با تماشای فیلم بهراحتی میتوان متوجه این نکته شد که گاجینی نسخه دوبارهسازی شده هندی فیلم معروف «یادآوری/ ممنتو» کریستوفر نولان است. با وجود این آآر موروگا دوس، کارگردان فیلم توانسته یک اثر هندی شده خیلی خوب و شسته و رفته ارائه دهد. عامرخان در داستان فیلم (که حال و هوایی متفاوت از فیلمها و سبک متداول بالیوودی دارد) در نقش مردی ایفای نقش می کند که هیچ خاطرهای از گذشته خود ندارد. برای همین منظور او که به فراموشی دچار شده، از آدمها و محیط دور و برش عکس و یادداشت برمیدارد. این کار او تلاشی برای به خاطر سپردن آدمها و اتفاقات دوروبرش است. تنها چیزی که او به یاد میآورد کلمه گاجینی است و وی به دنبال آن است که رمز و راز پشت سر این کلمه را کشف کند. این تلاش مرد جوان را به سمت یک واقعیت دردناک راهنمایی میکند. موروگا دوس همین داستان را در سال 2005 به زبان تامیلی ساخت و عامرخان پس از دیدن آن به فیلمساز پیشنهاد تولید نسخه هندی زبان آن را داد.
عامرخان برای بازی در گاجینی یک سال تمرین کرد تا از نظر روحی و روانی با نقش خود همراه شود. او وزن خود را هم کاهش داد موهایش را کاملا کوتاه کرد. با این فیلم او چهره تازهای از خودش ارائه داد و به همین دلیل بود که تا زمان اکران عمومی آن، عکسی از وی در رسانههای گروهی چاپ نشد. پس از نمایش عمومی فیلم، نام آن به صورت سوژه منتقدان و رسانهها درآمد. در حالی که در غالب فیلمهای هندی نام کاراکتر اصلی و مثبت داستان بهعنوان نام فیلم انتخاب میشود، در اینجا گاجینی نام کاراکتر خبیث ماجراست. 1500 سالن نمایش در هند و بقیه کشورهای جهان گاجینی را نمایش دادند. این رقم، یک رکورد برای تعداد سینماهای نمایشدهنده یک فیلم هندی بود. موفقیت بالای مالی و انتقادی فیلم، راه را برای بازیهای کامپیوتری آن هم باز کرد. گاجینی از یک نظر هم جنجالی و خبرساز شد، آآر موروگا دوس کارگردان فیلم کمی قبل از پایان فیلمبرداری فیلم توسط پلیس دستگیر شد. علت دستگیری، شکایت تهیهکننده نسخه تامیلی زبان گاجینی از او بود. این تهیهکننده گفته بود موروگا دوس امتیاز تولید نسخه هندی زبان فیلم را خریداری نکرده است. این در حالی است که کریستوفر نولان خبر داشت که هندیها فیلمی شبیه ممنتوی او ساختهاند. آنیل کاپور، بازیگر معروف هندی که در «میلیونر زاغهنشین» بازی داشت، در گفتوگویی از دیدار و صحبت با این فیلمساز آمریکایی خبر داد و گفت کمی از بابت این کار «ابراز نگرانی» کرده است.
عامرخان فقط لقب رکورددار یک فیلم 100 کروری در جدول گیشه نمایش سینماهای هند نیست. او با فیلمهای «3 احمق» و «پی کی» در سالهای 2009 و 2014 هم رکورد یک فروش 200 و 300 کروری را شکست، اما برای تماشاگران هندی و غیرهندی موفقیت 100 کروری گاجینی چیز دیگری است و قابل مقایسه با موفقیتهای مالی دیگر این بازیگر و صنعت سینمای هند نیست. گاجینی نوع تازهای از سینما را به بالیوود معرفی کرد که با استقبال بالای تماشاگران بومی روبهرو شد. این مساله راه را برای تولید فیلمهای مستقل و غیرمتعارف در قلب بالیوود باز کرد، فیلمهایی که فاصله زیادی با دنیای رنگارنگ و خوشرنگ و لعاب فانتزی مرسوم بالیوودی دارند. منتقدان سینمایی هند از عامرخان بهعنوان پیشگام این موضوع یاد میکنند.
کیکاووس زیاری
جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد