بالا گرفتن اختلافات در اقلیم کردستان عراق

پس از آن‌که ساکنان استان سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق تظاهرات گسترده‌ای علیه بحران اقتصادی برگزار کردند، حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم، حزب التغییر (گوران) را به سازماندهی این تظاهرات متهم کرد. به دنبال این اتفاق حزب بارزانی از حزب التغییر خواست تا اربیل را ترک کند.
کد خبر: ۸۴۵۷۸۴

اما این پایان این اقدامات نبود زیرا منابع خبری گزارش دادند نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق وزرای اوقاف و امور دینی، دارایی، تجارت و امور پیشمرگ‌ها را برکنار کرد. این وزرا همگی از حزب التغییر هستند. بارزانی با بیان این‌که این اقدام با هدف مهار بحران صورت گرفته است، از این وزرا خواسته پست خود را ترک کنند.

به گفته منابع، نیچروان بارزانی از دیگر اعضای کنونی کابینه درخواست کرده به‌طور موقت پست‌های خالی را اداره کنند. کارشناسان سیاسی عقیده دارند اخراج این وزرای کابینه منطقه کردستان عراق می‌تواند باعث تشدید بحران سیاسی و ایجاد بی‌ثباتی در این منطقه نسبتا پایدار شود.

روز دوشنبه نیز یوسف محمد رئیس پارلمان منطقه‌ای و پنج نفر دیگر از اعضای پارلمان از حزب گوران اجازه نیافتند به اربیل بروند. در واقع نیروهای امنیتی مانع از ورود آنها به این منطقه شدند. تافکه احمد عضو فراکسیون التغییر در پارلمان در این رابطه اظهار کرد که ممانعت از ورود رئیس پارلمان اقلیم به اربیل غیرقانونی و برخلاف قانون اساسی است.

احمد تاکید کرد: آنچه در کردستان اتفاق افتاده را یک کودتا علیه مشروعیت و قانون اساسی عراق می‌دانیم. در این میان گفته می‌شود حزب التغییر از حزب بارزانی به آمریکا، انگلیس، فرانسه و سازمان ملل شکایت کرده است.

اختلافات میان دو حزب التغییر و دموکرات به دلیل بحران سیاسی ناشی از عدم انتخاب رئیس اقلیم بالا گرفته است. احزاب مخالف می‌گویند مسعود بارزانی که دوره ریاست او بر این منطقه ماه آگوست پایان یافت، قصد ندارد قدرت را رها کند. احزاب کرد با ابقای او مخالفند زیرا او پیش از این دو دوره (2005 تا 2013) را در این سمت بوده است . این دو دوره یک بار ( سال 2013 تا 2015) تمدید شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها