شهرستان کوهدشت استان لرستان به دلیل داشتن شرایط مساعد آب و هوایی، مستعد کاشت و تولید انواع ارقام محصول انار است و بیشتر باغ‌های انار آن در بخش طرهان، کوهنانی و منطقه ویژه تنگ سیاب قرار دارند،‌ به‌طوری که در این منطقه، 1700 هکتار باغ مثمر وجود دارد که در آن سالانه بیش از 26 هزار تن انار به عمل می‌آید و بخش عمده‌ای از آن به بازار مصرف داخلی اختصاص می‌یابد و بخشی از آن صادر می‌شود، اما متاسفانه این روزها باغ‌های انار سیاب حال و روز خوبی ندارند و انبوه مشکلات مربوط به بخش کشاورزی و باغداری، تولیدات و سطح برداشت باغداران این منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است.
کد خبر: ۸۵۵۴۵۸
انار سیاب در جستجوی بازار

به گفته کارشناسان باغبانی و کشاورزی استان لرستان، انار تنگ سیاو (سیاب) کوهدشت چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی برای صادرات بسیار مناسب است. درواقع ارقام یاقوت سیاب، امید سیاب و دردانه سیاب به‌عنوان ارقام صادراتی این شهرستان شهرت دارد‌. یکی از ویژگی‌های انار سیاب، ارگانیک بودن آن به دلیل استفاده بسیار کم از کود شیمیایی و سموم است‌. با وجود این امتیازات، این محصول با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

انار سیاب به نام دیگر

حجت ولی‌زاده، یکی از باغداران روستای نامکول منطقه زیرتنگ سیاب، مهم‌ترین مشکلات باغداران سیاب کوهدشت را نداشتن جاده دسترسی مناسب، کمبود آب در فصل تابستان به دلیل افزایش باغات، نبود صنایع تبدیلی فعال و خریدار انار ریز، خاکی بودن جاده بین مزارع و باغات و وجود دلالان و واسطه‌ها عنوان می‌کند.

وی می‌افزاید: بعد از گذشت سه سال که قرار بودن انار سیاب با برند سیاب به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود، هنوز اقدامی در این باره انجام نگرفته است و انار سیاب به دلیل کیفیت آن در بازارهای داخلی با نام ساوه و دیگر شهرها عرضه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: حتی مسئولان هم در طول سال به این منطقه رسیدگی نمی‌کنند و فقط در زمان‌هایی مانند جشن برداشت انار به منطقه سر می‌زنند و مشکلات باغداران منطقه همچنان پابرجاست.

ولی‌زاده بیان می‌کند: متاسفانه طرح اجرای کانال‌های بین مزارع که قرار بود توسط جهاد کشاورزی اجرا شود، به علت غیراستاندارد بودن لوله‌های انتقال، بی‌نتیجه ماند وحتی نهال‌هایی که قرار بود توسط این سازمان توزیع شود، به علت نداشتن پشتوانه مطالعاتی عملیاتی نشد. تنها نتیجه این کار برای باغداران منطقه، بدهکار شدن آنها به بانک‌ها برای بازپرداخت تسهیلاتی بود که به علت اجرا نشدن طرح، برای آنها سودی نداشت.

این باغدار کوهدشتی به مشکلات دیگری از قبیل نبود دفاتر خدمات پست بانک و اینترنت در این منطقه اشاره می‌کند و می‌افزاید: انجام امور مالی، بازاریابی، امور اداری و... نیازمند این زیرساخت‌ها‌ست، ولی هنوز اقدامی برای رفع این کاستی‌ها صورت نگرفته است.

تلاش برای رفع مشکلات

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت نیز درباره مشکلات باغداران این منطقه می‌گوید: در زمینه دریافت کود هیچ محدودیتی وجود ندارد و با توجه به این که فروش کود آزاد است، باغداران می‌توانند به میزانی که نیاز دارند، تامین کنند.

بهمن فریدونی می‌افزاید: چند سال است مکاتبات و پیگیری‌های زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی با مشارکت مخابرات انجام می‌دهیم، اما هنوز نتیجه مطلوبی حاصل نشده و لازم است شرکت مخابرات در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد.

این مسئول به مشکلات تنها واحد فرآوری این محصول اشاره می‌کند و می‌گوید: این کارخانه تاکنون 500 میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کرده اما مشکل اصلی این شرکت بازاریابی است زیرا با توجه به شرایط تولیدی که دارد، در ابعاد بزرگ کار می‌کند و همه باغداران و کشاورزان نمی‌توانند از این کارخانه برای فرآوری محصولاتشان بهره ببرند. وی ادامه می‌دهد: در‌خصوص آسفالت راه دسترسی هم باید گفت، مشکل خاصی وجود ندارد و فقط منطقه رودبار آن هم به علت وجود سد سیمره و اراضی آن منطقه ـ که بعدا زیر سد می‌رود ـ آسفالت نشده است.

این مسئول با اشاره به این که 25 کیلومتر کانال کشی آب در این منطقه صورت گرفته است، می‌گوید: با توجه به این که کانال‌های آب در مناطقی که آب مورد نیازشان را از چشمه‌ها و سراب‌ها تامین می‌کنند، ایجاد می‌شود، لازم است 8 تا 10 کیلومتر کانال در منطقه ایجاد شود.برای اجرای این کار به بیش از 10 تا 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مریم مهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها