تولید مرکبات در مازندران ـ به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مرکبات کشور ـ که سال گذشته با کاهش مواجه شده بود طبق گفته مسئولان این استان امسال با افزایش حدود دو برابری همراه خواهد بود که نشان‌دهنده سالی خوب و پربار برای باغداران شمالی است.
کد خبر: ۸۴۸۳۲۹

براساس آمارهای رسمی، تولید سالانه مرکبات در کشور 5/4 میلیون تن است که معمولا حدود نیمی از این میزان در مازندران تولید و روانه بازارهای داخلی کشور به‌ویژه در شب عید می‌شود. البته سال گذشته با توجه به سرمازدگی، باغداران مازندرانی با کاهش تولید مواجه بودند، اما پیش‌بینی‌های امسال حاکی از افزایش حدود دو برابری مرکبات در این استان است.

معاون رئیس اداره جهادکشاورزی استان مازندران دراین باره به جام‌جم گفت: در مجموع پیش‌بینی می‌شود امسال حدود دو میلیون تن مرکبات شامل500 هزار تن نارنگی و یک میلیون و500 هزار تن پرتقال از باغات استان مازندران برداشت شود که افزایش تولید را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد، زیرا سال گذشته مجموع تولید پرتقال و نارنگی استان حدود یک میلیون و 200 هزار تن بود.

عزیزالله شهیدفر با بیان این‌که نارنگی استان شامل دو نوع شیرین پیش‌رس و نارنگی معمولی می‌شود، افزود: برداشت نارنگی پیش‌رس که بسیاری شیرین و مغزی است، از شهریور و از سطح 5000 هکتار از باغات استان آغاز شده که شامل 100 هزار تن است. نارنگی‌های معمولی (انشو) هم که هر ساله از سطح 20 هزار هکتار از باغات، در اواخر مهرماه برداشت می‌شود، از چند روز گذشته آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود میزان این نوع نارنگی به400 هزار تن برسد.

وی به برداشت پرتقال هم اشاره کرد و گفت: پرتقال مازندران که عمدتا تامسون است، معمولا از آذرماه و از سطح 85 هزار هکتار از باغات برداشت و پیش‌بینی می‌شود امسال میزان آن به حدود یک میلیون و 500 هزار تن برسد.

معاون جهادکشاورزی استان مازندران با اشاره به این‌که باغداران مازندرانی امسال هم مانند سال گذشته مشکلی برای فروش محصول خود نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: از آنجا که طی سال‌های اخیر خواست دولت بر تامین مرکبات شب عید از مازندران قرار گرفته است و حدود 90 درصد میوه شب عید کشور از این استان تامین می‌شود، هر سال قیمتی برای خرید توافقی محصول به باغداران پیشنهاد می‌شود که این قیمت سال گذشته 2550 تا 2700 تومان بود، ولی امسال هنوز قیمتی اعلام نشده است که به‌زودی اعلام می‌شود.

شهیدفر با بیان این‌که امسال به دلیل تولید خوب نسبت به سال گذشته، نوسان قیمت خرید نخواهیم داشت، گفت: این خرید از طریق شرکت تعاونی‌های سراسر کشور انجام خواهد شد، به این ترتیب که استان‌های مختلف خود به خرید محصول اقدام کرده و پس از خرید آن را یا در انبارهای استان برای شب‌عید ذخیره کرده یا به انبارهای استان خود منتقل می‌کنند.

هجوم مگس مدیترانه‌ای به باغات

پیش‌بینی افزایش مرکبات مازندران در‌حالی صورت می‌گیرد که همزمان نگرانی از شیوع حشرات مدیترانه‌ای و آسیب‌دیدن این محصولات نیز وجود دارد. همچنانکه حدود یکی دو هفته پیش نیز که هوا گرم و مساعد برای فعالیت آفت مگس مدیترانه‌ای شده بود، این آفت به برخی باغات نارنگی و سایر باغات میوه حمله و خساراتی را به آنها وارد کرده بود. این امر سبب شد تا مسئولان جهادکشاورزی مازندران برای چندمین بار در یک ماه گذشته به باغداران برای برداشت سریع‌تر محصولات رسیده هشدار دهند.

در همین زمینه مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساری در گفت‌وگو با ایرنا نسبت به افزایش جمعیت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های مرکبات این شهرستان هشدار داده و از باغداران خواست که برای مدیریت و کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای تمام میوه‌های رسیده را برداشت کنند.

شهیدفر:

امسال تولید مرکبات در مازندران به یک میلیون و 500 هزار تن

طهمورث قاسم‌نژاد افزود: با توجه به افزایش جمعیت مگس میوه مدیترانه‌ای در تله‌های ردیابی و مشاهده خسارت روی انواع مرکبات، ضروری است باغداران به منظور جلوگیری از خسارت و مدیریت در کنترل آفت نسبت به برداشت تمام میوه‌های رسیده اقدام کنند.

وی همچنین از باغداران خواست علاوه بر جمع‌آوری میوه‌‌های ریزشی از پای درختان و دفن آنها در عمق نیم متری جهت جلوگیری از سرایت آفات به سایر درختان، برای نصب تله‌های جلب‌کننده در باغ‌ها به منظور کاهش جمعیت مگس میوه مدیترانه‌ای دست به کار شوند.

باغداران هشیار باشند

البته معاون رئیس اداره جهادکشاورزی استان مازندران در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: شیوع آفت مگس مدیترانه‌ای در برخی شهرستان‌های استان مربوط به یکی دو هفته پیش است و اکنون با اقدامات کنترلی به‌موقع نظیر نصب تله‌های ردیابی و شکار در این مناطق و همچنین کاهش دمای هوا و بارش باران، این آفت تحت کنترل درآمده است.

شهیدفر با اشاره به این‌که معمولا این نوع آفت که به صورت نهفته در باغات استان وجود دارد، در دمای بالای 20 درجه فعال می‌شود، می‌افزاید: آفت مگس مدیترانه‌ای معمولا خسارتی به محصول نارنگی نمی‌زند و هدف اصلی آن پرتقال و محصولاتی همچون هلو، شلیل و انجیر است که خسارات هفته‌های گذشته این آفت نیز که البته چندان قابل توجه نبود، به محصولاتی نظیر خرمالو، شلیل، هلو و انجیر بود.

وی با اشاره به این‌که هنوز موعد برداشت پرتقال نرسیده و این محصول سر درخت است، به باغداران هشدار می‌دهد که مراقب هجوم آفت مگس به این محصول باشند، زیرا در صورت گرم شدن هوا شیوع این آفت که اکنون کمی کنترل شده، حتمی است و می‌تواند بسیار خسارت‌زا باشد.

علت شیوع آفت مگس میوه

شیوع آفت مگس میوه مدیترانه‌ای که بومی آفریقاست از سال ۱۳۸۵در مازندران گزارش شد و از آن زمان به بعد همواره مهمان باغ‌های میوه مرکبات این استان بوده است. این مگس که به دلیل سازگاری با آب و هوای مدیترانه‌ای این نام را بر خود دارد، در سال 89 بیشترین آسیب را به باغ‌های مرکبات مازندران وارد کرد. این آفت در هوای گرم فعال شده و به محصولاتی نظیر پرتقال خسارت می‌زند و در سایر اوقات سال به صورت نهفته در زمین یا علفزار یا زیر برگ درختان پنهان می‌شود.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها