مذاکرات سوریه در حالی با حضور کشورهای مختلف، دیروز در نیویورک برگزار شد که نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفت: تمرکز این دور از مذاکرات بر موضع شکاف بین آمریکا با روسیه و ایران درباره سرنوشت بشار اسد است.
کد خبر: ۸۶۵۲۶۷

به گزارش فارس و به نقل از آسوشیتدپرس، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با بیان این‌که موضع واشنگتن در قبال بشار اسد تغییر نکرده است افزود: در سوریه باید یک روند انتقال سیاسی، ایجاد شود و بشار اسد باید برود، اما همچنان در این زمینه شکاف واقعی میان کشورها وجود دارد.

تاکید نماینده آمریکا در سازمان ملل بر ضرورت کنار رفتن بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه در حالی است که وزیر امور خارجه کشورمان، همین پیش‌شرط‌ها را عامل طولانی شدن بحران سوریه خوانده است.

محمدجواد ظریف که برای حضور در اجلاس سوریه به نیویورک رفته است، با تاکید بر این‌که حق تعیین سرنوشت و آینده سوریه، فقط متعلق به مردم این کشور است، گفت: پیش‌شرط‌های تعیین شده قدرت‌های خارجی، دلیل تداوم جنگ و خونریزی چهار سال اخیر در سوریه است.

به گزارش ایرنا، ظریف مهم‌ترین هدف از سفر خود به نیویورک را شرکت در دور سوم اجلاس در مورد سوریه در ادامه مذاکرات وین ١ و ٢ عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم که هنوز تمامی مقدمات لازم برای برگزاری این جلسه فراهم نشده است، اما به‌دلیل این‌که جلسه تشکیل شده، جمهوری اسلامی ایران با آمادگی کامل برای بحث در موضوعات مختلف مخصوصا هماهنگی‌های لازم در جهت مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی در آن کشور و کسب اطمینان از این‌که گروه‌های تروریستی که دستشان به خون مردم مظلوم سوریه آلوده است، در آینده کشور سوریه نقشی نداشته باشند، در جلسه حضور یافت.

ظریف همزمان با این مذاکرات در مقاله‌ای که روزنامه گاردین دیروز آن را منتشر کرد، دیدگاه‌های تهران درباره بحران سوریه را تشریح کرد. در بخشی از این مقاله آمده است: «مردم سوریه به قیم نیاز ندارند. عصر تحت‌الحمایگی مدت‌هاست سپری شده است. مضحک و بی‌معنی است کسانی که از قواعد اولیه رفتار دموکراتیک با مردم خود و اصول اولیه دموکراسی مانند قانون اساسی و انتخابات احتراز می‌کنند، اکنون خود را به کسوت دروغین قهرمانان دموکراسی در سوریه درآورده‌اند.

با این حال، دموکراسی ادعایی آنها متوجه فراهم کردن فرصت ابراز عقیده برای مردم سوریه نیست بلکه هدف منحرف کردن روند سیاسی از طریق ممانعت از برقراری آتش‌بس را دنبال می‌کند. آنها در ضمن می‌کوشند تا وابستگان به القاعده از جایگاه برجسته‌ای در میز مذاکره برخوردار شوند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها