یادداشت

امنیت عزاداران را تامین کنیم

همه‌ساله با فرارسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در سراسر کشور برگزار می‌شود و به همین منظور از روزهای قبل، بسیاری از هموطنان اقدام به آماده‌سازی اماکن مذهبی برای پذیرایی از عزاداران می‌کنند.
کد خبر: ۸۴۵۸۳۵

بسیاری از این نقاط مانند مساجد، شبستان‌ها، حسینیه‌ها، مهدیه‌ها و... به دلیل همیشگی و دائمی بودن تا حدی از آمادگی و ایمنی لازم برخوردار هستند، اما از آنجا که این نقاط، به‌تنهایی پاسخگوی جمعیت مشتاق عزادار نیست، در تمام محلات اماکنی تحت‌عنوان «تکیه» برپا می‌شود که مردم شب‌ها در آن تجمع کرده و به عزاداری می‌پردازند. تکیه محل موقت است که فقط به همین منظور و در همین چند روزه برپا می‌شود. غیردائم و موقت بودن این تکیه‌ها باعث می‌شود در بسیاری از آنها ایمنی کمی وجود داشته باشد و با توجه به جمعیت زیادی که در این شب‌ها در این تکایا حضور می‌یابند، از ریسک بالایی برخوردار بوده و یک اشتباه کوچک به حادثه‌ای بزرگ منجر شود.

بر همین اساس چند توصیه بسیار مهم و کاربردی ارائه می‌شود که با رعایت این نکات امیدواریم امسال نیز مانند سال‌های گذشته، تمام اماکن مذهبی و تکایا مراسم خود را بدون حادثه به پایان ببرند:

1ـ همه مسئولان و خدمه اماکن مذهبی باید آموزش‌های ایمنی لازم را دیده باشند و به همین منظور می‌توانند به نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی مراجعه کنند.

2ـ خاموش‌کننده‌ها در این ایام باید در دسترس بوده و همگان طرز استفاده از آن را بدانند.

3ـ استقرار تکایا باید به‌گونه‌ای باشد که ورودی و خروجی‌های آن، دست‌کم به یک راه اصلی و مستقیم باز شود.

4ـ مسیرهای خروجی باید ظرفیت کافی برای تخلیه همزمان تمام حاضران را داشته باشد.

5ـ برای بانوان، افراد سالخورده، ناتوان و کودکان، محل مناسبی در نزدیک‌ترین نقطه به در اصلی تعبیه شده و به تعداد کافی مسیر خروجی وجود داشته باشد.

6ـ در این اماکن به ازای 50 تا 300 نفر دو در خروجی، از 300 تا هزار نفر سه در و بیش از هزار نفر حداقل چهار مسیر خروجی وجود داشته باشد. این درها باید در تمام زوایای سالن‌ها و شبستان‌ها باشد و به فضای آزاد و راه‌های دیگر منتهی شود.

7ـ در این شب‌ها و در طول برگزاری مراسم تمام درها و مسیرهای تردد باید باز بوده و از قفل کردن آنها خودداری شود.

8- رعایت فاصله مناسب بین سیم‌های برق، اتصالات و ادوات برقی از مواد قابل اشتعال مانند پارچه‌های سیاه، فرش، پرده، پرچم و... ضروری است.

9- استفاده از لامپ‌های ولتاژ بالا در تکایا خطرناک است. این لامپ‌ها حرارت زیادی تولید کرده و در صورت مجاورت با مواد قابل اشتعال می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود.

10- پارچه‌های برزنتی که به عنوان پوشش اصلی تمام تکایا استفاده می‌شود، از جنس مواد نفتی و بسیار قابل اشتعال است که نباید هیچ وسیله حرارتی در نزدیکی آن باشد.

11- از سیم‌های استاندارد و متناسب با برق مصرفی وسیله موردنظر استفاده شود و از به کاربردن سیم‌های نامناسب و کوتاه که با چسب برق به هم وصل شده است، خودداری کنید.

12- از بخاری‌های کارگاهی، زغالی، بدون دودکش و شعله باز هرگز استفاده نکنید.

13- آشپزخانه در فضایی خارج از محیط اصلی تکایا مستقر شده و مسیرهای خروجی مناسبی برای آن درنظر گرفته شود.

14- هرگز ظروف مایعات قابل اشتعال و سیلندرهای گاز را داخل آشپزخانه نگهداری نکنید و در صورت نیاز به نگهداری این وسایل، آنها را در انباری خارج از آشپزخانه قرار دهید و همیشه به اندازه مورد نیاز در آشپزخانه نگهداری کنید.

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، امسال نیز مانند سال‌های گذشته، در آستانه این ایام پرفضیلت از تمام اماکن مذهبی شامل، مساجد، شبستان‌ها، حسینیه‌ها، تکایا و هیأت‌ها بویژه تجهیزات ایمنی آنها بازدید کرده و ضمن ارائه توصیه‌های ایمنی لازم، در صورت نیاز نسبت به شارژ خاموش‌کننده‌های آنان که اغلب در سال‌های گذشته توسط همین سازمان و به‌صورت رایگان به آنان اهدا شده، اقدام می‌کند.

سیدجلال ملکی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها