام داد.
شجاعی شخصا پیگیر نخستین حضور تیم ملی فوتسال بانوان در رقابت‌های جام جهانی کوچک بود تا به این ترتیب بانوان فوتسالیست با کمک‌های او سال 2012 به جام جهانی کوچک پرتغال اعزام شوند. حضور دوم (2013 اسپانیا) و سوم (2015 گواتمالا) در جام جهانی کوچک نیز حاصل زحمات شجاعی بود. اعزام تیم‌های ملی فوتبال بانوان به رقابت‌های قهرمانی آسیا و مقدماتی المپیک نیز برنامه‌های مهم دیگر او بودند که همه را عملی کرد. اما بالاخره یکه‌تازی شجاعی هم در فوتبال دورانی داشت و در نهایت از سمت خود که نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال در امور بانوان بود برکنار شد، اتفاقی که واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت از جمله واکنش فرشته کریمی ستاره این روزهای فوتسال بانوان.
کریمی پس از کنار رفتن شجاعی در اینستاگرام خود نوشت: «شما بیشترین زحمات را کشیدید. هیچ وقت یادم نمی‌رود فینال مسابقات آسیایی اینچئون به خاطر استرس از سالن رفتید بیرون و زیر بارون برایمان دعا کردید. قهرمان واقعی شما هستید و خانم مظفر که تاریخ ساز شدید. خسته نباشید و دست مریزاد می‌گویم قهرمان.»
4- حاصل ازدواج فریده شجاعی با منصور پورحیدری دو فرزند پسر و دختر است. اولی علی نام دارد و در سال 62 متولد شد. علی مدتی فوتبال بازی کرد اما ادامه تحصیل باعث شد آن را رها کند. اما فرزند دیگر این زوج عسل نام دارد و سال 71 متولد شده است. عسل یک ورزشکار تمام عیار است. بسکتبال و گلف رشته‌های تخصصی او هستند. اما عسل مدتی است به خارج از کشور مهاجرت کرده و پیش از بیماری پورحیدری گفته می‌شد که بقیه خانواده پورحیدری نیز قصد مهاجرت نزد فرزند خود داشتند. عسل آیینه‌ای از پدر و مادرش است. دختری که شبیه هر دوی آنهاست و راه آنها را هم انتخاب کرد.
5- فریده شجاعی دیگر به برنامه‌های مختلف برای فوتبال بانوان فکر نمی‌کند. به فوتسال بانوان هم کاری ندارد. حتی سودای بازگشت به فدراسیون فوتبال تحت هر سمتی را هم ندارد. دغدغه این روزهای او فقط منصورخان است. منصور بیمار است. او این روزها اشک می‌ریزد و نگرانی سلامت مردی است که اسطوره آبی‌ها به شمار می‌رود. برای بانویی که فوتبال و فوتسال را سال‌ها تک و تنها مدیریت کرد کنار آمدن با این شرایط اگرچه راحت نیست، اما شجاعی با صبر و شکیبایی با این شرایط کنار خواهد آمد و منصور پورحیدری با کمک بانویش از بستر بیماری بلند خواهد شد.

هیلدا حسینی خواه / هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
-
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
۰
۰
چون مادر است به یاد مادر مرحومم در برابرش تعظیم می كنم خدا به حق رسول ا... سایه منصورخان از سر ما كم نشه
انشاا..
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها