نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی در گزارشی با اشاره به نقش عربستان در تبلیغ وهابیت، این کشور را در حملات تروریستی پاریس مقصر دانسته و از سیاست اهمال‌کارانه واشنگتن در قبال ریاض و تنش‌آفرینی با ایران انتقاد کرده است.
کد خبر: ۸۵۸۱۲۵
نقش مستقیم عربستان در حملات پاریس

به گزارش فارس، نشریه فارن‌پالیسی، نوشت:«بسیاری از توطئه‌گران از منطقه مولانبئک در بروکسل هستند. در دهه 1970 عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج (فارس)، مدارس وهابی را تأمین مالی کردند.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «چرا ما با این تبلیغات خشونت‌آمیز و قرون وسطایی عربستان سعودی کنار می‌آییم؟ با دوستان اینچنینی، چه کسی دشمن می‌خواهد؟»

فارن‌پالیسی در ادامه قطع نفت ایران از بازارهای جهانی را هم در این امر دخیل دانسته است: «پاسخ ساده در نفت است: ما ترجیح داده‌ایم از عربستان سعودی نفت بخریم و منبع نفت ایران شیعه را قطع کنیم.»

این گزارش تأکید می‌کند خرید نفت به بهای سنگین‌تر و در مقابل، مهار پوچ‌گرایی مورد تبلیغ عربستان، می‌تواند معامله‌ای ارزشمند باشد.

نشریه آمریکایی، سیاست واشنگتن برای «دیوسازی از ایران» را نیز از جمله سیاست‌های نادرست این کشور دانسته و نوشته است: «ما خودمان را محصور یک نسل دیوسازی از ایران و منزوی کردن آن کرده و نیرویی برای موازنه متقابل در برابر ایدئولوژی سنی عربستان سعودی باقی نگذاشته‌ایم.»

این گزارش می‌افزاید: «ما به اشغال سفارت آمریکا در سال 1979 اشاره می‌کنیم اما فراموش می‌کنیم که احساسات ضد آمریکایی ایرانی‌ها نتیجه قابل پیش‌بینی اقدام سازمان سیا در سرنگون کردن دولت قانونی مصدق در سال 1953 بود.»

فارن‌پالیسی می‌نویسد: «ما در برابر عربستان سعودی، اهرم فشار داریم، اگر بخواهیم از آن استفاده کنیم. باید فروش سلاح به این کشور را متوقف کنیم و اصرار کنیم که این کشور به حمایت مالی از بنیادگراها در افغانستان، پاکستان، سوریه و کشورهای بالکان پایان دهد. استفاده از راه حل‌های تاکتیکی برای خاورمیانه، در حالی که عربستان آزاد است روی آتش‌ها نفت بریزد، معنایی ندارد.»

زدوخورد در جلسه اصلاح‌طلبان

جلسه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در کرمانشاه توسط برخی از دبیران احزاب اخراج‌شده از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به زدوخورد منجر شد.

به گزارش تسنیم، جلسه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در کرمانشاه توسط برخی از دبیران احزاب اخراج شده از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، به زد و خورد منجر شد.

بر اساس این گزارش در جلسه احزاب اصلاح‌طلب که در دفتر حزب کارگزاران برگزار شد، برخی از دبیران احزاب اخراج شده از شورای هماهنگی اصلاحات، که با هدف حل و فصل اختلاف‌ها در این جلسه حضور یافتند، کار را به زد و خورد کشاندند.

در این میان بعد از درگیری‌های لفظی دبیر یکی از احزاب اصلاح‌طلب با گروه جامعه دانش‌آموختگان و دانشگاهیان اصلاح‌طلب موسوم به جاداک، دبیر مجمع اسلامی کارمندان با یکی از همراهان جاداکیها درگیر شده و کار به مشت و لگد می‌کشد.

افراد درگیر در این مجادله، وسایل دفتر حزب کارگزاران از جمله، گوشی موبایل، قندان و... را به‌سوی یکدیگر پرتاب کردند.

حملات علیه داعش کافی نیست

رئیس‌جمهوری روسیه گفت،‌ کمپین نظامی مسکو در سوریه تا به امروز به دستاوردهای کافی نیجامیده و فاز بعدی لازم است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ریا نووستی، ولادیمیر پوتین تاکید کرد: اهداف ما تکمیل شده و این روند به خوبی انجام شده است اما تا به امروز این عملیات‌ها برای پاکسازی سوریه از شورشیان و تروریست‌ها و محافظت از روس‌ها از حملات تروریستی احتمالی کافی نبوده است.

رئیس‌جمهوری روسیه در جریان ویدیو کنفرانسی با مقا‌م‌های نظامی کشورش افزود: ما کارهای زیادی داریم و امید دارم که فاز آتی نیز در همین سطح بسیار عالی و حرفه‌ای انجام شود و به نتایج مورد انتظار دست یابیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها