تحول نظام آموزشی در گرو دانش آموزان تربیت‌ شده

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تلاش شده نوع نگاه به دانش‌آموز عوض شود و نگاه‌های رایج و متاسفانه گاه غلط به سمت نگاهی که دانش‌آموز را امانت الهی و مجموعه‌ای از استعدادهای خدادادی می‌داند، تغییر کند.
کد خبر: ۸۵۲۸۰۰
تحول نظام آموزشی در گرو دانش آموزان تربیت‌ شده

دانش‌آموز در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک تربیت‌پذیر فعال دیده می‌شود بنابر این در تمام سند به جای واژه تربیت کردن، از واژه تربیت شدن استفاده شده است.

در نگاه اول که مبتنی بر تربیت کردن است فاعل اصلی معلم است و دانش‌آموز عنصری منفعل اما در نگاه دوم معلم تنها فراهم‌آورنده تربیت‌پذیری است که به این ترتیب عنصری که باید حرکت کند و تربیت شود خود دانش‌آموز است که در فرآیند یادگیری و یاددهی همه چیز به اراده، انگیزه و تلاش او بستگی دارد.

همچنین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فقط به ساحت تربیتی و علمی دانش آموز تاکید نشده بلکه استعدادهای متنوع و متکثر آنها مورد توجه قرار گرفته که در ادبیات سند در شش ساحت طبقه‌بندی شده است. براین اساس نظام آموزشی وظیفه دارد تمام ابعاد وجودی دانش‌آموز را شناسایی و زمینه پرورش استعدادهایش را فراهم کند.

در سند تحول از دانش‌آموز خلاق،‌ کارآفرین، متخلق به اخلاق الهی مثبت‌گرا، امیدوار به آینده، هدفمند، ظلم ستیز و عدالت‌گستر به عنوان دانش‌آموز برتر یاد شده که مدارس موظف به فراهم آوردن زمینه دستیابی به این ویژگی‌ها هستند.

دانش‌آموزان باید کارگروهی را در مدرسه یاد بگیرند و با مسئولیت‌های فردی و اجتماعی در کلاس درس و مدرسه آشنا شوند.

دانش‌آموز در تراز جمهوری اسلامی دانش‌آموزی است که با باور به اعتقادات دینی و وفاداری به ارزش‌های اسلامی و ایرانی با ادبیات جهانی آشنایی داشته و مسئولیت خود را در صحنه ملی و جهانی انجام دهد و برای خود اصالت فردی و خانوادگی و رسالت ملی و جهانی قائل باشد.

نکته این است که دانش‌آموزان همه شایستگی‌ها و مهارت‌های لازم را برای انجام این رسالت‌ها باید در مدارس فرا بگیرند، مدارسی که در آن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به معنی دقیق کلمه جاری و ساری است و نیز از معلمانی بهره‌مند است که نقش‌ خود را به‌درستی ایفا می‌کنند.

مهدی نویدادهم - دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها