رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در همایش سال جهانی خاک، دست به یک ابتکار جدید زد.
کد خبر: ۸۶۶۷۹۴
ابتکار جدید ابتکار

به گزارش جام جم آنلاین ، معصومه ابتکار در هنگام قرار گرفتن پشت تریبون سیب سرخی با خود آورد و آن را به کره زمین تشبیه کرد و افزود: سه چهارم کره زمین را آب تشکیل می دهد هرچند از نظر اکوسیستمی اهمیت زیادی دارد اما برای یافتن میزان خاک حاصلخیز کره زمین باید این قسمت را جدا کنیم.

ابتکار سه چهارم سیب را کنار گذاشت و ادامه داد: این یک چهارم تمام خاک کره زمین است که تنها یک چهارم آن حاصلخیز و قابل کشت و زرع است.

وی در حالی که یک چهارم از این قسمت سیب را جدا کرده بود، گفت:‌ این بخش کوچک از کره زمین خاک حاصلخیز دارد که تنها سطح فوقانی آن برای کشت قابل استفاده است.

وی لایه‌ای از خط فوقانی این قسمت را جدا کرد و افزود: این میزان خاک برای تولید غذای 7 میلیارد جمعیت کره زمین بسیار محدود است و باید با دقت از آن حفاظت شود.

ابتکار اضافه کرد: ‌این خاک است و 7 میلیارد رویا و یک سیاره پس از پایان سخنرانی دکتر ابتکار مرحله دوم اهدای جوایز به فعالان عرصه حفاظت از محیط زیست در عرصه خاک برگزار شد.

تصویب کنوانسیون جهانی مقابله با گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب کنوانسیون جهانی مقابله با گرد و غبار در سازمان ملل خبر داد و گفت: این قطعنامه با تلاش جمهوری اسلامی ایران ارائه و در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

ابتکار ادامه داد: بحران آب، خاک و هوا به هم وابسته و کشورمان با بحران آب و هوا مواجه است.

وی افزود: استفاده نادرست از منابع آب موجب فرسایش خاک و این نیز موجب افزایش گرد و غبار می شود.

ابتکار گفت: بر اساس سیاست های کلان نظام، باید تمام قوا با هماهنگی برای مقابله با آلاینده های محیط زیست و حفظ منابع آب و خاک همکاری کنند.

وی با قدردانی از قوه قضائیه برای جرم انگاری آسیب به محیط زیست افزود: لایحه خاک نیز اکنون به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که به سبب اولویت موجود، امیدواریم در مجلس نهم به تصویب برسد و در قانون برنامه ششم به اهداف آن توجه شود.

ابتکار موضوع خاک را برای ایران و جهان بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: نامگذاری سال 2015 و فرصت به کشورهای جهان تا سال 2030 برای دستیابی به توسعه پایدار نشانگر این اهمیت جهانی است.

وی گفت: در17 محور از اهداف جهانی توسعه پایدار به موضوع خاک اشاره و در بند 2 نیز به تولید غذا توجه شده است.

ابتکار افزود: حفاظت از منابع طبیعی، پیشگیری از فرسودگی خاک و استفاده بهینه از خاک برای تولید غذا از اولویت های توسعه پایدار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کانون های گرد و غبار ملی و بین المللی در منطقه را شناسایی کرده ایم و امیدواریم با کاهش آتش جنگ کشورهای همسایه نیز فرصت کافی برای مقابله با پدیده گرد و غبار را بیابند.(خبرگزاری صداوسیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها