گفت‌وگو با مهدی احمدی، نقاش و بازیگر

نقاشی باید خودش را تبلیغ کند

گفت‌وگو با کیخسرو خروش، نقاش و خوشنویس پیشکسوت

با «هنر» تجارت نکردم

یکی از معدود بازماندگان مکتب کمال‌الملک در نقاشی، کیخسرو خروش است. او نقاشی را نزد استاد حیدریان آموخته که از بزرگان این مکتب است. به همین دلیل نقاشی‌های رئال خروش همواره در هنر ایران مورد توجه بوده و در سال‌های اخیر در حراج‌های داخلی و خارجی مورد اقبال قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۶۰۴۳۹
با «هنر» تجارت نکردم

جدای از نقاشی، خروش از بزرگ ترین استادان خط نستعلیق معاصر به‌ویژه در عرصه کتابت است و آثار خوشنویسی او در سه دهه گذشته مورد اقبال خاص و عام بوده است. او در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان چهره ماندگار رشته خوشنویسی برگزیده شد. با خروش که این روزها هفتاد و چهارمین فصل خزان زندگی خود را سپری می‌کند، گفت‌وگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

این روزها بیشتر نقاشی می‌کنید یا خوشنویسی؟

کار خوشنویسی برای من تمرینی است؛ بیشتر نقاشی می‌کنم.

همچنان نقاشی رئال؟

بله. علاقه‌مندی من نقاشی رئال است.

فضاهای بکر روستایی، کوچه باغ‌ها و دیوارهای کاهگلی از مشخصه‌های بارز نقاشی‌های شماست. نمی‌خواهید به سوژه‌های دیگر هم بپردازید؟

البته سوژه‌های دیگر را دوست دارم ؛ اما اینها چیزهایی بوده که دیدم و در اختیار داشتم و روی آنها کار کردم.

حتما مطلع هستید که تابلوهای شما در حراج‌های داخلی و خارجی خوب به فروش می‌رسد.

این تابلوها را قبلا از من خریده اند و به فروش می‌رسانند. من خودم در جریان فروش کارهایم نیستم. حتی در جریان قیمت‌ها هم نیستم.

می‌دانید که طی سال‌های اخیر، آثار هنرمندان کشورمان در بازارهای جهانی با قیمت‌های خوبی به فروش می‌رود. به نظر شما رشد فروش بازار آثار هنر تجسمی‌ایران چه دلایلی دارد؟

خیلی هم مورد توجه قرار نگرفته. دست کم کارهای رئال خیلی مورد توجه نیست و کمتر به این نقاشی‌ها اهمیت داده می‌شود.

شما کارهایتان را به چه کسانی می‌فروشید؟

سابقا به آقای حسین شاه مرادی می‌دادم، اخیرا به کسی نمی‌دهم.

نمی‌خواهید نمایشگاهی از آثارتان برگزار کنید؟

چرا، خیال دارم نمایشگاه بگذارم منتها باید کارهایم را جمع‌آوری کنم. متاسفانه برخی کارهایم را طی چند سال گذشته از دست دادم و پراکنده شدند و نمی‌دانم الان دست کیست. به خاطر همین برای برگزاری یک نمایشگاه باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن کارهایم بکنم.

شما در نقاشی با واسطه استاد حیدریان، از شاگردان کمال‌الملک در نقاشی هستید. در نظر ندارید تجربیات خود را به جوانان و نسل‌های دیگر انتقال بدهید؟

چرا دوست دارم، ولی آموزش نقاشی یک آتلیه مناسب می‌خواهد که در اختیار ندارم. الان دفتری دارم که در آن خوشنویسی آموزش می‌دهم، اما برای آموزش نقاشی هم آتلیه لازم است و هم وسایل کار. البته برخی جوان‌ها کارهایشان را به من نشان می‌دهند و من روی کارشان نظر می‌دهنم.

سجاد روشنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها