رییس سازمان انرژی اتمی:

با روس ها قردادجدید بستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه خروج قلب رآکتور اراک روز دوشنبه هفته جاری، گفت: از مجموع ۲۰ هزار سانتریفیوژ، کلا ۶ هزار تا باقی می ماند.
کد خبر: ۸۶۵۳۹۳
روند اجرایی برجام، دوشنبه به قلب رآکتور اراک می‌رسد

علی اکبر صالحی درباره زمان خارج کردن قلب راکتور آب سنگین اراک گفت: دوشنبه آینده یک تفاهمنامه یا موافقتنامه پایه ای به امضای ایران و طرف های مقابل می‌رسد و پس از آن، مقدمات خروج مخزن یا قلب رآکتور اراک را آغاز خواهیم کرد.

ایران گفته تعهدات خود را طبق برجام تا دو سه هفته آینده به اتمام می رساند. بدین ترتیب طرف های «پنج بعلاوه یک» نیز طبق توافق هسته ای تا اواسط دی باید تحریم ها را لغو کنند

وی در این باره گفت: یکی از این اقدامات بسته شدن پرونده فعالیت های گذشته و حال ایران بود که انجام شد و سه شنبه گذشته یک قدم بلندی برداشته شد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، باید یک تفاهمنامه دیگر یا موافقتنامه پایه ای به امضای ایران و طرف های مقابل برسد که امیدواریم روز دوشنبه این اتفاق بیفتد.

صالحی البته گفت: ضمن اینکه قبلا سه سند در این خصوص امضا شده بود که یک سند رسمی که توسط هشت وزیر امضا شده بود و یک یادداشت تفاهم بین گروه 1+5 بود و یک بیانیه نیت SOIکه آن هم به امضا رسیده است بنابر این چهارمین سند نیز باید روز دوشنبه به امضا برسد تا مقدمات خارج کردن قلب راکتور اراک را بتوانیم آغاز کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نخستین کنگره ملی سربازان صلح ایران که اواخر هفته پیش بود همچنین ادامه داد: بنا به دستور هیات نظارت برجام عمل خواهیم کرد چون همه این کارها به هیات نظارت رفته و آنها پس از ارزیابی دستورات لازم را خواهند داد کما اینکه برای برچیدن سانتریفیوژها نیز همین اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: وقتی طرف مقابل اقدامات لازم را انجام داد هیات نظارت و رئیس جمهوری به عنوان رئیس هیات نظارت برجام دستور به برچیدن سانتریفیوژها دادند و این کار انجام شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: تا قبل از آن سانتریفیوژهای غیرفعال را خارج کردیم ولی از هم اکنون به بعد خارج کردن سانتریفیوژهای فعال را هم آغاز کرده ایم.

صالحی ادامه داد: امیدواریم مجموعه های این فعالیت ها یعنی خارج کردن سانتریفیوژها و خارج کردن قلب راکتور ظرف چند هفته آینده انجام بگیرد و همانطور که آقای روحانی گفت در دی ماه شاهد لغو یا برطرف شدن تحریم ها به طور کلی باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درخصوص جمع شدن تعداد سانتریفیوژها گفت: تعداد سانتریفیوژهایی که داشتیم حدود 20 هزار عدد بود که 6 هزار تای آنها می ماند و 14 هزار باید جمع شود.

وی تاکید کرد: در سه الی چهار هفته آینده باید همه اقدامات را انجام دهیم که پیش بینی می کنیم این کار انجام گیرد.

صالحی درباره حواشی گزارش آمانو گفت: گزارش شخص آمانو و یک قطعنامه را داشتیم که البته گزارش آمانو با مفاد قطعنامه در تضاد است چرا که او استنباط های خودش را در گزارش آورده است؛اصل برای ما قطعنامه است.

وی ادامه داد: بندهای 9، 11 و 13 قطعنامه صراحت بر این دارد که تمام قطعنامه های گذشته لغو شود و پرونده ای که تحت عنوان PMD از دستور کار خارج و از این به بعد در دستور کار آژانس فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب برجام مورد پایش قرار می گیرد البته بندهایی در قطعنامه وجود دارد که ضرورتی بر وجود آنها نبود. اینها بندهایی بود که برای خودشان توجیهی بیاورند که چرا در 12 سال گذشته به ایران فشار آورده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: روز گذشته خبرنگاران از آمانو پرسیدند چرا شما 12 سال به ایران فشار وارد کرده‌اید و ایشان پاسخ داد ایران همکاری نکرده است؛ در صورتی که همه مردم شاهد همکاری ما بودند.

صالحی افزود: از آنجایی که آنها چیزی برای توجیه کردن نداشتند، موردی را در قطعنامه آوردند و استدلال آن این است که ایران قبل از 2003 روی شبیه‌سازی یا محاسبات مدلینگ یکسری ترابوردهای نیترونی کار کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: اگر ما روی این شبیه‌سازی‌ها کار کرده باشیم، حق ما است و آنها خودشان می‌دانند که حرفهایشان در تناقض است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص بهانه‌جویی‌های غربی‌ها برای آینده گفت: هیچ بهانه‌ای ندارند و افکار عمومی جهان بیدار شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها