بعضی افراد هستند که وقتی سنشان را می‌پرسیم اصلا باورمان نمی‌شود ‌آنچه می‌بینیم با آنچه می‌شنویم تطابق داشته باشد و به همین دلیل یا با شک و شبهه گمان می‌کنیم قصد مزاح دارد یا این‌که یک جمله را با تعجب و شگفتی می‌گوییم: «خوب مانده‌ای»! چگونه است که این بعضی افراد جوانتر از سنشان می‌نمایند بدون آن‌که به رسم این روزها سراغ جراحی‌های پرخرج و پردردسر بروند؟ چگونه است که پوست برخی افراد دیگر شکسته‌تر و پرچین‌وچروکتر از آنچه واقعا باید باشد به نظر می‌رسد؟
کد خبر: ۸۶۰۸۵۵
6 عامل اثرگذار بر جوانی و پیری پوست

پیری پوست دلایل زیادی دارد که در این نوشتار قصد داریم برخی از آنها را برشماریم. اگر می‌خواهید شما هم پوستتان را شادابتر و زیباتر از آنچه سنتان هست نشان دهید به این موارد توجه کنید.

1ـ امضای والدین روی پوست

زیبایی پوست زمانی سریعتر از دست می‌رود که چند عامل اصلی نادیده گرفته شود. ژنتیک مهمتر از همه موارد دیگر بر آن اثر دارد. بخش زیادی از کیفیت پوست افراد در واقع موروثی است و حاصل ژنی که از پدر و مادر به او رسیده است. همان‌طور که می‌دانید DNA در واقع یک کپی در هم آمیخته شده از ویژگی‌های پدر و مادر است که تعیین می‌کند فرزند چه ویژگی‌هایی داشته باشد. پوست هم از این قاعده مستثنا نیست و اثراتی از خصوصیات پوستی پدر و مادر، اعم از رنگ یا جنس در آن وجود دارد.

2ـ همه چیز به آب زنده است

یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر کیفیت و شادابی پوست، توانایی نگهداری رطوبت در سلول‌های آن است. برخلاف عوامل ژنتیک، اگر شما پوستی خشک هم داشته باشید با رساندن رطوبت در زمان‌های لازم می‌توانید سلامت و البته زیبایی و شادابی آن را حفظ کنید. رطوبت باعث می‌شود سلول‌های زنده پوستی همچنان زنده بمانند و فعال باشند. رطوبت سبب قدرت بخشیدن به پوست برای مبارزه با آلودگی‌ها و مهمتر از آن توان بخشیدن به سلول‌ها برای حفظ حیات خود می‌شود. بر همین اساس ‌ وقتی در جاهای پر رطوبت مثل حمام قرار می‌گیرید نرمی بیشتری را در پوست خود می‌توانید احساس کنید.

3ـ هم دشمن آلودگی، هم دشمن پوست

بسیاری از ما برای حفظ بهداشت شخصی خود هنگام شست‌وشوی دست‌هایمان یا پاکسازی پوست بدنمان در حمام از وسایل پاک‌کننده‌ای مثل انواع صابون استفاده می‌کنیم. این مواد شوینده باعث برطرف شدن آلودگی‌ها از روی پوستمان می‌شوند. آلودگی‌ها خودشان از جمله عواملی هستند که باعث لطمه دیدن پوست و شدت گرفتن روند پیری در آن می‌شوند اما به گفته متخصصان، باید در استفاده از آنها بسیار محتاط و دقیق بود. شوینده‌ها از مواد شیمیایی تشکیل شده‌اند که گرچه آلودگی‌ها را پاک می‌کنند زیاده‌روی در استفاده از آنها سبب لطمه دیدن پوست هم می‌شود. درصدی از چربی باید روی پوست بماند تا خواص ارتجاعی و تغذیه‌ای آن حفظ شود؛ شوینده‌هایی مثل صابون این چربی‌ها را نیز از پوست می‌شویند. مواد شیمیایی به کار رفته نیز بر بافت پوست اثر می‌گذارند که به همین دلیل هر چه بیشتر پوست را در معرض آنها قرار دهیم، زیبایی و شادابی پوست را نیز از بین برده‌ایم.

4ـ تیغ دو لبه‌ای به نام آفتاب

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند اثرات بسیار بر زیبایی و سلامت پوست شما بگذارد نور خورشید است. نور خورشید اگرچه کمک شایانی به رسیدن ویتامین D به بدن می‌کند با این حال اشعه مضر فرابنفش را نیز همراه خود دارد که به‌شدت بر کیفیت پوست اثرگذار است و اگر بیش از حد باشد حتی سبب ایجاد، التهاب و قرمزی، سوختگی و نیز سرطان پوست می‌شود. چه باید کرد که این تیغ دولبه گلوی سلول‌های پوستتان را نبرد و نتواند به آسانی زندگی آنها را پایان دهد؟ استفاده از کرم‌های محافظ که پوست را از این اشعه مضر در امان نگاه می‌دارد ولی منافع دیگر همچون ویتامین مورد نظر را به آن می‌رساند. علاوه بر این، تا حد امکان خودداری از قرار گرفتن در معرض آفتاب به هنگامی که شدت این اشعه بیش از مواقع دیگر است؛ به‌عنوان مثال از یکی دو ساعت به ظهر مانده تا یکی دو ساعت به غروب این اشعه بیشتر است و اوج آن هم در حالتی است که خورشید مستقیم و عمود بر زمین می‌تابد.

5 ـ باز هم پای سیگار در میان است

از دیگر عواملی که باعث پیری زودتر پوست می‌شود سیگار و دود آن است. اگر می‌خواهید پوستی شاداب و جوان داشته باشید، بهتر است از این دو نیز دوری کنید؛ چه خودتان سیگار بکشید و چه در معرض دائمی دود سیگار دیگران باشید. سیگار باعث ایجاد اختلال در خونرسانی به نواحی پوستی می‌شود و وقتی مواد غذایی مورد نیاز به‌قدر کافی و به‌طور مناسبی به پوست نرسد افزایش چین‌ها و کاهش خاصیت الاستیکی پوست در پی آن خواهد آمد. این اثرات را به‌خصوص در ناحیه لب و دهان افراد سیگاری بیشتر می‌توان دید. سیگار همچنین به مواد شیمیایی مضر برای پوست مثل رادیکال‌های آزاد امکان فعالیت و جولان بیشتری می‌دهد تا با غلبه راحت‌تر بتوانند پوست شما را از جوانی به سمت پیری سوق دهند.

6 ـ ارتباط روحیات و خلق‌وخو با پوست و زیبایی

حتما تا به حال بسیار شنیده‌اید یا حتی ممکن است میان نزدیکان، دوستان و همکاران خود دیده باشید کسانی را که در عین جوانی، پوستی پر از چین و چروک و موهایی پر از رشته‌های سپید دارند. یکی از دلایل آن روحیات و خلق‌وخوی افراد است. استرس، عصبانیت، اضطراب‌های مداوم، افسردگی و مانند اینها باعث کاهش سریع زیبایی و شادابی مو و پوست می‌شود و بیماری‌های پوستی را نیز با خود همراه می‌کند.

***

با در نظر گرفتن این عوامل و پرهیز از آنچه برای پوست و زیبایی آن مضر است، شما هم می‌توانید انتخاب کنید جزو کدام یک از آن دسته‌های اولینی باشید که در ابتدا متذکر شدیم: آنها که پوستی لطیف و شاداب دارند و سنشان کمتر از سال عمرشان به نظر می‌رسد یا آنها که پوستی پر از چین و چروک دارند و پیرتر از آنچه عمر کرده‌اند به نظر می‌رسند.

چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها