بازار محـرم رونق گرفت

با نزدیک شدن به ایام محرم، شاهد افزایش تقاضا در بازارهایی هستیم که در طول سال رونق چندانی ندارند و در این ایام رونق می‌گیرند؛ بازاری که می‌توان نامش را بازارمحرم گذاشت.
کد خبر: ۸۴۶۱۷۴
بازار محـرم رونق گرفت

به گزارش خبرنگار جام‌جم، همه ساله هیات‌های سوگواری سرور و سالار شهیدان، تجهیزات خود را برای عزاداری عاشقان حسینی تکمیل می‌کنند تا افراد به‌راحتی بتوانند به عزاداری بپردازند.

عزاداری که در هیات‌ها انجام می‌شود، بخش پایانی ماجراست و چندین کار مهم قبل از آن انجام شده تا افراد بتوانند به‌راحتی عزاداری کنند. این که یک دسته عزاداری در خیابان مشاهده می‌شود، چندین کار مدیریتی در آن انجام شده تا بتواند در خیابان حرکت کند؛‌ از تمرین طبل و سایدرام‌زنان هیات گرفته تا آشپز و غیره.

اما آنچه قرار است در این گزارش مطرح شود،‌ کارهایی است که قبل از شروع ماه محرم انجام می‌شود یعنی زمانی که وقت کافی برای خرید محصولات و ادوات هیات موجود است. شاید پرسش بسیاری از عزاداران این باشد که لوازم محرم را از کجا باید تهیه کرد و با چه قیمت‌هایی.

میدان بهارستان، میدان امام خمینی(ره) و پاساژ مهستان در خیابان کارگر جنوبی، عرضه‌کننده این محصولات هستند که در این ایام بسیار شلوغ و پررونق هستند.

پرچم‌‌ها و کتبیه‌ها

وارد خیابان بهارستان می‌شویم. همه مغازه‌ها یک پرچم یا حسین(ع) بر سر در مغازه خود نصب کرده‌اند تا به متقاضیان ادوات محرم بگویند اگر کالایی بخواهند،‌ موجود است. وارد یکی از مغازه‌ها می‌شویم. طبقه بالای این مغازه افراد به صورت سری دوزی مشغول دوخت پرچم در ابعاد مختلف هستند. جلوی در مغازه انواع پرچم یا بیرق و کتیبه هیات روی هم چیده و نمونه آنها روی یک دیوار نصب شده تا افراد به راحتی کالای خود را انتخاب کنند.

قیمت پرچم یا بیرق از 20 هزار تومان شروع می‌شود و تا 700 هزار تومان می‌رسد. نکته اصلی در تعیین قیمت پرچم،‌ ابعاد آن است و قیمت 700 هزار تومانی برای پرچم‌هایی است که ابعاد غیرمتعارف دارند و به صورت سری‌دوزی دوخته نمی‌شود و حالت سفارش خاص به خود می‌گیرد. انواع کتیبه هم که معمولا دارای ابعاد 5/2 در 5/3 است،‌ با قیمت 100 هزار تومان عرضه می‌شود.

طبل و سایدارم

به بخش فروش طبل و سایدرام می‌رسیم که بیشتر این کالاهای وارداتی از کشور چین است. طبل‌ها بر اساس قطرشان قیمت می‌گیرند و اندازه معمول آنها از 75 سانتی‌متر شروع می‌شود و تا دو متر و بیست سانتی‌متر ادامه می‌یابد. بهای طبل‌های 75 سانتی‌متری بین 100 تا 150 هزار تومان است و هر چه ابعاد آن بزرگ‌تر و کیفیت پوست آن بهتر شود،‌ قیمت آن تغییر خواهد کرد. انواع طبل‌های 20/3 سانتی‌متری در بازار با قیمت 800 هزار تا یک میلیون تومان بسته به نوع پوست آن عرضه می‌شود که بیشتر تقاضای طبل‌ها در اندازه 80 تا 100 است که بین 400 تا 500 هزار تومان قیمت دارند.

99 درصد سایدارم‌های موجود در بازار چینی است و در اندازه‌های مختلف عرضه می‌شود که بازه قیمتی آن 100 تا 400 هزار تومان است. ناگفته نماند، سایدرام‌هایی در بازار وجود دارد که با قیمت‌های بیش از یک میلیون تومان فروخته می‌شود اما متقاضیان اصلی آنها هیات‌ها نیستند و افرادی که به آن علاقه دارند،‌ سراغ این محصولات می‌روند. چوب طبل و سایدرام نیزدارای قیمت جداگانه‌ای است که به ترتیب به بهای 40 و 50 هزار تومان در بازار معامله می‌شود. البته کیفیت نوع چوب چه برای طبل و چه برای سایدرام تعیین کننده آن است.

لباس‌های عزاداری

پاساژ مهستان،‌ یکی از مراکز اصلی عرضه‌کننده لوازم محرم است. در این پاساژ،‌ بیشترین تقاضای محرم در بخش پوشاک آن است. برخی هیات‌ها به عزاداران خود لباس‌هایی برای عزاداری می‌دهند تا هیات به صورت یکدست و منظم راهی شود. در این راستا هر پیراهن برای هیات بین 30 تا 60 هزار تومان آب می‌خورد. مدل ساده لباس از 30 هزار تومان شروع می‌شود و اگر طرح یا حسین(ع) یا نام هیات روی آن درج شود،‌ قیمت دیگری پیدا می‌کند و ممکن است تا 60 هزار تومان هم برسد. این موضوع درباره تی‌شرت هم صدق می‌کند.

برخی هیات‌های دیگر عقیده دارند،‌ لباس هزینه هیات را بالا می‌برد و ممکن است افراد رغبت نکنند هر شب یک لباس بر تن کنند و به همین دلیل از شال استفاده می‌کنند. قیمت شال ساده در بازار از 10 هزار تومان شروع می‌شود و تا 30 هزار تومان ادامه دارد. اگر نام هیات روی شال درج شود،‌ 10 هزار تومان بر قیمت فروش آن اضافه خواهد شد.

بلندگو و میکسر

بلندگوی هیات یکی از ملزومات آن است. اگر صدای بلندگو ضعیف باشد،‌ صدای بلند طبل و سایدرام نمی‌گذارد نوای مداحی به عزاداران برسد و همین موضوع ممکن است نظم هیات را بر هم بریزد. بلندگوهای ساده‌ای که روی گاری هیات‌ها بسته می‌شود از دو میلیون تومان شروع می‌شود و هرچه قدرت آن بیشتر باشد، قیمتش بالاتر می‌رود. به طور معمول سیستم بلندگوی یک هیات حدود 10 میلیون تومان قیمت دارد.

علم و بازار گسترده آن

علم یا همان علامت ـ که نماد حضرت عباس(ع) در جنگ کربلاست ـ بازار بسیار گسترده‌ای دارد. علم‌ها به دو دسته دست‌ساز و بازاری تقسیم می‌شوند که در نوع دست‌ساز،‌ قیمت‌ها آنقدر بالاست که هر هیاتی توان خرید آن را ندارد. یک علم تک تیغ دست ساز حدود 9 تا 12 میلیون تومان است در حالی که یک علامت بازاری 33 تیغه با شال و پر حدود 5 میلیون تومان معامله می‌شود.

داربست‌های فلزی

برخی هیات‌ها دارای مکانی برای برپایی مراسم عزاداری هستند و تکیه می‌زنند و برخی دیگر نیز این مکان را برای خود با مجوزی که در اختیار دارند، در خیابان فراهم می‌کنند. چه برای زدن تکیه وچه برای برپایی هیات در خیابان، نیاز به داربست فلزی است که بیشتر هیات‌ها سعی می‌کنند،‌ یک بار برای همیشه این هزینه را متقبل شوند و داربست را خریداری کنند. داربست‌ها در اندازه‌های 7؛ 9 ،15 و 20 تقسیم می‌شوند. هر شاخه شش متری اندازه 7 در بازار به قیمت 40 هزار تومان فروخته می‌شود.

زنجیر و سربند

زنجیرها که یکی از لوازم کاربردی در مراسم عزاداری ماه محرم است با دو نوع طلایی و نقره‌ای رنگ عرضه می‌شود که قیمت طلایی ساده آن حدود 12 تا 15 هزار تومان و نوع نقره‌ای آن بین 8 تا 10 هزار تومان است. البته زنجیرهای خاص با دسته‌های منقش به شمایل امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) در بازار وجود دارد که هر کدام بیش از 35 هزار تومان را به خود اختصاص می‌دهد. سربندها هم در کنار زنجیرها به عزاداران داده می‌شود که هر بسته 50 تایی با قیمت 10 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

متوسط قیمت برخی کالاهای محرم

محمدحسین علی اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها