مشاور ارشد وزیر خارجه کشورمان با انتقاد شدید از موضع‌گیری‌های وزیر خارجه عربستان در مورد ایران گفت: به نظر می‌رسد قوه عاقله‌ای بر سیاست خارجی عربستان حاکم نیست.
کد خبر: ۸۵۷۸۳۶
نژاد پرستی عادل ‌الجبیر

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با تاکید بر این که حرف‌های اخیر عادل الجبیر در مورد ایران بوی نژادپرستی می‌دهد خاطرنشان کرد: عربستان در یکی دو سال اخیر مواضعش در مورد ایران به خصوص موضوع هسته‌ای شبیه اسراییل بوده است.

سید محمد صدر، در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر این موضوع که در سال‌های اخیر عربستان از یک حکومت محافظه‌کار به یک دولت رادیکال تبدیل شده است، تصریح کرد: رقابت بین ایران و عربستان مسأله جدیدی نیست اگرچه آن‌ها در حال حاضر تلاش می‌کنند که این رقابت را به یک رقابت خصمانه تبدیل کنند و ما نباید اجازه چنین کاری را به آن‌ها بدهیم.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر خارجه عربستان در مورد ایران گفت: نژادپرسی یکی از بدترین پدیده‌هاست و حرف‌های اخیر عادل الجبیر در مورد ایران بوی نژادپرستی می‌دهد قبل از این که در ماجرا بحث شیعه و سنی مطرح باشد صحبت‌هایی که او می‌کند مبتنی بر این تفکر است. مثلا می‌گوید ایرانی‌ها دارند کشورهای عربی را اشغال می‌کنند. در واقع بحث فارس و عرب و این طور دسته‌بندی‌ها را مطرح می‌کند، در حالی که برای وزیر خارجه یک کشور خیلی زشت است که حرف‌های نژادپرستانه بزند. باید به ایشان تذکر داد و تاکید کرد که اختلافات سیاسی است و مدل دیالوگ مذاکره و مصاحبه باید به گونه‌ای باشد که جنبه نژادپرستانه نداشته باشد.

او در بیان تشریح این گونه رفتارها از سوی مقامات عربستانی گفت: مجموعه عوامل از جمله ناپختگی و احساس عقب افتادگی در اموری مانند یمن، سوریه و .. باعث شده که مقامات عربستانی چنین مواضعی را بگیرند. این گونه مواضع از نظر روانشناسی سیاسی دارای اشکالات بسیار زیادی است و باید روانکاوی شود.

توهین نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پناهجویان سوری

بن کارسون، نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا، در یکی از سخنرانی‌های تبلیغاتی خود پناهجویان سوری را با لقبی زشت خطاب قرار داده و حضور آنها در خاک آمریکا را ریسکی بزرگ دانسته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، کارسون در این سخنرانی مدعی شد آنهایی که جنگ و خشونت در سوریه را تجربه کرده‌اند مانند یک «سگ هار» هستند و حضور آنها در آمریکا امنیت کشور را به خطر می‌اندازد.

کارسن در سخنرانی که در شهر موبیل ایالت آلاباما انجام داد، گفت: «اگر سگ هاری در اطراف خانه شما پرسه بزند، بدون شک شما نظر خوبی راجع به آن سگ نخواهید داشت.»

کارسون در این سخنرانی با انتقاد از طرح باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای پذیرش سالانه ده هزار پناهجو سوری، گفت: «باید ساز و کاری اتخاذ شود که براساس آن بتوانیم تشخیص دهیم که سگ هار کدام است.»

بازداشت تهدیدکننده ‌مسلمانان ‌کانادا

مقامات پلیس کانادا اعلام کردند: فردی را که که در پیامی ویدئویی مسلمانان این کشور را تهدید به مرگ کرده بود، بازداشت شده است.

میزان به نقل از رسانه های کانادا خبر داد، پلیس و نیروهای امنیتی کانادا فردی را که سه شنبه گذشته با انتشار پیامی ویدئویی با چهره مبدل در یوتیوب، مسلمانان شهر کِبِک مرکز ایالت کبک را تهدید به مرگ کرده بود، دستگیر کرده اند.

رئیس پلیس این شهر اعلام کرد: فرد مضنون اکنون در بازداشت به سر می‌برد و بازجویان از او بازجویی می‌کنند.

یک مسئول بلند پایه امنیتی شهر کبک، هشدار داد که تهیه و انتشار چنین ویدئوهایی در فضای مجازی، واکنش‌ قاطع دستگاه‌های قضایی را در پی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها