در دویست و سیزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران مطرح شد

روند حسابرسی از شهرداری متوقف نشود

ماده 44 آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها و بند 30 ماده 71 قانون شورا، رسیدگی و ممیزی حساب شهرداری‌ها؛ فعلا این بند و ماده قانونی آتش اختلاف بین شوراهای اسلامی‌و شهرداری‌ها در نقاط مختلف کشور دمیده است. بحثی با اظهارنظرها، باید و نباید‌ها و اختلاف نظرهای زیاد که حول یک موضوع می‌چرخد؛ شفافیت مالی در شهرداری‌ها. موضوعی که مدتی است در پایتخت هم خبرساز شده و روزهایی پرحاشیه را برای شواری شهر و شهرداری تهران ساخته است. حکایت دویست و سیزدهمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی‌شهر تهران هم دیروز همین بود؛ یعنی همه موضوعات مطرح شده در صحن شورا از توقف ساخت و سازها در منطقه ۲۲ تهران و گله از ناکارآمدی حمل و نقل عمومی‌در روزهای بارانی و برفی یک طرف و بحث حسابرسی از شهرداری تهران و سازمان‌های وابسته‌اش هم یک طرف.
کد خبر: ۸۶۳۰۰۶

دیروز وقتی اعضای شورا به سبک و سیاق سه‌شنبه‌های همیشگی شان دور هم نشستند، بحث حسابرسی دوباره در شورا داغ شد؛ بحث پرحاشیه‌ای که سابقه‌اش به اولین روزهای آذرماه و دویست و دهمین جلسه رسمی ‌شورا می‌رسد؛‌ جلسه‌ای که به‌صورت فوق‌العاده برگزار شد و به‌طور اختصاصی به بررسی گزارش حسابرسی از سازمان‌های میادین میوه‌ و تره‌بار، سازمان ورزش شهرداری تهران، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران و سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی ‌شهرداری پرداخت. رئیس شورای شهر تهران همان روز با اشاره به این که سیستم مالی شهرداری تهران مدرن‌تر و جلوتر از دولت و حتی بانک‌هاست، گفت: این سیستم مالی به‌گونه‌ای است که حتی تهاتر هم قابل حسابرسی است.

با این حال به نظر می‌رسد در همین سیستم مالی پیشرفته و مدرن، اما و اگرهای زیادی وجود دارد و دست و بال حسابرسان شورا را برای رسیدگی به حساب‌ها در برخی سازمان‌های شهرداری بسته است. مهدی چمران این اما و اگرها را با چهار عنوان یاد کرد: «عدم‌دسترسی»، «عدم‌اطلاع»، «عدم‌پاسخگویی» و «عدم‌ارائه اسناد.»

تاکید بر لزوم همکاری با حسابرسان

رئیس شورای شهرتهران دقیقا به همین دلیل از مدیران عامل شرکت‌ها، سازمان‌ها و شهرداران مناطق مختلف خواست در زمان حضور حسابرسان اسناد مورد نیاز را ارائه کنند؛ چرا که ارائه اسناد بعد از حصول نتایج حسابرسی فاقد ارزش و تأثیرگذاری خواهد بود.

با این که از این درخواست رئیس شورای شهر ، بیشتر از دوهفته می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد چرخ حسابرسی شورا از شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران، هنوز روی غلتک نیفتاده و اعضای شورا با پایان هر جلسه از بروز تخلفی جدید در شهرداری خبر می‌دهند. در سابقه این تخلف‌ها هم عدد و رقم‌های عجیبی دیده می‌شود؛ نمونه بارزش، تخلف 2000 میلیارد تومانی در جریان حسابرسی شرکت نوسازی عباس آباد است که صدای اعضای شورا را درآورد. تا جایی که مجتبی شاکری گفت: این موضوع نکبتی است که دامن مدیرانش را خواهد گرفت.

مشکلات به‌وجود آمده برای حسابرسان شورا در روزهای گذشته، اما کم کم آن قدر زیاد شد که صدای رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی‌شهر تهران را هم درآورد و او باب گله و شکایت را در صحن شورا باز کرد و گفت: متأسفانه به سه حسابرس شورا که با ۳۰ رأی اعضا انتخاب شده‌اند، فشارهایی می‌آورند که بنده خواهش می‌کنم این کار را انجام ندهند؛ چرا که ما همه به دنبال شفافیت هستیم.

درخواست ادامه روند حسابرسی

دیروز در صحن علنی شورای شهر هم وقتی تریبون به علیرضا دبیر رسید، او با اشاره به مشکلات به وجود آمده در روند حسابرسی، از چمران خواست اجازه ندهد روند حسابرسی شهرداری متوقف شود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، در ادامه حرف‌هایش روند بررسی حسابرسی‌ها را در شورای چهارم استثنایی خواند و از بقیه اعضای شورا خواهش کرد، گزارش‌های حسابرسی سازمان‌های شهرداری تهران را به کمیسیون تلفیق محدود نکنند. دبیر پای مردم تهران را هم دیروز به صحن علنی شورا و بررسی موضوع حسابرسی به سازمان‌های تحت پوشش شهرداری باز کرد. آن هم وقتی که گفت: مردم تهران از ما به‌عنوان نمایندگان خودشان انتظار دارند موضوع حسابرسی‌ها را با جدیت دنبال کنیم. چرا به دروغ به مردم می‌گوییم در شهرداری تهران شفافیت مالی وجود دارد؟‌ مدت‌هاست شورای شهر به‌دنبال شفاف سازی است و حالا فضایی پیش آمده که شورای چهارم حسابرسی‌ها را به‌طور استثنایی بررسی و در همه موضوعات شفاف‌سازی می‌کند.دبیر البته تنها عضوی نبود که موضوع حسابرسی از شهرداری را پیش کشید، چرا که ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم در تذکر پیش از دستور خود، دبیر را خطاب قرار داد و به او گفت: حسابرسی از شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری در حال انجام است؛ اما اگر قرار است از وضع مالی شهرداری حسابرسی شود، از بانک شهر و شرکت رفاه هم که شهرداری در آنها سهام دارد، باید حسابرسی شود.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها