آموزش یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر هنری خصوصا موسیقی است به طوری در عرصه موسیقی از چند قرن گذشته این مقوله توسط استادان بنام به صورت سینه به سینه و طی سالیان گذشته به واسطه کتاب‌های مختلف به هنرآموزان این هنر منتقل شده است.
کد خبر: ۸۵۸۱۶۲
کتابی برای نواختن «کاخن»

به گزارش جام جم نوا، از زمانی که موسیقی به نت درآمد و نوازندگان برجسته هر ساز دست به نگارش کتاب‌هایی در زمینه ساز خود زدند.

آموزش موسیقی وجهه دیگری به خود گرفت به طوری که در برخی مواقع بسیاری که دسترسی به استاد خوب نداشتند با بهره‌گیری از انواع کتاب‌های موسیقی به صورت خودآموز اقدام به یادگیری کردند.

در میان انبوهی از کتاب‌های آموزش موسیقی، به تازگی کتابی برای آموزش ساز کاخن با عنوان «شیوه نوازندگی کاخن» با تالیف محمدرضا رئیسی منتشر شده که به نوعی می‌توان گفت نخستین شیوه آموزشی ساز کاخن در ایران است.

جلد اول این کتاب آموزشی اختصاص به ریتم‌های آمریکای لاتین و آفریقا دارد و مواردی را با عناوینی چون پیشینه ساز کاخن، ساختار کاخن و نحوه نگهداری از آن، انواع کاخن، چگونگی نشستن نوازنده روی ساز، محل قرارگیری دست‌ها در سبک پرویی، کوبایی و اسپانیایی، استفاده کردن از پا و ناخن،

تمرین‌های فِلَم و دراگ، الگوهای ریتمیک، انواع ریز، ریتم‌های شافل، شیکر، ریتم‌های آمریکای لاتین و آفریقا، ریتم‌های 6.8، ریتم‌های لنگ و... در 5 فصل به هنرجویان ارائه داده است.

محمدرضا رئیسی، مولف این اثر در بخش پیشگفتار به مواردی درخصوص انتشار این کتاب اشاره کرده و آورده است:

«بی‌تردید در فرهنگ و موسیقی آمریکای لاتین و اسپانیا،ساز کاخن یکی از مهم‌ترین سازهای کوبه‌ای به شمار می‌رود و با گسترش این گونه‌های موسیقایی در پهنه فرهنگی جهان، بدیهی است که گرایش به سمت این سازِ بسیار ساده ولی پرتوان ‌رو به فزونی است.

کمابیش در یک دهه گذشته، ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و روز به روز علاقه‌مندان ساز کاخن افزایش یافته است.

ولی با توجه به فقدان شاخه تخصصی سازهای کوبه‌ای در مراکز عالی آموزش موسیقی،‌ از یک سو و کمبود چشمگیر اساتید فن از سویی دیگر اسلوب مدون آموزشی برای این ساز تدوین نشده و در نتیجه در تربیت نوازنده ساز کاخن پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است.»

وی در ادامه آورده است: «این کتاب به عنوان نخستین شیوه آموزشی ساز کاخن در ایران، تلاشی است در راستای آموزش روشمند این ساز بر مبنای اسلوب نوازندگان پیشرو آمریکای لاتین و آفریقا.

این کتاب به نحوی تنظیم شده است تا هم برای نوازندگان سازهای کوبه‌ای که کاخن را به عنوان ساز دوم می‌نوازند، کاربردی باشد و هم نیازهای مبتدیان را به کلی مرتفع سازد.

نوشتن این کتاب که در دو جلد است حدود 2 سال به طول انجامیده که هم‌اکنون جلد اول آن منتشر شده و جلد دوم نیز آماده انتشار است.

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها