اکرم محمدی، مریم سریال «نیمه پنهان ماه»:

اگر عشق، واقعی باشد چرا که نه؟!

اکرم محمدی 57 ساله، سه دهه‌ است در تلویزیون، سینما و روی صحنه فعالیت حرفه‌ای‌ دارد. از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های این خانم بازیگر، بازی او در مجموعه خانوادگی «نیمه پنهان ماه» به کارگردانی مجیدجعفری است که ماه رمضان سال 73 از تلویزیون پخش شد و نگاه خیلی از مجموعه‌سازان و کارگردانان را به‌ساخت مجموعه‌های مناسبتی جلب کرد.
کد خبر: ۸۵۷۴۹۵
اگر عشق، واقعی باشد چرا که نه؟!

محمدی در نیمه پنهان ماه ایفاگر نقش مریم بود؛ مریمی که با عشق، صبر، وفاداری و امید توانست پس از سال‌ها انتظار به مقصود و محبوبش برسد.

به نظر می‌رسد بازی در سریال «نیمه پنهان ماه»، نقطه عطف حضور جدی شما در تلویزیون باشد و با نمایش این سریال جای پای شما درتلویزیون محکم‌ترشد.

من پیش از این سریال نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن در هشتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم مادرشده بودم. به نظرم ویژگی خاص مجموعه نیمه پنهان ماه، نمایشش برای اولین مرتبه در ماه رمضان سال 73 بود که ماراتن ساخت سریال‌های مناسبتی در فضای رقابتی از شبکه‌های مختلف سیما را بین کارگردانان آغاز کرد. به نظرم این مجموعه، بنیانگذار سریال‌های رمضانی است و از آنجا که من یکی از نقش‌های اصلی آن را ایفا می‌کردم، بیشتر دیده شدم. از سال 73 تا امروز سریال‌های مختلفی برای رمضان ساخته شده است، اما متاسفانه بعضی‌هایشان کارهای باکیفیت، خوب و ماندگاری از آب درنیامده‌اند.

چه دلایلی باعث شد سریال نیمه پنهان ماه بازخورد خوبی از مخاطبانش بگیرد و ماندگار شود؟

این مجموعه به دلیل فیلمنامه قوی، کارگردانی خوب و بازیگران حرفه‌ای و همچنین حس همکاری و همدلی میان عوامل، اثر ماندگار و جذابی شد که هنوز هم پس از گذشت 31 سال مخاطبان زیادی دارد.

چطور شد که به این سریال پیوستید؟

این مجموعه ابتدا با کارگردانی مسعود فروتن با همکاری رضا انصاری و بهرام شاه‌محمدلو ساخته می‌شد و حمیرا ریاضی نقش مریم را بازی می‌کرد، اما بعد به دلایلی،کارگردانی این مجموعه به مجیدجعفری، همسر سابقم واگذارشد. در آن زمان، بسیار شلوغ و پرکار بودم، اما به اصرار وی به این مجموعه پیوستم.

صحبت از نقش‌آفرینی در کنار مجید جعفری، همسرسابق‌تان شد. آیا بازی در کنار همسرتان با توجه به نقش عاشقانه شما راحت‌تر نبود؟

خیر، در آن دوران به دلیل محدودیت‌ها و ممیزی‌هایی که وجود داشت، مساله زن و شوهری نیز کاربردی نداشت و با توجه به این‌که در تیتراژ مجموعه، نام هر دوی ما را کنار هم زده بودند، باز هم سکانسی را که مریم پس از سال‌ها همسرش را روی صندلی چرخ‌دار می‌بیند و دسته صندلی را می‌گیرد و کنار چرخ می‌نشیند، حذف کردند.

به نظرتان، نقش شما در این مجموعه با توجه به عشق و انتظار و اطمینانی که از بازگشت همسرتان داشتید، کمی اغراق‌آمیز نبود؟

شاید شخصیتی مانند مریم که با وفاداری، صبر، عشق و حس اطمینانی که از سلامت و بازگشت همسرش داشت، در زندگی امروزی، کمی غیرقابل باور به نظربیاید اما اگر عشق، واقعی باشد، چراکه نه؟! نقش مریم، برای من بسیار جذاب و دوست‌داشتنی بود و خودم را به آن نزدیک کرده بودم.

در زندگی واقعی چقدر شبیه مریم سریال نیمه پنهان ماه هستید؟

متاسفانه در زندگی واقعی هیچ‌گاه در جایگاه مریم قرار نگرفتم و تجربه عشق را نداشتم. شاید اگر عشق را تجربه می‌کردم من نیز مانند مریم، انتخابم برای ادامه زندگی، سال‌ها انتظار و وفاداری می‌بود.

بازخورد مردم در زمان پخش سریال چگونه بود؟

مجموعه‌هایی مانند نیمه پنهان ماه، پدرسالار، خانه سبز و... که مضمون خانوادگی دارند برای مردم جذاب هستند به‌طوری‌که آنها نسبت به بازیگرانی که مدت‌ها در قاب تلویزیون می‌بینند، حس نزدیکی پیدا می‌کنند. کاش به جای خاطره‌بازی، خاطره‌سازی کنیم و با تلاش و عشق، مجموعه‌های باکیفیت و ماندگار دیگری را برای مردم بسازیم.

چه خاطره جالبی از بازی در مجموعه نیمه پنهان ماه دارید؟

تمام لحظات سریال برایم خاطره است، اما وقتی جای خالی بازیگرانی همچون زنده‌یاد مهین شهابی و جلال مقدم را می‌بینم متاثر و دلگیر می‌شوم. امیدوارم هنرمندان قدیمی به عنوان گنجینه‌های هنر نمایشی، سلامت و پایدار باشند.

عاطفه سادات حسین‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها