بازار روز سفید آب؛ سخاوت طبیعت، مناعت طبع زنانه

در گوشه و کنار استان سرسبز گیلان شما می‌توانید جلوه‌های گوناگونی از زیبایی‌های فرهنگ و سبک زندگی زنان سختکوش این دیار را به‌راحتی مشاهده کنید. یکی از مواردی که بیش از همه به چشم می‌آید بازار‌های محلی است که در آن زنان نقش اصلی را در تهیه کالاهای مصرفی و از طرف دیگر داد و ستد و فروش این کالاها بر عهده دارند.
کد خبر: ۸۴۸۲۰۶

استان گیلان که در میان جلگه حاصلخیز دریای خزر و کوه‌های البرز شمالی قرار دارد همواره مردمانی سختکوش داشته است. در این بین شهر رودسر با مردم مذهبی و خوش‌طبع خودش در میان شهرهای استان گیلان شهره است. وارد رودسر که بشوید اولین مکانی که برای تفریح و پیک‌نیک به شما معرفی می‌کنند، سفیدآب است؛ آبشاری در دل کوه در منطقه گرمابدشت رحیم‌آباد. این آبشار حوالی همان لوکیشن سریال بچه‌های مدرسه همت است که در تلویزیون شاید سریالش را دیده باشید. سفیدآب یکی از توریستی‌ترین و زیباترین مناطق رودسر است.

در اینجا در حاشیه جاده‌ای که مستقیم می‌رسد به آبشار، کنار هرپیچ و پایین هر سرپایینی، تعدادی از زنان زحمتکش چادرشب به کمر بسته را خواهی دید که بساط بازار خرجی‌شان را روی حصیری بافته از تار و پود ساقه‌های برنج پهن کرده‌اند و به بازدیدکنندگان و مسافران عرضه می‌کنند. در این بازار کوچک روستایی از پنیر و کره محلی و فندق و گردوهای تازه رسیده باغات گرفته تا عروسک‌های چوبی و پارچه‌ای و قلاب بافی شده به چشم می‌خورد. بعضی‌ها اما خلاق‌ترند؛ کنار بساط‌شان نان برنجی محلی تهیه شده از آرد برنج و کدو حلوایی که به نان خَرفه معروف است و گاهی هم آشی از سبزیجات معطر کوهی و محلی هم عرضه می‌کنند.

آنها نان را روی ظرف‌هایی سفالی که زیرشان آتشی از زغال افروخته‌اند، پهن می‌کنند و می‌پزند. این زن‌ها همگی پا به پای همسران زحمتکش خود در شالیزارها و باغات چای و فندق، دوشادوش آنها گرداننده بخشی از چرخه اقتصادی خانواده هستند. و به گفته خودشان اینها همه از سخاوت زمین و آسمان است که نائل شده بر این پهنه سبز. و این طبع خوش و بخشندگی و سخاوتشان از همین اقلیم سبز سرچشمه می‌گیرد. حاصل دسترنج زنان این منطقه است که با مناعت طبع خاص خود سخاوتمندی طبیعت را دوچندان کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها