رئیس سازمان انرژی اتمی: قبل از دریافت سند، اقدامی در اراک انجام نمی‌دهیم

ایران منتظر سند رسمی برای بازطراحی رآکتور اراک

رآکتور آب سنگین اراک، یکی از چالشی‌ترین موضوعات در مذاکرات هسته‌ای بود که نهایتا مقرر شد این رآکتور، با حفظ قابلیت آب سنگین آن به‌گونه‌ای بازطراحی شود که میزان پلوتونیوم تولیدی آن کاهش یابد تا نگرانی‌های ادعایی درباره احتمال به‌کارگیری این پلوتونیوم در ساخت سلاح اتمی از بین برود.
کد خبر: ۸۵۳۴۴۵

البته این بازطراحی نیز حساسیت‌های خود را دارد و به انجام اقداماتی از سوی مقابل موکول شده است و آن‌طور که رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به‌تازگی تاکید کرد، ایران منتظر سند رسمی است که شش کشور مقابل باید تهیه و ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی که برای رایزنی با مقامات ژاپنی به این کشور سفر کرده بود، افزود: تا زمانی که این سند در اختیار ایران قرار نگیرد هیچ کاری به صورت متقابل از سوی ایران در این مرکز تحقیقاتی صورت نخواهد گرفت. این اظهارات علی‌اکبر صالحی به نوعی اجرای بخشی از دستوراتی است که رهبر معظم انقلاب در نامه خود خطاب به رئیس‌جمهور بر آن تاکید کردند.

موضوع بازطراحی رآکتور اراک، یکی از دو موضوعی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انجام آنها را به گزارش آژانس و پایان پرونده موسوم به پی.ام.دی، منوط کردند. ایشان همچنین تاکید کردند: اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ اراک با حفظ هویت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.

اسناد 3 مرحله‌ای

آن‌طور که مذاکره‌کنندگان کشورمان گفته‌اند، بازطراحی رآکتور اراک، تک‌پروژه‌ای نخواهد بود و در چند پروژه با مدیریت ایران انجام خواهد شد.

وزیر امورخارجه کشورمان هم درباره مراحل تهیه و تدوین سند رسمی رآکتور اراک با بیان این‌که این سند در سه مرحله تهیه می‌شود، گفته بود: در مرحله اول بیانیه مشترک بین آقای صالحی و وزیر انرژی آمریکا و همتای چینی انجام شد و همزمان با روز تصویب توسط کاخ سفید، روی سایت آمریکا قرار گرفت. وی در خصوص مرحله دوم سند رسمی رآکتور اراک نیز اظهار کرد: مرحله دوم سند رسمی یا در سطح وزرا یا سطح مناسب دیگری بین ایران و همه اعضای گروه 1+5 امضا خواهد شد. پیش‌نویس آن قطعی شده است و منتظر نهایی شدن و امضا هستیم.

ظریف، مرحله نهایی این سند را نیز مربوط به جزئیات هر یک از پروژه‌های مربوط به رآکتور اراک دانست و آن‌طور که اکنون رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفته، ایران منتظر این سند است و تا قبل از دریافت آن، اقدامی انجام نخواهد داد. اقدامی که البته قطعا بعد از پایان پرونده پی.ام.دی نیز خواهد بود.

اجرایی شدن برجام، شاید اوایل دی

البته بحث بازطراحی رآکتور اراک، فقط بخشی از مباحث مطرح در برجام است و ایران در برخی دیگر از بخش‌ها نیز باید اقداماتی انجام دهد که یکی از آنها بحث کاهش تعداد سانتریفیوژهاست.

صالحی در جمع شماری از دیپلمات‌ها و مسئولان بخش‌های مختلف انرژی در توکیو خاطرنشان کرد: بخشی از تعهدات ایران مربوط به کاهش تعداد سانتریفیوژهاست که ایران مقدمات این کار را آغاز کرده است.

البته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، هفته گذشته در این زمینه توضیح داده بود که این اقدامات، مقدماتی است و ایران فعلا سانتریفیوژها را جداسازی نمی‌کند بلکه زمینه‌هایی را فراهم می‌کند تا در زمان اجرا، کارها با سرعت بیشتری جلو برود. این اقدامات مقدماتی ایران در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که بررسی‌های خود را در زمینه بحث‌های مربوط به پی.ام.دی در داخل کشورمان انجام داده، در حال تحلیل این داده‌هاست. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در دیدار نخست‌وزیر ژاپن با اشاره به همین موضوع اظهار کرد: تا 24 آذر (15 دسامبر) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ارزیابی خود را از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اعلام می‌کند و پیش بینی ما این است که در اوایل دی (اواخر دسامبر) روز اجرای برجام فرا می‌رسد.

تاکید چین و آمریکا بر همکاری در اجرای برجام

وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود با ابراز خرسندی از توافق وین و نتایج به‌دست آمده در آن، بر تداوم همکاری میان دو کشور در اجرای موارد کامل «برجام» و حل کامل موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد. به گزارش ایرنا، «وانگ یی» در این گفت‌وگو که دیروز صورت گرفت، تصریح کرد: چین و آمریکا در حل موضوع هسته‌ای ایران همکاری‌های خوبی داشتند و این همکاری‌ها را تا پایان کار همچنان ادامه خواهند داد. جان کری نیز با قدردانی از تلاش‌های چین برای حل موضوع هسته‌ای ایران در طول سال‌های اخیر، ابراز امیدواری کرد چین و آمریکا به اتفاق طرف‌های ذی‌ربط همچنان به تلاش‌های خود برای اجرای برنامه «جامع اقدام مشترک» و همچنین «بازسازی رآکتور آب سنگین اراک»، ادامه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها