یکی از نعمت‌هایی که به‌واسطه پیروزی انقلاب اسلامی نصیب ملت ایران شده، وجود رهبرانی آگاه، شجاع و باتدبیر است که هرگاه در جمعی سخنی بگویند و رهنمودی ارائه کنند الگویی کامل و جامع، به‌روز و متناسب با نیازهای زمان ارائه می‌کنند؛ بارها و بارها و از ابتدای انقلاب امام خمینی(ره) در بیاناتی مهم، مردم و مسئولان را به چنین افق‌هایی رهنمون شدند و پس از ایشان نیز، حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب همان راه و روش را در پیش گرفتند و کشتی نهضت اسلامی را در اقیانوس پر تلاطم حوادث روزگار به سوی ساحل آرامش هدایت کرده‌اند.
کد خبر: ۸۴۷۰۹۵

فرمایشات اخیر ایشان در جمع مدیران ارشد سازمان صداوسیما، بار دیگر چراغ راهی شد برای سیاستگذاری‌های کلان رسانه‌ای و فرهنگی برای بزرگ‌ترین قرارگاه فرهنگی نظام اسلامی با بخش‌هایی متنوع که هر یک ناظر به حوزه‌ای مجزا و در عین حال پیوسته با یکدیگر است. ایشان ضمن ارائه تعریفی جدید از تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان علیه ملت ایران، اهداف مستکبران از این نبرد فراگیر را که همان استحاله درونی نظام جمهوری اسلامی بود گوشزد فرموده و عنوان کردند این استحاله فرهنگی در باورها، انگیزه‌ها و اعتقادات مردم، هدف نهایی دشمنان است.

همچنین ایجاد باورهای غیرواقعی در جوانان نسبت به جهان به‌ویژه آمریکا و اروپا و ترسیم چهره‌ای پیشرفته، امن و بدون مشکل از خود در اذهان عمومی کشورهای هدف، دیگر نکته‌ای بود که رهبری به آن اشاره کردند ضمن این‌که ایشان تاکید کردند یکی از روش‌های ارزیابی عملکردها و دستاوردها، روش مقایسه‌ای است که در این شیوه، از اغراق در توانایی‌ها و زیاده‌گویی در مورد مسائل باید به‌شدت پرهیز کرد و واقع‌بینی و توجه به همه‌ جوانب و در سطحی بالاتر، جامع‌الاطراف نگری را سرلوحه کار قرار داد. در حقیقت مقایسه صحیح موقعیت کشور با دوران متناظر انقلاب‌های مهم بین‌المللی، می‌تواند به درک واقع‌بینانه‌ای از شرایط کشور کمک کند.

در این بین وظیفه سازمان صداوسیما که به عنوان قرارگاهی فرهنگی در گستره ملی، به دفاع بر حق از هژمونی انقلاب اسلامی می‌پردازد دوچندان است؛ زیرا آنچه ابزار اصلی دشمنان در این جنگ نرم و نبرد همه‌جانبه قرار گرفته، رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب به‌ویژه از نوع دیجیتال هستند که بر بستر اینترنت و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به درون خانه‌ها نفوذ کرده و به‌صورت زیرپوستی، استحاله درونی نظام را که رهبری به آن اشاره فرمودند دنبال می‌کنند.

آنچه رهبر معظم انقلاب در کنار همه تهدیدها و آسیب‌ها بیان فرمودند، ویژگی‌های مدیر موفق رسانه‌ای بود؛ در واقع ایشان مدل اسلامی و کامل مدیر شایسته را در قالبی دقیق، منصفانه و در چارچوب قواعد شناخته‌شده اسلامی بیان نمودند.

کار و تلاش زیاد، همت بلند، نظم و ترتیب، ساده‌زیستی، سختکوشی، دوری از تشریفات و تجملات، پاک‌دستی، احساس مسئولیت بالا نسبت به بیت‌المال، شجاعت، جسارت در تصمیم‌گیری، خلاقیت و ابتکار و نوآوری از جمله ویژگی‌هایی بودند که رهبر معظم انقلاب با اشاره به آنها، مدیر موفق را کسی دانستند که واجد این خصوصیات بوده و با تعهد و تخصص لازم، سکاندار حوزه فرهنگ و اندیشه شود.

هر یک از این ویژگی‌ها را می‌توان با توجه به نقش و جایگاه مهم مدیران رسانه‌ای در مقابله همه‌جانبه و صحیح در مقابل جنگ نرم دشمنان و جلوگیری از استحاله درونی نظام توسط آنها، به تفصیل مورد بحث قرار داد ولی آنچه در این مقال می‌گنجد این‌که سختکوشی، کار و تلاش زیاد و نظم و ترتیب، شالوده و بنیان هر کاری هستند که بشر می‌تواند انجام دهد به‌عبارتی اگر این سه خصوصیت در فرد یا گروهی وجود نداشته باشد، هیچ کاری به سرانجام نمی‌رسد حال با توجه به اهمیت کار رسانه و رسالت خطیری که صداوسیما در مقابله با تهاجم فرهنگی استکبار جهانی به‌عهده دارد، اهمیت این سه ویژگی نیز عیان‌تر است.

در این بین و با توجه به منابع مالی گسترده‌ای که در اختیار رسانه ملی قرار می‌گیرد، ویژگی‌هایی همچون پاک‌دستی، احساس مسئولیت نسبت به بیت‌المال و دوری از تشریفات و تجملات نیز معنای پررنگ‌تری به خود می‌گیرند و عمق بیشتری خواهند یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرمضان موسوی‌مقدم - معاون امور مجلس و استان‌های صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها