گزارش خبرنگار الجزیره از دوران زندانش در مصر

پشت درهای بسته

فرصت انتخابات برای عرض اندام نزدیکان السیسی

انتخابات پارلمانی مصر از روز شنبه در خارج از این کشور آغاز شد و روز گذشته و امروز نیز در داخل مصر برگزار می‌شود. انتخابات روز گذشته از ساعت 9 صبح در حدود 19 هزار مرکز رای‌گیری آغاز شد و تا ساعت 9 شب ادامه داشت.
کد خبر: ۸۴۷۴۳۴

اورلا گورین، خبرنگار بی‌بی‌سی در قاهره در گزارشی نوشت: بسیاری از چهره‌های حکومت حسنی مبارک که از قدرت کنار گذاشته شده‌اند، در فهرست نامزدهای انتخابات پارلمان قرار دارند. به گفته وی، گرچه به نظر می‌رسد پارلمان جدید قدرت زیادی داشته باشد، اما انتظار نمی‌رود که رئیس‌جمهوری مصر را به چالش بکشد. تحلیلگران می‌گویند انتظار می‌رود میزان مشارکت در این انتخابات پایین باشد زیرا بسیاری از مردم مصر از جریان دموکراسی، سرخورده شده‌اند. بسیاری از جوانان هم که از سیاست‌های دولت خشمگین هستند، علاقه‌ای به شرکت در انتخابات ندارند.

با آغاز اولین مرحله انتخابات پارلمانی در روز گذشته در 27 استان مصر تدابیر شدید امنیتی در سراسر این کشور اتخاذ شد. معاونان وزیر کشور مصر نیز به همراه فرماندهان امنیتی این کشور از تعدادی از مراکز اخذ رأی بازدید کرده‌اند. براساس این خبر، میادین و خیابان‌های اصلی منتهی به مراکز اخذ رأی شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی همراه سگ‌های بمب‌یاب بود. در همین رابطه گزارش شد یک بمب دست‌ساز در منطقه الکرداسه در جیزه منفجر شد، اما هیچ تلفاتی به همراه نداشت. 900 ناظر بین‌المللی و عربی بر این انتخابات نظارت دارند و ایمن عباس، رئیس کمیته عالی انتخابات گفته است به زودی نتایج این انتخابات اعلام خواهد شد.

روز شنبه طرفداران گروه اخوان‌المسلمین تظاهرات گسترده‌ای را برگزار کرده و خواهان سرنگونی نظام حاکم شدند. این درحالی است که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر از شهروندان این کشور خواست حضور پرشوری را در انتخابات داشته باشند. گروه اخوان‌المسلمین انتخابات کنونی را تحریم کرده است.

این دومین انتخابات پارلمانی مصر بعد از زمان پیروزی انقلاب مردم مصر و سقوط حکومت حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ است. از زمانی که پارلمان گذشته به‌دلیل«تخلفات قانونی» منحل شد، بیش از سه سال می‌گذرد. این در حالی است که به دلیل سرکوب‌های سه سال گذشته، جامعه مصر در جوی از وحشت و ارعاب به سر می‌برد. به گفته فعالان حقوق بشر فقط ظرف دو ماه اوت و سپتامبر گذشته ۲۱۵ نفر ناپدید شده‌اند. بسیاری از فعالان سیاسی، به ویژه از میان اسلامگرایان، به زندان افتاده و مخالفان با گرایش لیبرال یا به خارج سفر کرده یا سکوت کرده‌اند. از این رو به اعتقاد این کارشناسان، انتخابات کنونی فرصتی برای عرض اندام لایه‌های اجتماعی و افراد سیاسی نزدیک به عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر است؛ یعنی کسانی که پیش از این جزو پایه‌های دیکتاتوری حسنی مبارک بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فصل زمستان عمر

بررسی اختلالات روان‌شناختی در سالمندان در گفت‌وگو با رئیس انجمن علمی سالمندشناسی و طب‌ سالمندان

فصل زمستان عمر

نیازمندی ها