یک منبع نزدیک به اپل و آگاه از این پروژه ـ که نخواست نامش فاش شود ـ گفته است شرکت کوپرتینو، از غولهای بازار فناوری به رهبران این پروژه که موسوم به تیتان است، اجازه داده تعداد کارکنانی را که در این پروژه درگیر هستند از 600 نفر به 1800 نفر برساند. گزارشهای دیگری هم نشان میدهد اپل متبحرترین کارشناسان خودرو را استخدام و مکانهایی را برای آزمایش رانندگی محصول جدید خود پیشبینی کرده است.
در حالی که اپل تعدادی از کارشناسان خودرو را به خدمت گرفته، منابع خبری والاستریت ژورنال میگویند اولین ماشین الکتریکی تولید شده توسط اپل نمیتواند به طور کامل مستقل از راننده باشد و رسیدن به این توانایی جزو برنامههای بلندمدت شرکت کوپرتینوست. شاید اعلام سال 2019 برای عرضه چنین محصولی، آن هم برای شرکتی که تجربه قبلی در ساخت خودرو ندارد بسیار بلندپروازانه به نظر برسد. والاستریت ژورنال میگوید تاریخ اعلام شده از سوی اپل به معنای زمانی نیست که مشتریان بتوانند محصولی جدید از بازار بخرند. بلکه تاریخی است که مهندسان در مورد خصوصیات اصلی سیستم به جمعبندی نهایی خواهند رسید. این گزارش همچنین اعلام کرده میان افراد آگاه و درگیر در این پروژه درخصوص دستیابی به هدف در سال 2019 هنوز تردیدهایی وجود دارد.
همچنین در حالی که اپل فناوری تولید باتری، نوعی حسگر و نرمافزار مورد استفاده در بازار خودروهای مدرن را تحت سلطه دارد، تجربه این شرکت در زمینه تولید خودرو صفر است. در واقع بسیاری از محصولات فعلی اپل را پیمانکارانی نظیر فکسکام میسازند. این در حالی است که این تاکتیک بهصورت گسترده در صنعت خودرو سازی استفاده نمیشود.
شاید گزارشهایی از این نوع قصد داشته باشند به شکل فزایندهای،تصویری متقاعدکننده از اپل ارائه کنند. اما باید دید کوپرتینو میتواند به طور جدی بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار دهد؟
منبع: Popular Mechanics
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد