به نظر می‌رسد اولین تغییر در کانادا پس از روی کار آمدن جاستین ترودو از حزب لیبرال به عنوان نخست‌وزیر، مربوط به سیاست خارجی باشد. ترودو در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، جنگنده‌های کانادایی را از ائتلاف بین‌المللی علیه داعش خارج کند.
کد خبر: ۸۴۸۷۰۳

در همین راستا، ترودو روز گذشته در کنفرانسی خبری اعلام کرد سه‌شنبه شب با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تماسی تلفنی داشته و به وی اطلاع داده است که کانادا جنگنده‌های خود را از جنگ علیه داعش در عراق و سوریه خارج می‌کند، اما برای این اقدام زمان تعیین نکرد. ترودو با تاکید بر این‌که کانادا یکی از اعضای قوی ائتلاف علیه داعش باقی خواهد ماند، این مطلب را برای رئیس جمهور آمریکا روشن ساخت که وی متعهد به پایان دادن ماموریت رزمی درعراق و سوریه است. ترودو در این زمینه گفت: اوباما وعده انتخاباتی من مبنی بر پایان دادن به مشارکت نظامی در بمباران داعش را درک می‌کند.

وی در عین حال قول داد نیروهای آموزشی نظامی کانادا در منطقه عراق باقی خواهند ماند. کانادا سال گذشته جنگنده‌های CF-18 خود را برای حضور در ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا به منطقه فرستاد. علاوه براین کانادا 70 نیروی ویژه برای آموزش کردها به شمال عراق اعزام کرده است.

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای در مورد این گفت‌وگوی تلفنی گفت: اوباما و ترودو درباره اجرای توافق نامه تجارت آزاد ترانس پاسیفیک نیز رایزنی کردند.

بنا به اعلام کاخ سفید، این دو مقام ارشد آمریکا و کانادا در ادامه توافق کردند اقدامات مشترکشان را در گسترش تجارت، مقابله با تروریسم و رسیدگی به مساله تغییرات جوی افزایش دهند.

به نظر می‌رسد این تنها اتفاق در روابط آمریکا و کانادا نباشد. در همین ارتباط، شرکت دفاعی لاکهید مارتین آمریکا پیش‌بینی کرد با روی کار آمدن حزب لیبرال در انتخابات پارلمانی این کشور، فروش جنگنده‌های اف 35 به کانادا به شدت لطمه خواهد خورد. دلیل این موضوع این است که ترودو در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود در صورت پیروزی ، جنگنده اف 35 نخواهد خرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها